وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی وضعیت نظامیان خود را تا پایان سال 2024 پیش‌بینی کرد

12 هزار و 500 معلول در راه است

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


با وجود سانسور دستوری تلفات رژیم‌صهیونیستی، اخیراً مقامات اسرائیلی آمار بی‌سابقه‌ای از میزان معلولیت نظامیان خود گزارش داده‌اند. منابع عبری به نقل از وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی خبر دادند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2024 تعداد معلولان و از کارافتادگان جنگ کنونی به رقم 12 هزار و 500 نفر برسد.
 در ادامه گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت آمده است که این ارقام فقط شامل نظامیان و غیرنظامیان می‌شود و با توجه به تحولات کنونی می‌تواند به 20000 نفر نیز برسد. اکنون حداقل 5000 نفر در سال 2023 در بخش‌های مراقبت‌های معلولان پذیرفته شده‌اند که 3400 نفر پذیرش شده مزبور، بعد از عملیات طوفان‌الاقصی هستند. تحلیلگران صهیونیستی اذعان کردند که دشواری جنگ چریکی نیروهای ارتش در بخش جنوبی نوار غزه، احتمال اینکه آمار کشته و زخمی شدن سربازان را فراتر ببرد بسیار بالاست.
 
افشای تناقض در آمارهای اعلامی
این آمار با آمار اعلامی پیشین دولت نتانیاهو تفاوت معناداری دارد. در آخرین آمار اعلام شده ارتش صهیونیستی، تعداد نظامیان کشته شده 502 نفر و تعداد سربازان و افسران مجروح از آغاز عملیات زمینی در 27 اکتبر 2023 به 936 نفر افزایش یافته و این در حالی است که با برآورد محاسباتی متناسب با آمار معلولان می‌توان به ارقام دیگری مرتبط با کشته‌ها و زخمی‌ها دست یافت.
پنهان‌سازی کشته‌های جنگ و تلفات انسانی، یکی از راهبردهای علنی نتانیاهو از بدو طوفان‌الاقصی و در راستای ناچیزشماری میزان خسارت در شاکله صهیونیست‌ها از سوی مقاومت فلسطین بود. ارتش اسرائیل به دلیل شکست مفتضحانه اطلاعاتی و رزمی در 7 اکتبر می‌کوشد با انکار لطمات وارده، همچنان وجهه خود را در رده ارتش‌های قدرتمند منطقه‌ای حفظ کند. از سوی دیگر لطمات روحی ناشی از 7 اکتبر و همچنین نبرد زمینی کنونی، الزام ارتش را به جعل آمار در راستای حفظ روحیه سربازان برای کشاندن آنها در جنگی خونبار فراهم کرده، چراکه فرسایشی شدن جنگ غزه تبعات روحی و روانی زیادی بر ارتش صهیونیستی تحمیل کرده است.
این در حالی است که پیش‌تر یحیی السنوار، رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در غزه اعلام کرده بود که گردان‌های القسام در جنگ زمینی با دشمن دست‌کم 5 هزار نظامی و افسر صهیونیست را هدف قرار داده‌اند که یک‌سوم آنها کشته، یک‌سوم دیگر بشدت مجروح و یک‌سوم دچار معلولیت‌های دائمی شده‌اند. با وجود این ‌اما با توجه به رویکرد بایکوت خبری دولت نتانیاهو می‌توان نتیجه گرفت که حتی رقم 12500 نفر نیز تخمینی محافظه‌کارانه و محتاطانه است، چراکه رژیم اسرائیل همچنان تلاش دارد بهای گزافی را که در ازای نبرد با حماس می‌پردازد کتمان کرده و قوای خود را به ردای پیروزی مزین کند. البته نتانیاهو هم به خوبی به این امر واقف است که سانسور خبری در یک مقطع زمانی دوام خواهد داشت و جامعه به فراخور لمس تحولات از واقعیت‌های جاری خبردار خواهد شد، لذا به صفر رسیدن کارکردهای سانسور، رسوایی را برای او در برخواهد داشت.
خسارت بیشتر، حماس قوی‌تر
 از طرفی این موضوع منعکس‌کننده سطوح نزاع در جنگ نامتقارن و گویای فشار حملات جنبش حماس بر پیکره ارتش اشغالگر است. پیش‌بینی وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی نشان از این دارد که سیر تلفات  این رژیم در گذر زمان روندی تصاعدی را دنبال خواهد کرد که این امر بی‌شک به موازات قدرتمند شدن حماس تحقق خواهد یافت، لذا این پیش‌بینی با اینکه اهداف خاصی را در داخل دنبال می‌کند اما در بطن خود قائل به توانمندی حماس در رویارویی با ارتش ‌صهیونیستی و همچنین عدم دستیابی صهیونیست‌ها به هدف «حذف حماس» است. اشاره تلویحی به آنکه تداوم جنگ ناهمگون نمی‌تواند مؤلفه‌ها را به نفع صهیونیست‌ها تغییر دهد و معادلات را برای دستیابی نتانیاهو به اهداف اعلامی‌اش بی‌پاسخ خواهد گذاشت.
رفع انتقاد از نتانیاهو و کابینه جنگ
در حالی که خانواده‌های اسرای صهیونیستی برای آزادی اسیران خود فشار مضاعفی به نتانیاهو وارد می‌کنند، ارائه آمار خسارت‌های وارده به ارتش صهیونیستی می‌تواند تسکینی برای آنها باشد، چراکه به آنان نشان می‌دهد هر دو طرف- خانواده‌ها و دولت- در برابر نیل به اهداف و نبرد مقابل حماس، صدمات مشترکی دریافت کرده‌اند. علاوه بر آن، از نظر کابینه جنگ نتانیاهو، ارائه این میزان هزینه‌های تحمیلی به ارتش نشان از اهتمام آنها در میدان جنگ در راستای دستیابی به اهدافی که یکی از آنها آزادی اسرای اسرائیلی است دارد، لذا صهیونیست‌ها تلاش دارند با فروش آمار اینچنینی، الزام تداوم جنگی که خسارت‌ها و هزینه‌های بی‌بازگشتی را بر جامعه صهیونیست‌ها تحمیل کرده و چشم‌انداز روشنی در پایان آن دیده نمی‌شود به طور جبری خریداری کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی