گفت‌و‌گوی «ایران» با 4 نفر از حاضرین در نشست رئیس‌جمهور با نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی

صادق محصولی:

رئیس‌جمهور ابتکار بدیعی به خرج داد

صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری در گفت‌وگو با «ایران» درباره نشست شامگاه دوشنبه آیت‌الله رئیسی با احزاب و گروه‌های سیاسی اظهار داشت: در جلسه‌ای که با ابتکار آقای رئیس‌جمهور برگزار شد، قریب به 50 نفر از دبیرکل‌های احزاب و فعالان سیاسی کشور حضور داشتند.
محصولی تصریح کرد: جلسه بی‌سابقه و ارزشمندی بود و به همین خاطر لازم است که هم از رئیس‌جمهور و هم از دست‌اندر‌کاران برگزاری این جلسه در وزارت کشور تشکر کنم.
دبیرکل جبهه پایداری در ادامه با اشاره به اینکه تقریباً حدود 26  نفر در نشست با رئیس‌جمهور صحبت کردند، گفت: هر کدام از افراد حاضر در جلسه مطالب خود را با دیدگاه‌های مختلف بیان کردند. چه آنهایی که اصولگرا و انقلابی بودند و چه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و مستقل. هر کدام نظرات خود را گفتند و فضای نسبتاً خوبی در رابطه با همفکری درباره مسائل اخیر کشور مثل بالا بردن مشارکت در انتخابات ایجاد شد.
محصولی اظهار داشت: با وجود اینکه اظهارات ناهمگون و متفاوتی در جلسه مطرح شد، اما برداشت من این است که جلسه خیلی خوبی بود و آقای رئیس‌جمهور ابتکار بدیعی به خرج دادند. طبیعتاً برای اینکه ما مشارکت را بالا ببریم، اولین موضوع این است که به جای پاشیدن بذر ناامیدی و یأس در جامعه، بیاییم بذر امید بکاریم و از کارهایی که به صورت مثبت در کشور رخ می‌دهد یاد کنیم و صرفاً به موارد منفی نپردازیم.
وی افزود: اقدامات خوبی که در کشور صورت گرفته و کشورمان را به عنوان یک قدرت برتر در منطقه و چه بسا در جهان مطرح کرده را هم ذکر کنیم. امید است که با حضور گسترده مردم بتوانیم یک مجلس قوی، انقلابی و کارآمد برای دور بعد فراهم کنیم.
دبیرکل جبهه پایداری در ارتباط با محتوای جلسه سه ساعته با آیت‌الله رئیسی گفت: صحبت‌هایی که دوستان مختلف از جمله اصلاح‌طلبان در نشست با رئیس‌جمهور مطرح کردند، ناظر بر این بود که مردم حضور بالایی در انتخابات اسفند ماه داشته باشند. این جلسه را می‌توان در راستای همفکری برای بالا بردن مشارکت در انتخابات مجلس قلمداد کرد. منتهی باید دید که چقدر در عمل به صحبت‌هایی که در جلسه با رئیس‌جمهور مطرح شد پایبند هستیم.
محصولی تصریح کرد: باتوجه به فضایی که در کلیات جلسه حاکم بود و همه دوستان صحبت کردند بر این موضوع مشترک بودند که باید کاری کنیم که مشارکت مردم بالا برود. اگر در عمل هم چه دوستان اصلاح‌طلب و چه اصولگرایان به صحبت‌های خود پایبند باشند، حتماً شاهد مشارکت بالایی خواهیم بود.
وی در پایان گفت: انتظار است با مطالبی که در این جلسه رد و بدل شد شاهد امید‌آفرینی همه جریان‌های سیاسی که نظام را قبول دارند و درصدد اعتلای آن هستند و البته شاهد مشارکت بالای مردم در انتخابات باشیم.

 

حمید رسایی:

رئیس‌جمهور
کنار مردم است و ایجاد امید می‌کند

حجت‌الاسلام حمید رسایی عضو تشکل «شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی» (شریان) در گفت‌و‌گو با «ایران» تنوع مدعوین را تا آنجا که حتی جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات در جلسه حضور داشته و به نحوی بیانیه سیاسی بخواند جالب توجه دانست و گفت: «برخی اصلاح‌طلبان نظرشان این بود که در دولت گذشته هم با چنین تنوعی در جلسه با رئیس‌جمهور وقت حضور نداشته‌اند. این در حالی بود که ما فکر می‌کردیم دست‌کم آنها دیدار داشته‌اند.»
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از موضوعات مطرح در نشست ایجاد امید در جامعه به عنوان مسبب افزایش مشارکت بود، گفت: «البته فرایند افزایش مشارکت یک فرایند دوماهه و سه‌ماهه نیست، بلکه فرایندی مستمر است و وقتی تحقق پیدا می‌کند که مردم احساس کنند متولیان به فکرشان هستند؛ هر وقت چنین احساسی کنند پای صندوق می‌آیند و خیلی هم به صف‌بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا توجه ندارند و همه ما را نماینده نظام جمهوری اسلامی می‌بینند.»
این فعال سیاسی اصولگرا با تأکید بر این پیش‌بینی که مشارکت در انتخابات اسفندماه امسال اگر بیش از سال 98 نباشد کمتر از آن نیست، درباره چرایی این پیش‌بینی تصریح کرد: «اگر چه من آقای رئیسی و دولتش را بدون اشکال نمی‌بینم اما انصافاً دولت ایشان امید را در دل مردم زنده کرده است، زیرا اگر الان مشکل حادی ایجاد شود مردم دنبال رئیس‌جمهورشان در قشم و کیش و توچال نیستند، بلکه رئیس‌جمهور در منطقه عملیاتی کنار مردم است و ایجاد امید می‌کند.»
رسایی با تأکید بر اینکه جز دولت، دیگر قوا و نهادها نیز در این امیدآفرینی و افزایش مشارکت مؤثرند، افزود: «قوه قضائیه مؤثر است چنانکه لغو مجوز واردات خودرو فوتبالیست‌ها امیدآفرین است اما اگر تغییر و تخفیفی در حکم طبری ایجاد شود مردم را مردد می‌کند. مجلس هم اگر صدای مردم باشد در مشارکت دوره بعد تأثیر می‌گذارد. از این باب این مجلس اگر چه به نسبت مجلس دهم بهتر عمل کرد اما می‌شد بهتر هم عمل کند.» عضو شریان درباره نحوه مشارکت برخی جریان‌های اصلاح‌طلب در انتخابات پیش رو هم این گونه نظر داد: «چون بدنه رأی آنها از ایشان ناامیدند اما چون نمی‌توانند از کسب قدرت و به دست آوردن کرسی‌های مجلس صرف نظر کنند، احتمالاً همان طور که شاهد حضور بخشی از اصلاح‌طلبان در انتخابات خواهیم بود باید منتظر تکرار مواضعی که رأی نیاوردن احتمالی‌شان را به گردن نهادهای انتخاباتی و نداشتن نیرو در انتخابات بیندازند نیز باشیم.»

 

محمدعلی وکیلی:

جلسه منحصر به فردی بود

محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب دور قبل مجلس شورای اسلامی از حاضران نشست، جلسه فعالان سیاسی و دبیران کل احزاب را با آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور خوب و از نظر تنوع سلایق حاضر در جلسه منحصر به فرد توصیف کرد و در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: «باوجود تنوع سیاسیونی که به نشست دعوت شده و حضور یافته بودند درباره تأثیر آن بر تحقق مشارکت سیاسی همه جریان‌ها در انتخابات آنچنان که مورد تأکید رهبر انقلاب است و نیز نقش چنین جلساتی در افزایش مشارکت مردم باید گفت: «چنین تأثیری اگرچه لزوماً تابع دیدگاه‌های همه افراد حزبی حاضر در جلسه نیست و اصولاً ممکن است این نظرات امکان اجرایی شدن به لحاظ قانونی نداشته باشند اما به باور من اگر نقطه‌نظری که رئیس‌جمهور محترم در نشست اخیر مطرح کردند اجرا شود، می‌تواند تحول آفرین باشد.»
وکیلی در این باره افزود: «به باور اصلاح‌طلبان وظیفه قانونی شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت احراز عدم صلاحیت‌ها است. اما شاهد آن هستیم که در بسیاری موارد هیأت‌های نظارت با استناد به این نظر که وظیفه‌شان احراز صلاحیت است، تعداد زیادی از کسانی که می‌خواهند خودشان را در معرض انتخاب شدن قرار دهند به نام عدم احراز از حضور در انتخابات محروم می‌کنند. درحالی‌که اگر طبق نظر آقای رئیس‌جمهور که در این جلسه تصریح کردند، هر یک از داوطلبان دارای شرایط احصاشده در قانون، دارای صلاحیت هستند مگر آنکه خلافش ثابت شود؛ در آن هنگام ما اصلاً مفهومی به نام عدم احراز نخواهیم داشت و اگر این نظریه مبنا قرار گیرد باید تأثیرش را در لیست‌هایی که روز جمعه قرار است از طریق وزارت کشور به فرمانداری‌ها ابلاغ شود، ببینیم و اگر ستون محرومین از نامزدی تحت عنوان عدم احراز نداشته باشیم، این خودش تحول بزرگی خواهد بود.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب سپس با تصریح بر اینکه ایجاد فضای مبتنی بر امید در جامعه می‌تواند مقدمه خوبی برای افزایش مشارکت باشد، درباره چگونگی تحقق این فضا، افزود: «مسلم است که امیدآفرینی به صرف گفت‌و‌گو تحقق نمی‌یابد بلکه مقدمات آن‌را می‌توان در برطرف کردن ذهنیت‌های منفی‌ای که در جامعه نسبت به برخی پرونده‌های فساد، گران شدن تعرفه‌های اینترنت، توسعه دسترسی مردم به شبکه‌ها و مانع فیلترینگ و نظایر آن جست‌و‌جو کرد و بدون شک تلاش ما اصلاح‌طلبان نیز این است که درصورت حل هریک از این مسائل آن‌را به محرکی برای امیدآفرینی تبدیل کنیم.»

 

محسن هاشمی:

رئیس‌جمهور این جلسات را تداوم بدهد

محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که برخی نظرش درباره نشست عصر دوشنبه فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور را تحت عنوان تشریفاتی بودن جلسه بازتاب داده بودند در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن بیان این دیدگاه‌ها که جلسه انجام شده  در گذشته نیز سابقه داشت چنانکه پیش از این نیز چنین جلسه‌ای را با آقای رئیسی داشته‌ایم، گفت: «جلسه‌ای که برگزار شد برای تألیف قلوب خوب بود، اما برای کاربردی شدن از آنجا که فرصت جلسه مساعد طرح نظرات همه مدعوین نیست و رئیس‌جمهور هم فرصت نمی‌کنند پاسخ مناسب به همه این صحبت‌ها بدهند، بهتر است که تعداد جلسات را افزایش دهند. چنانکه با جریان‌های مختلف به نحو جداگانه نشست داشته باشند و در نهایت یک جلسه جمع‌بندی نیز با حضور همه افراد و احزاب سیاسی برگزار کنند».
هاشمی زمان برگزاری جلسه را نیز دیگر عامل مؤثر در میزان اثرگذاری و کاربردی شدن آن دانست و افزود: «این جلسه که به مناسبت انتخابات مجلس برگزار شد، شاید بهتر بود چنین نشستی اوایل تابستان و پیش از آغاز فرایند ثبت‌نام انتخابات برگزار می‌شد، چراکه چند روز دیگر شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند و به این ترتیب نظرات احزاب ممکن است عملیاتی نشود».
عضو حزب کارگزاران در اشاره به توصیه‌های مکرر رهبر انقلاب به تحقق مشارکت بالا، اصلاحیه قانون انتخابات مصوب مجلس و ابلاغ آن به دولت برای اجرا در انتخابات پیش رو را یکی از موارد مورد انتقاد جریان متبوع خود به عنوان امر مشکل‌ساز در شرایط مشارکت دانست و افزود: «متأسفانه شاهد آن بودیم که پیش‌ثبت‌نام به بیش ثبت‌نام تبدیل شد. 50 هزار نفر برای انتخابات مجلس پیش‌ثبت‌نام کردند که زمان زیادی از دولت گرفت و بعد در مهر ماه از این تعداد 25 هزار نفر ثبت‌نام خود را قطعی کردند. در نتیجه به باورم وقت بیهوده‌ای تلف شد».
وی با بیان اینکه قانون جدید روز هشتم مرداد تصویب، 5 روز بعد تأیید و بلافاصله اجرایی شد، ادامه داد: «این درحالی بود که اساساً احزاب سیاسی هیچ جلسه انتخاباتی برگزار نکرده بودند. برای یک حزب اعم از اصلاح‌طلب یا اصولگرا هم ساده نیست که طی چنین فرصت کوتاهی برای 208 حوزه انتخاباتی برنامه تنظیم کند».
محسن هاشمی در بخش دیگری از این اظهارنظر با انتقاد از رد صلاحیت‌های انجام شده از سوی هیأت‌های اجرایی و چگونگی بررسی پرونده 25 هزار داوطلب ثبت‌نام‌کننده در مدت کوتاه، تأکید کرد: «اصلاح‌طلبان خواستار حفظ و تقویت مشروعیت نظام از طریق تحقق مشارکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات هستند. باید ببینیم نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان چه خواهد شد. اینکه آیا رأی و نظر هیأت‌های اجرایی را برمی‌گرداند. در این صورت شاید بشود با تقویت رقابت سیاسی شاهد افزایش مشارکت در انتخابات نیز باشیم».

جستجو
آرشیو تاریخی