شیخ صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

شهادت نفر دوم حماس در بیروت

شب گذشته یک پهپاد اسرائیلی ساختمانی در ضاحیه جنوبی را که صالح العاروری در آن حضور داشت با 3 موشک هدف قرار داد که طی آن، او و سه نفر از همراهانش به شهادت رسیدند حماس در واکنش به این رویداد، به واسطه‌های مصری و قطری خبر داد، مذاکرات با اسرائیل را به حالت تعلیق در می آورد نماینده سید حسن نصرالله: حزب‌الله به این ترور پاسخ خواهد داد نخست وزیر لبنان: انفجار در حومه جنوبی بیروت جنایت اسرائیل است تظاهرات گسترده‌ای در رام‌الله اعلام اعتصاب عمومی از سوی نیروهای ملی و اسلامی در کرانه باختری دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی از تمامی وزرا خواست درباره ترور العاروری اظهار نظری نکنند


شامگاه دیروز ارتش رژیم صهیونیستی در جدیدترین اقدام تروریستی خود، با پرتاب سه فروند موشک، صالح العاروری، فرمانده در سایه حماس و دست راست اسماعیل هنیه را ترور کرد.
به گزارش المیادین، یک پهپاد اسرائیلی ساختمانی در ضاحیه جنوبی را که صالح العاروری در آن حضور داشت با 3 موشک هدف قرار داد که طی آن او و سه نفر از همراهانش به شهادت رسیدند. ساعتی پس از این انفجار جنبش مقاومت اسلامی حماس رسماً شهادت شیخ صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی این جنبش و دو نفر از فرماندهان گردان‌های قسام در حمله تروریستی دشمن صهیونیستی به بیروت را تأیید کرد. این در حالی است که پیشتر منابع خبری گزارش داده بودند که سه همراه صالح العاروری در انفجار ضاحیه بیروت به شهادت رسیدند. برخی منابع خبر دادند، خلیل الحیا؛ از اعضای ارشد شاخه سیاسی حماس و همچنین سمیر فوزی (ابوعامر) از مسئولان امنیتی حماس و مسئول جنوب لبنان، دو فرمانده دیگری بودند که در این حمله به شهادت رسیدند. برخی منابع نیز کرم الاغوری، رئیس شاخه نظامی جهاد اسلامی لبنان را سومین شهید این ترور معرفی کردند.
بر اثر شدت این انفجار، شیشه خانه‌های اطراف شکست و یک خودرو پارک شده نیز آتش گرفت. بنا بر گزارش‌های لبنانی در ساعت نخست این انفجار اعلام شد 6 نفر به‌دلیل این حمله تروریستی به شهادت رسیده و چند نفر نیز زخمی شدند.
به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، العاروری قرار بود امروز، پیش از سخنرانی سید حسن نصرالله با دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار کند. صالح العاروری که از اعضای برجسته حماس به شمار می‌آمد، در فهرست ترور موساد قرار داشت. در دو ماه اخیر نیز اسرائیل بارها بر این مسأله تأکید کرده بود و دو ماه پیش نیز خانه او در کرانه باختری را منفجر کرد.
 
چرا صهیونیست ها از العاروری می ترسیدند؟
کینه سران تل آویو از شهید العاروری از مدت‌ها پیش از طوفان‌الاقصی وجود داشته است. اما امسال بعد از کشته شدن 35 شهروند رژیم صهیونیستی که تل آویو، وی را مغز متفکر چنین حمله‌ای می‌دانست، به اوج خود رسید. طوری که بنیامین نتانیاهو که قدمت سیاست او برای ترور رهبران فلسطینی به قدمت دوران نخست‌وزیری وی در تل آویو است، اواخر ماه آگوست امسال (اوایل شهریور) در جلسه کابینه به طور رسمی از العاروری نام برد و خواهان ترور او شد. او و سایر سران رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر بارها نام العاروری را به عنوان رأس تهدیدی که علیه آنها وجود دارد، مطرح و تأکید کردند، در بسیاری از حوادثی که در یک سال گذشته در کرانه باختری روی داده و در آنها نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست هدف گرفته می‌شدند، او نقش اصلی را بازی می‌کرد.
به زعم مقامات صهیونیستی، العاروری همچنین مغز متفکر حملات ماه رمضان علیه اسرائیل از جنوب لبنان بوده است. امیر بوخبوط، تحلیلگر نظامی مشهور اسرائیل یک بار در توصیف العاروری گفته بود: «العاروری با تقویت روابط خود با حزب‌الله و ایران، نیروی نظامی قدرتمندی در اردوگاه‌های جنوب لبنان ایجاد کرده است.» یکی از فرماندهان سابق رژیم صهیونیستی نیز درباره وی گفته بود: «بسیاری از فرماندهان امنیتی و نظامی اسرائیل خواهان کشته شدن العاروری هستند. زیرا وی فردی است که باعث اتحاد جبهه‌های مختلف مقاومت علیه اسرائیل می‌شود.» همین سخنان کافی است تا نشان دهد، چگونه سران تل آویو العاروری را خطرناک‌ترین عضو حماس علیه خود می‌دانستند و ترور او را در اولویت کار خود قرار داده بودند.
 
العاروری: شهادت افتخار است
با این حال سران تل آویو نمی‌دانند که مردان جبهه مقاومت همواره خود را در تیر رس گلوله‌ها احساس می‌کنند و با این حال دست از مبارزه نمی‌کشند. العاروری نیز در همین ارتباط بارها سخن گفته بود. او تأکید می‌کرد: «ترور رهبران حماس اتفاق غریبی نیست. ما زمانی که پا در این راه گذاشتیم، از خطرات آن آگاه بودیم. بنابراین این تهدیدات تأثیری بر من برای ادامه دادن راهی که انتخاب کرده‌ام، نخواهد داشت. معتقدم، عمر در دست خداوند است و کسی نمی‌تواند زمان مرگ دیگری را تغییر دهد. من هرگز انتظار نداشتم به این سن برسم. با این حال شهادت در راه خدا، افتخاری بزرگ است. از خدا می‌خواهم، پایان عمر مرا به شهادت ختم کند.» او همچنین گفته بود: «شهادت عاقبت همه ماست، از شهید شیخ احمد یاسین گرفته تا دیگر رهبران... من احساس می‌کنم زیاد عمر کردم و از شهادت استقبال می‌کنم و محمد ضیف (فرمانده کل قسام) که به دنبال ترور او هستند، ان شاءالله (پیروزمندانه) وارد قدس خواهد شد.»

واکنش مقاومت به شهادت العاروری
بلافاصله پس از اعلام خبر شهادت صالح العاروری، مقاومت لبنان به آن واکنش نشان داد. حسین الجشی، نماینده حزب‌الله لبنان به العربی الجدید گفت: «حزب‌الله به این ترور پاسخ خواهد داد و این مسأله مشخص است و برای همیشه نیز همین طور بوده است.» نماینده دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز همان طور که پیش از این نیز سیدحسن نصرالله در سخنرانی‌های خود به رژیم صهیونیستی هشدار داده بود، به هر تروری پاسخ خواهد داد، تأکید کرد: «حزب‌الله لبنان به هرگونه ترور شخصیت‌هایی که در لبنان حضور دارند، صرف نظر از ملیت آنها پاسخ خواهد داد.» وی ادامه داد: «این در حالی است که حزب‌الله لبنان همواره تلاش کرده است، همه چیز را در چهارچوب قوانین بین‌المللی نگه دارد، اما اسرائیلی‌ها برای گسترش دامنه جنگ تلاش می‌کنند. هر چند به نظر می‌رسد، امریکا مخالف چنین رویکردی باشد.» در همین حال رسانه‌های فلسطینی خبر دادند، حماس در واکنش به این رویداد، به واسطه‌های مصری و قطری خبر داد، مذاکرات با اسرائیل را به حالت تعلیق در می آورد.
در همین حال عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس نیز در واکنش به شهادت فرمانده ارشد حماس گفت: «ترورهای ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی علیه رهبران و نمادهای مردم فلسطین در داخل و خارج از اراضی اشغالی، قادر نخواهد بود اراده و استواری مردم ما را شکسته یا تضعیف کند. برعکس، این اقدامات باعث ادامه مقاومت شجاعانه آنها خواهد شد.» وی همچنین ترور العاروری به دست رژیم صهیونیستی را نشانه شکست‌های مفتضحانه این رژیم در طوفان الاقصی و ناکامی آن در دستیابی به اهداف تهاجمی خود در غزه دانست. احسان عطایا، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی نیز در سخنانی تأکید کرد: «اشغالگران تاوان جنایات خود از جمله ترور صالح العاروری را خواهند پرداخت.» ماهر الطاهر، رهبر جبهه مردمی آزادی فلسطین هم در اظهاراتی گفت: «خون رهبر بزرگ صالح العاروری بر زمین ریخت. ما انتقام او را خواهیم گرفت.» گردان‌های شهدای الاقصی نیز اعلام کرد: «ما با افتخار برای شهید، رهبر ملی، صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی جنبش حماس عزاداری می‌کنیم. ترور رهبران، ما را از انجام وظیفه ملی خود برای دفاع از مردم باز نمی‌دارد و تنها عزم ما را برای مقاومت بیشتر می‌کند.»
ساکنان کرانه باختری در اراضی اشغالی فلسطین نیز در واکنش به شهادت شیخ صالح العاروری به مساجد رفتند و به سوگواری برای فرمانده شهید خود پرداختند. علاوه بر این، تظاهرات گسترده‌ای در رام‌الله در محکومیت ترور صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس برگزار شد. نیروهای ملی و اسلامی در کرانه باختری نیز خبر دادند، امروز دست به اعتصاب عمومی خواهند زد.
شماری از فلسطینیان نیز در تظاهراتی در روستای عاروره در رام‌الله ـ زادگاه شهید صالح العاروری ـ شعار سر دادند: «او فرزند عاروره بود... خدا این روح اسطوره‌ای را رحمت کند.»
 
هشدار نخست‌وزیر لبنان
در پی این ترور همچنین نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در اظهاراتی این اقدام را محکوم کرد و گفت: «انفجار در حومه جنوبی بیروت جنایت اسرائیل است و هدف آن وارد کردن لبنان به مرحله جدیدی است.» وی تأکید کرد: «این انفجار قطعاً پیامدهایی برای لبنان خواهد داشت. این اقدام پاسخی روشن به تلاش‌هایی بود که ما برای حذف شبح جنگ از کشور خود داشته‌ایم. از همین رو به اسرائیل هشدار می‌دهیم، برای جبران شکست‌های خود، تهاجم‌هایش را به سایر مرزها گسترش ندهد.»
 
واکنش مقاومت یمن
ترور صالح العاروری واکنش انصارالله یمن را نیز به دنبال داشت. محمدعلی الحوثی، ساعتی پس از این ترور تأکید کرد: «ما بر همبستگی کامل خود با مردم فلسطین تا تضمین حقوق آنها و اخراج متجاوزان اشغالگر تأکید می‌کنیم.»
 
خشم یک حزب اردنی از ترور العاروری
مراد العدائله، دبیرکل حزب جبهه اقدام اسلامی در اردن هم در واکنش به این رویداد گفت: «مردم فلسطین با این ترور بزدلانه متوقف نخواهند شد. العاروری راهی طولانی در جهاد و مبارزه طی کرد و نقش واقعی در پروژه اتحاد اوضاع فلسطین داشت. خون العاروری به ملت فلسطین انرژی بیشتری خواهد داد تا در پروژه آزادسازی سرزمین خود به پیروزی برسند.» وی همچنین تأکید کرد: «العاروری به خاطر مبارزه و جهاد قیام کرد و زمان آن فرارسیده است که کرانه باختری در یک قیام جدید به پا خیزد.»
 
نگرانی سران تل‌آویو از پاسخ مقاومت
رژیم صهیونیستی بلافاصله بعد از عملیات تروریستی خود در لاک دفاعی فرو رفت و بابت واکنش مقاومت دچار اضطراب شد. در حالی که اندکی بعد از این حمله، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل به ارتش این رژیم، شین بت، موساد و نیروهای امنیتی بابت این اقدام تبریک گفت، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی از تمامی وزرا خواست درباره ترور العاروری اظهار نظری نکنند. مشاور نتانیاهو نیز در گفت‌و‌گویی به «ام‌اس‌ان بی‌سی» گفت: «ما پیش‌تر هم گفته بودیم، همه کسانی که در عملیات 7 اکتبر دست داشتند، هدف مشروع ما هستند. اما دولت و حزب‌الله لبنان را هدف قرار ندادیم.» او به این ترتیب تلاش کرد، تل‌آویو را از واکنش حزب‌الله نسبت به این ترور در امان نگه دارد. این در حالی است که برخی منابع هم از کاهش ارزش «شِکل» بعد از ترور العاروری خبر دادند. رژیم صهیونیستی دیشب نیز آماده باش سراسری برای نظامیان خود اعلام کرد.

 

 شیخ صالح از اسارت تا شهادت

«مبارز صف اول» عنوانی بود که بسیاری از رسانه‌های منطقه به شیخ صالح العاروری، نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس داده‌ بودند؛ عنوانی که خود نشان می‌دهد نقش او در مبارزات با رژیم صهیونیستی چیست و از همین رو نیز توسط رژیم در جایگاه «متهم ردیف اول» نشانده شده بود.اما مردی که شب گذشته با حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به دفتر سیاسی حماس در بیروت به شهادت رسید که بود؟

العاروری؛ مجاهد خستگی‌ناپذیر
صالح محمد سلیمان العاروری در سال 1966 در روستای عاروره در رام‌الله به دنیا آمد. صالح در فلسطین تحصیل کرد و همزمان با گذراندن رشته شریعت اسلامی در دانشگاه الخلیل به جنبش اخوان‌المسلمین علاقه‌مند شد. العاروری از اولین نفراتی بود که به جنبش مقاومت اسلامی حماس پیوست و نقش جدی در دعوت مردم فلسطین به انتفاضه داشت. فعالیت جهادی و ضدصهیونیستی وی به بازداشت او در سال 1990 منتج شد.
دو سال زندان بدون محاکمه هم «صالح جوان» را متوقف نکرد. او پس از اولین آزادی از زندان‌های رژیم صهیونیستی، شاخه نظامی حماس را در کرانه باختری پایه‌گذاری کرد. این اقدام که در راستای تسلیح کرانه باختری و فشار حداکثری برای رژیم صهیونیستی بود نشان‌دهنده عمق تئوری و دوراندیشی وی بود. العاروری معتقد بود، کرانه باختری محل فرسایش رژیم اشغالگر است و این واقعیت را می‌توان از طریق عملیات‌های مقاومت فردی و رویارویی مردمی تحقق بخشید. چرا که مقامات رژیم صهیونیستی معتقد بودند، تهدید چندجبهه‌ای خطرناک‌ترین تهدید در تاریخ امنیت داخلی این رژیم است. العاروری درست در نقطه مقابل صهیونیست‌ها در تلاش بود با گرم کردن جبهه کرانه باختری، دیگر جبهه‌ها را نیز داغ کند و این موضوع برای اسرائیل گران آمد و زندانی شدن 15 ساله العاروری را در پی داشت.وی در سال ۲۰۰۷ از زندان‌های اسرائیل آزاد شد اما سه ماه بعد مجدداً بازداشت و به سه سال حبس محکوم شد. در سال ۲۰۱۰ بعد از آزادی از زندان توسط دادگاه نظامی اسرائیل به تبعید از خاک فلسطین محکوم و راهی دمشق پایتخت سوریه شد.
در همان سال وی که به زبان عبری نیز تسلط داشت به عضویت دفتر سیاسی حماس در آمد و مسئولیت پرونده اسرا و همچنین تیم مذاکره‌کننده در مورد تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل را بر عهده گرفت. یک سال بعد و با مذاکرات فشرده غیرمستقیم دو طرف به رهبری العاروری، ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی در مقابل گلعاد شالیط سرباز اسرائیلی اسیر، آزاد شدند.

فشارهای ناکام سیاسی
برای منزوی‌سازی شیخ صالح
او وقتی برای اولین بار رهبری هیأتی برای سفر به مسکو را برعهده گرفت اعتراض شدید تل‌آویو به روسیه را در پی داشت. العاروی پس از جنگ داخلی سوریه در ترکیه و قطر ساکن شده بود که به دلیل فشارهای رژیم صهیونیستی در نهایت زندگی و فعالیت خود را در لبنان متمرکز کرد. فعالیت‌های وی بشدت توسط رژیم صهیونیستی رصد می‌شد.انتخاب صالح العاروری به عنوان فرد شماره دو جنبش حماس پس از انتخاب یحیی السنوار، از رهبران قدیمی و اطلاعاتی – نظامی این جنبش که ۲۳ سال اسارت را در کارنامه خود دارد به عنوان رئیس این جنبش در نوار غزه، تیر خلاصی بر اختلافات چند ساله میان شاخه نظامی و دفتر سیاسی حماس بود. او شخصیتی بود که محوریت را برای مبارزه با رژیم صهیونیستی در همراهی با مقاومت منطقه می‌دید.

مردی همراه با حزب‌الله و ایران
نفر دوم حماس چندین بار به تهران نیز سفر کرده بود. دیدار وی با رهبر انقلاب در سال 1398 و اهدای تابلوی منقش به تصویری از مسجدالاقصی به معظم‌له و قدردانی از پشتیبانی‌های ایران از جبهه مقاومت از مهم‌ترین دیدارهای سیاسی وی در تهران است که به عنوان مهر پایان رسمی بر پروژه بدخواهان برای اختلاف‌افکنی بین گروه‌های مقاومت پس از توطئه صهیونیستی در سوریه بود.مقامات رژیم صهیونیستی همواره نام وی را در کنار مقاومت لبنان و ایران به زبان آورده و واهمه خود را از این موضوع اعلام کرده‌ بودند.
 
خطرناک‌ترین مرد برای رژیم صهیونیستی
العاروری نسبت به دیگر رهبران حماس کمتر چهره رسانه‌ای داشت، اما آنها که باید او را می‌شناختند به‌خوبی خطر وی برای امنیت رژیم را احساس می‌کردند. رسانه‌های اسرائیلی بارها وی را به عنوان «خطرناک‌ترین مرد» برای امنیت این رژیم معرفی کردند. سال 2014 و پس از به هلاکت رسیدن سه سرباز رژیم صهیونیستی و آغاز جنگ 51 روزه، نام صالح العاروری بر سر زبان‌ها افتاد و رسماً به عنوان یکی از نگرانی‌های جدی برای سران رژیم مطرح شد.
همان زمان وزیر جنگ رژیم اسرائیل در دیدار با سفیر امریکا در سازمان ملل صراحتاً نام صالح العاروری را مطرح کرد و وی را به تلاش برای سازماندهی عملیات‌های مسلحانه ضد اسرائیل از خاک لبنان متهم کرد. صالح العاروری در کنار محمد الضیف، فرمانده گردان‌های قسام و یحیی السنوار در لیست ترور سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) قرار گرفت و بعدتر امریکا نیز او را در لیست سیاه خود قرار داد.چند هفته پیش از طوفان‌الاقصی «ایتان دانگوت» منشی نظامی سه وزیر جنگ (شائول موفاز، امیر پرتز و ایهود باراک) رژیم صهیونیستی اعلام کرد: از نظر من «العاروری»، نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس، امروز خطرناک‌ترین و مهم‌ترین شخصیت حماس است و باید ترور شود. او از سال‌ها قبل خواستار ترور العاروری شده است.اظهارات «دانگوت»، همراه با ادعای رسانه صهیونیستی مصاحبه‌کننده با وی همراه بود که گفته بود «العاروری» در حالی که در مقر اقامتش در بیروت نشسته است، عملیات در کرانه باختری را هماهنگ می‌کند و اوست که حوادث را رقم می‌زند.
بیست روز بعد از عملیات بزرگ طوفان‌الاقصی روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی تحلیلی در رابطه با العاروری وی را به عنوان خطرناک‌‌ترین و مهم‌ترین شخصیت حماس توصیف کرد که باید ترور شود. نتانیاهو نیز صراحتاً العاروری را به خاطر نقش او در هماهنگی با حزب‌الله و ایران برای ایجاد مقاومتی فزاینده در کرانه باختری، تهدید به ترور کرد.اکنون رژیم صهیونیستی که نتوانسته هیچ پیروزی راهبردی در غزه به دست آورد با وجود علم به تبعات این اقدام، دست به ترور زد تا آبروی رفته خود در جنگ را بازیابی کند. با این حال پیامدهای این ترور شرایط را برای رژیم صهیونیستی سخت‌تر خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی