ارتش اشغالگر به حملات خود علیه مردم غزه و کرانه باختری ادامه داد

از ناکامی در میدان تا حمله به غیر نظامیان

نود و دومین روز جنگ غزه در حالی سپری شد که نیروهای متجاوز اسرائیل در برخی محورها وادار به عقب‌نشینی و در برخی محلات زمینگیر شدند

امیر فرشباف
خبرنگار


نود و دومین روز جنگ غزه در حالی سپری شد که نیروهای متجاوز اسرائیل در برخی محورها وادار به عقب‌نشینی و در برخی محلات زمینگیر شدند.
به گزارش منابع میدانی شبکه المیادین، شنبه، روز عقب‌نشینی کامل ارتش صهیونیستی از مناطق شمالی غزه به شهرک «تنزاریم» در غلاف غزه بود. این منبع افزود: محله خان یونس نیز شاهد درگیری‌های شدید میان مقاومت و اشغالگران بویژه در مرکز شهر بوده و پیشروی ارتش اشغالگر در خیابان‌های «جلال» و «الکتیبه» بسیار کند است.
براساس این گزارش، نظامیان صهیونیست به دلیل پاسخ مقاومت در مناطق خزاعه، عباسان و شمال شرق محله بنی سهیله نیز پیشروی نداشتند. این منبع همچنین تأکید کرد که رفح شاهد بمباران‌های هوایی متناوب است؛ درحالی که در این منطقه نیز هیچ پیشروی زمینی صورت نگرفته است.
روز گذشته «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در فلسطین اعلام کرد که رزمندگان این جنبش با استفاده از مسلسل و گلوله‌های دوش‌انداز در شرق خان یونس بشدت با نظامیان دشمن اشغالگر درگیر شدند.
علاوه بر این، گردان‌های مقاومت ملی (نیروهای شهید عمر القاسم)، شاخه نظامی «جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین»، یک خودرو ارتش اشغالگر که به اطراف نفوذ کرده بود را به وسیله یک بمب انفجاری قوی منهدم کردند. گردان‌های مجاهدین نیز تجمعات سربازان و خودروهای اسرائیلی اشغالگر را با استفاده از موشک‌های کوتاه برد در خطوط مقدم غزه هدف قرار دادند.
در این گزارش آمده است: در چهارچوب همکاری میدانی جناح‌های مختلف فلسطینی در عملیات طوفان‌الاقصی، رزمندگان مقاومت، گردان‌های قسام و قدس موفق شدند در عملیاتی مشترک در منطقه معان 3 نظامی صهیونیست و چند تانک مرکاوای اسرائیل را با گلوله‌های آل یاسین 105 هدف قرار دهند.
در انتهای گزارش المیادین همچنین آمده است: «خبرنگار ما خاطرنشان کرد: تانک‌های اسرائیلی به دلیل حملات مقاومت از شهر غزه عقب‌نشینی کرده و مواضع خود را تغییر دادند».
شبکه خبری الجزیره نیز که سعی دارد رویدادهای جنگ را به طور مستقیم پوشش دهد در گزارش روزانه خود، از تشدید درگیری‌ها در خان یونس، جبالیه و کرانه باختری خبر داد. در این گزارش آمده است: در نود و دومین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، ارتش این رژیم بمباران هوایی را روی مناطقی در مرکز و جنوب نوار غزه متمرکز کرد. در مقابل، گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس، مواضع ارتش صهیونیستی را هدف قرار داده و موفق شدند تلفات جانی و مالی به نظامیان و تجهیزات ارتش اشغالگر وارد کنند.
بنابراین گزارش، علاوه بر غزه، حملات روزانه نظامیان صهیونیست به شهرها و محلات کرانه باختری نیز تداوم داشته و نیروهای اسرائیلی به جنین، الخلیل، طولکرم، قلقیلیه و دیگر مناطق کرانه باختری حمله کردند و با یورش به منازل، عده‌ای را به شهادت رسانده، برخی را مجروح و تعدادی را بازداشت کردند.
هلال احمر فلسطین اعلام کرد که توپخانه و پهپادهای اشغالگر بشدت در حال بمباران اطراف بیمارستان «العمال» در خان یونس در جنوب نوار غزه هستند.
همچنین در جبالیا به دلیل بارش شدید باران و از کار افتادن سیستم فاضلاب، این اردوگاه به طور کامل زیر آب رفته و به گفته شاهدان، ارتفاع آب تا زانو رسیده است.
رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل عنوان کرده است که غزه بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به منطقه‌ای غیرقابل سکونت تبدیل شده است. به گزارش خبرگزاری «فرانسه» مارتین گریفیث در بیانیه‌ای خواستار پایان فوری جنگ در غزه شد و تأکید کرد این درخواست نه فقط برای مردم غزه و همسایگان در معرض تهدید آن، بلکه برای نسل‌های آینده‌ای است که هرگز این ۹۰ روز جهنمی را فراموش نخواهند کرد.
 
حمله به مراکز آنروا
ارتش صهیونیستی، علاوه بر بمباران مناطق مسکونی، اماکن امدادی بین‌المللی را نیز هدف قرار می‌دهند. اخیراً آژانس بین‌المللی امدادرسانی به آوارگان فلسطینی، آنروا (UNRWA) که یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل است، اعلام کرد نمی‌تواند امنیت پناهجویان فلسطینی را تضمین کند؛ چراکه اکثر مردم نوار غزه که در مقرهای UNRWA پناه گرفته‌اند، حتی در آنجا نیز امنیت ندارند.
این آژانس اعلام کرد 1.4 میلیون نفر در مقرهای آنروا پناه گرفته‌اند که از ابتدای جنگ تاکنون حداقل 319 پناهنده کشته و بسیاری نیز طی حملات ارتش اسرائیل مجروح شده‌اند. همچنین 142 کارمند این سازمان بر اثر حملات صهیونیست‌ها کشته شده‌اند و 131 مقر آن آسیب دیده است.
با این حال، از نظر صهیونیست‌ها این روند کافی نیست و برای پیروزی در جنگ باید این سازمان امدادی به طور کامل نابود شود. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه «نوگا آربل» کارشناس سیاست‌های عمومی رژیم صهیونیستی در نطقی در کنست، از نابودی آنروا حمایت کرد و مدعی شد: «پیروزی در جنگ بدون از بین بردن این آژانس ممکن نیست».
گفتنی است رژیم صهیونیستی در طول این سه ماه، علاوه بر قتل‌عام هزاران غیرنظامی و کودک و قطع شریان‌های حیاتی مردم فلسطین و ایجاد قحطی مصنوعی گسترده، صدها خبرنگار و فعال حقوق بشری و امدادگر بین‌المللی را نیز به صورت سازمان یافته و هدفمند به قتل رسانده است.

جستجو
آرشیو تاریخی