ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام به سران تل‌آویو هشدار داد

عملیات محور مقاومت گسترش می‌یابد

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار


جنگ در غزه صد روزگی خود را پشت سر گذاشت، اما تحولات در سرزمین‌های اشغالی به اعتراف ناظران سیاسی، دورنمایی کور و ناتوان از برآورده شدن اهداف رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد که با تشدید حملات و رخداد جنایات بیشتر در حق مردم غزه، دست‌نیافتنی‌تر می‌شود. سخنان یکشنبه‌شب ابوعبیده نیز با تکیه بر همین اصل و ارائه واقعیت‌های میدانی در کارزار سانسور تلفات صهیونیست‌ها، شکست سردمداران صهیونیست را آشکار می‌کند.
به گزارش العالم، ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس، شامگاه یکشنبه‌شب طی سخنانی به مناسبت صدمین روز جنگ غزه اظهار داشت: «نبرد طوفان‌الاقصی، نبردی مهم در تاریخ ملت و امت و فریادی بود که برای آزادی همه ملت‌ها به صدا درآمد.» وی گفت: «هیچ گزینه‌ای جز به‌کارگیری تمام توان خود برای پاسخ به کشتارها و جنایات دشمن علیه ملت خویش در پیش نداریم.»
ابوعبیده خاطرنشان کرد: «ضربات سختی به دشمن وارد کردیم و همچنان به وارد کردن ضربات شدیدتر از ضربه هفتم اکتبر (15 مهر‌ماه / آغاز عملیات طوفان‌الاقصی) به این رژیم ادامه خواهیم داد.»
سخنگوی گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس، سپس به ارائه آماری کلی از 100 روز جنگ غزه پرداخت و اظهار داشت: «1000 خودرو زرهی اشغالگران اسرائیلی را طی 100 روز جنگ هدف قرار داده و منهدم کردیم. هر آنچه را از نیروها و ادوات جنگی دشمن هدف قرار دادیم، با سلاح‌های ساخت گردان‌های قسام بوده است.»
وی گفت: «حماسه‌ای که مجاهدان ما آفریدند، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین نبردها در تاریخ امت ثبت خواهد شد. نبرد طوفان‌الاقصی نبرد برای میهن فلسطین است که ملت و مقاومت در یک سنگر واحد کنار هم می‌جنگند.» ابوعبیده همچنین با بیان اینکه «تبلیغات دشمن درباره پیروزی‌های خیالی‌اش باعث شده که حتی کودکان فلسطینی دشمن را مسخره کنند»، تأکید کرد: «اهداف دشمن در برخورد با صخره پایداری فلسطینی خرد شده است.» وی همچنین تصریح کرد: «روزی کذب بودن ادعاهای دشمن درباره انبارهای مهمات قسام و سامانه‌های شلیک موشک را ثابت خواهیم کرد. مواردی که دشمن درباره دستاوردهای خیالی خود درباره موشک و تونل‌ها بیان می‌کند سخنانی تمسخر‌آمیز است و یک روزی دروغ بودنش را ثابت می‌کنیم.»
وی همچنین با قدردانی از مقاومت منطقه گفت: «به مقاومت یمن، لبنان و عراق ارج می‌نهیم.» ابوعبیده در ادامه خاطرنشان کرد: «بسیاری از اسرای دشمن طی هفته‌های اخیر سرنوشتی نامشخص پیدا کردند. به احتمال زیاد بیشتر اسرا کشته شدند و دشمن مسئول سرنوشت آنان است. محور مقاومت به ما اعلام کرده است که در روزهای آتی عملیاتش را گسترش خواهد داد.»
سخنگوی گردان‌های قسام همچنین تأکید کرد: «فرزندان العاروری و عیاش و دیگر شهدا باید این فرصت تاریخی را برای ضربه زدن به اشغالگران غنیمت شمارند. این وظیفه ماست که به دو میلیارد مسلمان اعلام کنیم، دشمن صهیونیستی بیشتر مساجد نوار غزه را منهدم کرده است. اشغالگران جنایت‌های بی‌شرمانه‌ای انجام دادند که اگر عدالت بود، اشغالگران باید خلع سلاح و سرانشان محاکمه می‌شدند.»
او افزود: «از مردم می‌خواهیم برای مقابله با دشمن اسرائیلی که در صدد تسلط بر مسجدالاقصی است، بپاخیزند. به مسلمانان جهان می‌گوییم دشمن با تخریب مساجد، اذان و نماز را در جنگ مذهبی آشکارا قطع کرده است. درخواست ما از همه مسلمانان این است که از ماهیت این نبرد و کابینه جنایتکار «اسرائیل» آگاه باشند و ضعیف‌ترین ایمان آن است که از یاری رساندن به مظلومان عاجز باشند و به یاری مساجد نشتابند، پس در مساجد برای یاری مقاومت و مظلومان دعا کنید.»
وی با بیان اینکه 100 روز است مردم بزرگ ما به‌رغم زخم‌ها ایستاده‌اند، گفت: «به یاری خداوند، فجر پیروزی برای ملت ما نزدیک است و جهاد و خون ملت فلسطین هدر نخواهد رفت.»
 
پایان صهیونیسم
سخنان ابوعبیده، از چند وجه قابل بررسی است ولی مجموعاً محور سخنان او که البته این روزها در بسیاری از تریبون‌های سیاسی جهان و حتی مقامات صهیونیستی دیده می‌شود به عدم دستیابی به اهداف اعلامی نتانیاهو و شکست رژیم در ازای تکرار راهبرد کنونی اشاره دارد. در همین راستا، یکی از تاریخدانان برجسته صهیونیستی با اشاره به شرایط موجود در میان صهیونیست‌ها، 5 نشانه سرآغاز افول پروژه صهیونیسم را برشمرد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ایلان پاپه، تاریخدان و استاد علوم اجتماعی و مطالعات بین‌الملل دانشگاه اکستر انگلیس و مدیر مرکز اروپایی مطالعات فلسطین، تحت عنوان «آغاز پایان پروژه صهیونیسم» به 5 شاخص و نشانه در رابطه با آغاز پایان پروژه صهیونیسم اشاره کرده است؛ او اولین مورد را جنگ داخلی یهودیان، یعنی جنگ بین اردوگاه سکولار و اردوگاه مذهبی‌ها در جامعه یهودی در «اسرائیل» که قبل از هفتم اکتبر نیز موجود بود، نامید. پاپه تأکید کرد، جامعه سکولار که بیشتر آنها یهودیان اروپایی هستند، به دنبال یک زندگی آزاد لیبرالی هستند، همزمان که آماده ادامه سرکوب فلسطینیان نیز هستند و از طرفی هم این آمادگی را دارند که از بخش‌هایی از اراضی اشغالی کرانه باختری و نوار غزه چشم‌پوشی کنند. اما جریان مقابل شامل دولت یهود است و در شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری پرورش یافتند و امیدوارند «اسرائیل» به یک دولت یهودی مذهبی تندرو تبدیل شود. وی اشاره کرد که این دو اردوگاه در آینده شاهد جنگ‌هایی خواهند بود و تنها عاملی که موجب اتحاد فعلی آنها شده، بحث تهدید امنیتی است که این هم از این پس کارساز نخواهد بود.
به گفته پاپه، دومین شاخص و نشانه حمایت بی‌سابقه از قضیه فلسطین در سطح جهان و آمادگی بیشتر دست اندرکاران جنبش همبستگی برای در پیش گرفتن الگوی ضدآپارتایدی است که منجر به برچیدن نژادپرستی و آپارتاید از آفریقای جنوبی شد. او در این راستا به جنبش جهانی تحریم رژیم صهیونیستی BDS اشاره کرد.
وی تأکید کرد: «این مسأله بسیار مهمی است، جدای از طبقه‌بندی «اسرائیل» توسط نهادهای غیردولتی معتبر همچون سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و بتسلیم(سازمان حقوق بشری در سرزمین‌های اشغالی) به عنوان یک دولت آپارتاید و نژادپرست. من معتقدم با تغییر فشار از جامعه به دولت‌ها، وارد مرحله جدیدی خواهیم شد.»
این تاریخدان اسرائیلی سومین شاخص را مرتبط با عامل اقتصادی دانسته و گفته است، شکاف بین فقرا و ثروتمندان به بیشترین حد ممکن رسیده، طوری که افراد به سختی قادر به خرید خانه هستند و هر سال افراد بیشتری خود را زیر خط  فقر می‌بینند. ایلیان پاپه افزود: «با وجود هزینه‌های هنگفت جنگ پس از حمله هفتم اکتبر و با وجود حمایت‌های امریکا، چشم‌اندازی تیره برای آینده اقتصاد «اسرائیل» وجود دارد.»
پاپه تصریح کرد، شاخص و نشانه چهارم در رابطه با ناتوانی ارتش در حمایت از جامعه یهودی در جنوب و شمال است. او در این راستا گفت، اکنون 120 هزار نفر در شمال آواره شده‌اند که همه آنها از یهودیان الجلیل هستند و هیچ آواره فلسطینی بین آنها دیده نمی‌شود و دولت پس از هفتم اکتبر نتوانسته کمکی به خانواده‌های کشته‌ها و مجروحان بکند.
پاپه تأکید کرد، آخرین شاخص و نشانه موضع و نگرش نسل جدید یهودیان از جمله در امریکاست که بر خلاف نگرش نسل‌های قبلی است که حتی ضمن انتقاد از اسرائیل، معتقد بودند که این دولت در برابر هولوکاستی دیگر یا موج‌های یهودی‌ستیزی مصون است. وی اشاره کرد، این فرضیه دیگر مورد تأیید بسیاری از نسل کنونی جوانان یهودی نیست و بعضی از آنها که تعدادشان هم کم نیست، در جنبش همبستگی با فلسطین فعالیت می‌کنند.
 
شکست آشکار کابینه جنگ
علاوه بر این، روز گذشته، تحلیلگر صهیونیست روزنامه یدیعوت آحارونوت، با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در جنگ علیه نوار غزه، خواهان کناره‌گیری کابینه حاکم از قدرت شد. ناحوم برنیاع، در یادداشت خود برای این روزنامه نوشت: «میزان تلفات، شکست‌ها، خسارات و طولانی شدن جنگ، ایجاب می‌کند که با جدیت کامل بپرسیم، آیا این درست است که کسانی که جلوی چشمان آنها وقایع ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی در ۱۵ مهر) رخ داد، به مناصب خود ادامه دهند؟»
وی افزود: «این سؤال فقط از عصبانیت از کوتاهی و قصورها ناشی نمی‌شود، بلکه از این ترس واقعی ناشی می‌شود که آنها نتوانند درست تصمیم بگیرند. صد روز سخت گذشت در حالی که اهداف محقق نشده است و بیشتر اسیران صهیونیست برنگشته‌اند. برنیاع ادامه داد: هیچ فایده‌ای ندارد که سه، پنج یا هفت سال منتظر بمانیم تا به توصیه‌های کمیته تحقیق (درباره شکست از عملیات طوفان الاقصی) یا استعفای نتانیاهو برسیم... زیرا آنها می‌دانند چه اتفاقی افتاده و چه اتفاقی نیفتاده است.» وی با بیان اینکه اختلافات سیاسی بین سران رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم را به انجام عملیات بدون برنامه در داخل غزه سوق می‌دهد، گفت: «کاخ سفید برای ادامه دادن به حمایت از تل‌آویو با فشار زیادی (از سوی افکار عمومی جهانی و داخلی) روبه‌رو است.»
 
ناامیدی مردم
در این میان، نظرسنجی جدیدی که میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی انجام شده، نیز مؤید همین گزاره است. روز گذشته روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم، با انتشار این نظرسنجی نوشت، ۶۴ درصد اسرائیلی‌ها معتقدند که سران تل‌آویو به اهداف خود در جنگ نخواهند رسید.
آنچه مشهود است، گزاره «شکست رژیم صهیونیستی» موضوعی است که حتی در میان ساکنان اراضی اشغالی نیز به باور تبدیل شده است. نتانیاهو و کابینه افراطی از همان اوان، سه گزینه حذف حماس، آزادی اسرا با تشدید حملات و ورود زمینی به نوار غزه و کوچ مردم غزه را با اولویت خارج از فلسطین اشغالی جزو اهداف خود اعلام کردند اما روند تحولات و تشدید فضای جنگی در نوار غزه نه‌تنها گویای زنده بودن جنبش حماس، بلکه ارتقای تاکتیک‌ها و دستاوردهای میدانی آنها به‌رغم تلاش فزاینده ارتش برای تخریب و جنایت بیشتر است. پیگیری طرح «ترور» هم برای پر کردن همین خلأ از سوی صهیونیست‌ها دنبال می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی