نشست دبیران کل احزاب با رئیس‌جمهور دوشنبه گذشته در پاستور برگزار شد

چپ و راست در میهمانی رئیس‌جمهور

آیت‌الله رئیسی: دولت از حضور سلایق مختلف در مجلس نگران نیست

ابطحی: تنوع حاضران در جلسه با رئیس جمهور بی نظیر بود محمد هاشمی: رئیس‌جمهور بر اهمیت امید دادن به مردم تأکید داشت موسوی: دولت به دنبال نشنیدن صدای جریان‌ها نیست خلجی: هم انتقاد بود و هم پیشنهاد الهیان: رئیس‌جمهور با سعه‌صدر انتقادات را شنید روح‌الامینی: فرصت صحبت بیشتر به اصلاح‌طلبان داده شد

گام بلند دولت برای برگزاری انتخابات پرشور
صبح همان روزی که نشست دبیران کل احزاب با رئیس‌جمهور در پاستور برگزار شد، در وزارت کشور در خیابان فاطمی، نشست مشترک دولت و استانداران برگزار شده بود. انتخابات، یکی از مهم‌ترین محورهای نشست صبح دوشنبه بود. آیت‌الله رئیسی در نشستی که ارکان اجرایی دولت حضور داشتند، تأکید کرد: «همه مدیران دستگاه‌های اجرایی بویژه استانداران، فرمانداران و بخشداران وظیفه دارند، زمینه برگزاری رقابت انتخاباتی را به‌گونه‌ای فراهم کنند که هیچ گروه سیاسی، حزب، جریان و عموم مردم در معرفی یا انتخاب نامزدهای مورد‌نظر خود احساس محدودیت نداشته باشند.» رئیس‌جمهور در همین راستا، با بیان اینکه «مجموعه دولت و دستگاه‌های اجرایی در انتخابات پیش‌رو هیچ نامزد یا لیست انتخاباتی‌ای نخواهد داشت و از هیچ نامزد و لیستی نیز حمایت نخواهد کرد» تصریح کرد: «دولت در این انتخابات صرفاً برای خود نقش مجری و برگزارکننده قائل است و تلاش خواهد کرد با کمک ناظران و هیأت‌های اجرایی و بااستفاده از تجربه و پیشینه برگزاری انتخابات در دوره‌های متعدد، انتخاباتی بی‌نقص برگزار کند.» نشستی که عصر این روز برگزار شد، گامی بلند برای تحقق عملی همین رویکرد و وعده رئیس‌جمهور بود. این مسأله از چند جهت قابل‌اثبات است. نخست اینکه دولت در دعوت یا میزبانی از فعالان سیاسی، به جناح‌بندی‌ها و تعلقات حزبی مطلقاً توجهی نکرد. از نزدیک‌ترین و هم‌فکرترین جریان سیاسی به دولت تا دورترین جریان و حزب، نماینده یا چهره در این نشست حضور داشتند. به‌عبارت دیگر، اکنون حزب، جریان یا جبهه سیاسی‌ای نیست که نماینده‌اش در این نشست حضور نداشته و دیدگاه‌های خود را در حضور رئیس‌جمهور مطرح نکرده باشد. نکته مهم دیگر، بیان بی‌پرده و اظهارنظر صریح فعالان سیاسی در این نشست در حضور رئیس‌جمهور بود. دیدگاه‌ها، خواه انتقادی بوده باشد یا ایجابی، همه آنچه فعالان سیاسی پیش‌تر در تریبون‌های عمومی مطرح می‌کردند، این‌بار فرصت داشتند تا مسائل خود را در حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور مطرح کنند.
 
تجربه‌ای از کنارهم نشستن
نشست دوشنبه گذشته نشان داد که از نظر دولت، به‌عنوان مجری انتخابات پیش‌رو، زمینه مشارکت برای همه جریان‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی هموار است و در این میان تفاوتی میان جناح‌ها و احزاب نیست. اما آنچه قاب دوشنبه گذشته را جالب‌توجه می‌کند، تجربه بدیع کنارهم نشستن همه نحله‌های سیاسی موجود در کشور، دور یک میز است. تا پیش از این یا دولت‌های گذشته، احزاب و جریان‌ها، به‌صورت منفرد یا برحسب گرایش‌های سیاسی کنارهم جمع می‌شدند یا با رئیس‌جمهور دیدار می‌کردند. اما این تقریباً برای نخستین‌بار است که همه گرایش‌ها، هم‌زمان و بی‌هیچ تفاوتی، کنار هم با رئیس‌جمهور دیدار می‌کنند. هرچند این اتفاق به معنای وحدت تمام‌عیار نیست. اما نشان می‌دهد که جریان‌های سیاسی، می‌توانند با برجسته کردن نقاط اشتراکات خود، حتی اگر حداقلی باشد، گامی به سوی کاهش اختلاف‌نظرات بردارند.
 نشستی در لبیک به سخنان رهبر انقلاب
رئیس‌جمهور در سخنان خود در این نشست صریح و صمیمی، هم بر ضرورت مشارکت در انتخابات تأکید کرد و درعین‌حال، محورها یا زمینه‌های وحدت را برجسته کرد، محورهایی که همه حاضران را دور هم گرد آورده بود.
آیت‌الله رئیسی نخست به این مسأله اشاره کرد که این نشست در لبیک به فرمایش رهبر‌معظم انقلاب اسلامی در راستای تلاش برای ایجاد شور و افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌رو برگزار شده است.
وی در ادامه، چنین جلساتی را در نزدیک کردن نگاه‌ها به یکدیگر و هم‌افزایی احزاب و چهره‌های سیاسی، اجتماعی و اثرگذار در تقویت فضای انتخاباتی در جامعه مؤثر دانست.
 وظیفه همه ارتقای امید در جامعه است
رئیس‌جمهور تصریح کرد: استنباط از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که در شرایط فعلی مهم‌ترین وظیفه همه فعالان سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از دولت، قوای سه‌گانه و احزاب و چهره‌های سیاسی، ایجاد و ارتقای امید و نشاط در جامعه است.
آیت‌الله رئیسی در ادامه دلدادگی به انقلاب اسلامی به رهبری امامی تحول‌خواه و خون‌های ریخته‌شده به پای درخت تنومند انقلاب را نقطه‌اشتراک همه فعالان سیاسی و اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و بااشاره به اقدامات بزرگی که در جریان فعالیت بخش‌های مختلف نظام در طول 44 سال گذشته به انجام رسیده است، بر نگاه واقع‌بینانه، منصفانه و توأمان به دستاوردها و کاستی‌های دوره‌های گذشته تأکید کرد.
رئیس‌جمهور افزود: همه باید بدانیم که اگر اقدام به تخریب وجهه دیگران کنیم، وجهه و اعتبار خود ما بالاتر نمی‌رود؛ دشمن به دنبال نفی دستاوردهای نظام و توقف پیشرفت کشور است لذا همه موظفیم ضمن افتخار به دستاوردهای 44 سال گذشته، برای رفع کاستی‌ها و پیشرفت‌های بیشتر تلاش کنیم.
 
همه باید برای رفع گره‌ها تلاش کنیم
رئیس‌جمهور با مهم دانستن نقش احزاب در اصلاح امور کشور، تلاش برای اصلاح‌گری و رفع گره‌ها را از کارکردهای اصلی احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی دانست و اظهارکرد: امروز همه موظفیم فارغ از اینکه چه کسی گره را ایجاد کرده، برای رفع آن تلاش کنیم.
آیت‌الله رئیسی به برنامه دولت برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اشاره کرد و گفت: برای دولت مهم این نیست که این طرح‌ها در زمان کدام دولت آغاز شده و تکمیل آنها به نام چه دولتی نوشته می‌شود، آنچه مهم است تکمیل و بهره‌برداری از این طر‌ح‌هاست که باعث رضایت‌مندی مردم، ارتقای امید و افزایش سرمایه اجتماعی نظام خواهد شد.
 انتقاد باید نتیجه عینی داشته باشد
رئیس‌جمهور همچنین طرح انتقاد در جامعه را باعث رشد و کمال دانست و با بیان اینکه این دولت برخلاف برخی دیگر که ادعای مدارا داشته‌اند، سعه‌صدر بالایی در برابر انتقادات داشته است، تصریح کرد: از طرح انتقادات، نظرات و دیدگاه‌های مختلف و متنوع استقبال می‌کنیم، اما طرح انتقادات باید نتیجه عینی برای مردم و جامعه داشته باشد.
آیت‌الله رئیسی بااشاره به موضوع پرونده‌های مفاسد اقتصادی، اکتفا کردن به تکرار اخبار مفاسد را بی‌فایده و موجب سرخوردگی، ناامیدی مردم و افکار عمومی دانست و خاطرنشان کرد: آنچه در این زمینه می‌تواند مؤثر بوده و ضمن اصلاح امور به ارتقای امید و نشاط مردم بینجامد، دو موضوع پیگیری مستمر در به نتیجه رساندن پرونده‌ها و برخورد با مفسدین و از بین بردن بسترهای فساد برای جلوگیری از تکرار آن است.
 
از نظر دولت همه دارای صلاحیت هستند
رئیس‌جمهور در ادامه، حضور سلایق مختلف را باعث هم‌افزایی در مسیر پیشبرد کشور دانست و افزود: دولت نه‌تنها از حضور سلایق مختلف در مجلس نگران نیست، بلکه آن را بستری برای شکل‌گیری مجلس قوی می‌داند که می‌تواند تقویت دولت و درنتیجه افزایش قدرت و اقتدار ایران را به‌دنبال داشته باشد.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر پرهیز از قبیله‌گرایی در فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، درباره مباحث مطرح در احراز صلاحیت‌ها نیز تصریح کرد: از نظر دولت همه افراد دارای صلاحیت هستند، مگر اینکه دلیل متقنی بر عدم‌صلاحیت وجود داشته باشد. مهم افزایش مشارکت است که همه باید در این مسیر تلاش کنند.
رئیس‌جمهور بااشاره به برخی نکات مطرح‌شده در این نشست درباره تأثیر مشکلات اقتصادی بر مشارکت در انتخابات اظهارکرد: اساساً یکی از رسالت‌های انقلاب اسلامی فقرزدایی و بهبود مستمر وضعیت معیشت بخش‌های مختلف جامعه است. در سال‌های سپری‌شده از انقلاب نیز کارهای بزرگ و زیادی در این زمینه انجام شده اما همچنان نیازمند استمرار تلاش‌ها در این زمینه هستیم.
  آیت‌الله رئیسی از همه افرادی که امکان بیان عمومی نظرات و دیدگاه‌هایشان را دارند خواست که با بیان، قلم و عمل‌شان برای تعالی و رشد بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند.

 

بــــرش

نمایندگان کدام احزاب و جریان‌ها در این نشست حضور داشتند؟

دوشنبه شب، در نشستی گرم و صریح که با صرف شام با رئیس جمهور به پایان رسید، چهره‌های بسیاری حضور داشتند. این چهره‌ها که حزب یا گروه سیاسی خود را نمایندگی می‌کردند، همه طیف‌ها و سلایق سیاسی کشور را شامل می‌شوند.
محمد هاشمی احتمالاً به عنوان عضو یا نماینده مجمع عمومی وزرای ادوار بعد از انقلاب در این نشست حضور داشت. حجت‌الاسلام آقاتهرانی عضو جبهه پایداری و صادق محصولی، دبیرکل این جبهه نیز حضور داشتند. حجت‌الاسلام مجید انصاری و حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی از اعضای مجمع روحانیون مبارز حاضر بودند. غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه از دیگر حاضران در نشست بودند. از حزب کارگزاران سازندگی، سه چهره آن یعنی حسین مرعشی دبیرکل حزب، محسن هاشمی و محمد قوچانی حضور داشتند. مصطفی کواکبیان از حزب مردم‌سالاری و حبیب‌الله بوربور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی از دیگر حاضران بودند. حجت‌الاسلام حمید رسایی از جریان سیاسی موسوم به شریان، سیدنظام‌الدین موسوی و مالک شریعتی از جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، مسعود زریبافان از جمعیت یاران انقلاب اسلامی و زهره الهیان به عنوان عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، از دیگر حاضران در این نشست بودند. مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس، علی مطهری نماینده سابق اصلاح‌طلب مجلس و الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتماد ملی هم در این نشست حضور داشتند. علی ربیعی از حزب اصلاح‌طلب خانه کارگر، مجتبی شاکری به عنوان دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، قدرت‌الله حشمتیان رئیس دوره‌ای خانه احزاب و اسدالله بادامچیان به عنوان دبیرکل حزب مؤتلفه از دیگران حاضران بودند. محمد‌علی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب دور قبل مجلس شورای اسلامی، عبدالحسین روح الامینی دبیر کل جبهه ایستادگی و محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هم در این نشست حضور داشتند. حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز ایران، حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی، حسین‌الله کرم دبیرکل جریان جدید‌التأسیس رزما، سیدشهاب‌الدین صدر عضو شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی، محمدسعید احدیان مشاور محمدباقرقالیباف و عضو جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی و مهدی اقراریان عضو شورای مرکزی حزب نسل نو از دیگر حاضران در این نشست سه ساعته بودند.

 

عبدالحسین روح‌الامینی:
فرصت صحبت بیشتر به اصلاح‌طلبان داده شد

عبدالحسین روح‌الامینی معاون احزاب شورای ائتلاف در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به جلسه رئیس‌جمهور با دبیران احزاب، گفت: الحمدلله در یک جلسه سه ساعته مباحث خوبی را همه شخصیت‌ها و احزاب خدمت آقای رئیسی مطرح کردند و بنده خودم حدود پانزده صفحه مطلب از این جلسه یادداشت کرده‌ام. وی افزود: اصلاح‌طلبان، اعتدالی‌ها و اصولگراها و مستقلین و به نوعی همه حضور داشتند و فرصت صحبت به همه بخصوص، بیشتر اصلاح‌طلبان رسید. روح‌الامینی در پایان، خاطرنشان کرد: در کل، جلسه خوبی بود و امیدواریم همه این جلسات و دیدارها به افزایش مشارکت در انتخابات کمک کند. روح الامینی در گفت‌و‌گو با تسنیم نیز با تمجید از جلسه اخیر، گفت: جلسه احزاب با رئیسی ویترینی نبود.

 

سیدمحمدعلی ابطحی:
تنوع حاضران در جلسه با رئیس جمهور بی نظیر بود

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی ابطحی از جمله چهره‌های اصلاح‌طلب حاضر در جلسه احزاب با رئیس جمهور در صفحه اینستاگرام خود نوشت: جلسه دو ساعته‌ای آقای رئیسی با رؤسای احزاب و فعالان سیاسی داشت. حدود ۵۰ نفر بودند. جلسه‌ای به این تنوع تا حالا ندیده بودم. آقای رئیسی به من به شوخی گفت: «استثنائاً این دفعه خوب حرف زدی.» منم لازمه بگم استثنائاً این دفعه خیلی خوب حرف زد؛ به خصوص وقتی گفت: «نظر ما این است که همه تأیید شوند مگر آنان که با دلیل جدی و قانونی نمی‌توانند شرکت کنند.» در حقیقت زیرآب عدم احراز صلاحیت را زد.

 

محمد هاشمی:
رئیس‌جمهور بر اهمیت امید دادن به مردم تأکید داشت

محمد هاشمی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب درباره نشست شامگاه دوشنبه رئیس جمهور با احزاب و چهره‌های سیاسی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت: رئیس‌جمهور بیشتر صحبت‌های فعالان سیاسی را تأیید کرد و به اهمیت امید دادن به مردم تأکید داشت. او گفت که به دولت هم انتقاد وارد است و ما انتقادپذیریم ولی در کنار انتقاد، کارهای مثبت دولت هم را به مردم بگویید. هاشمی گفت: من در این جلسه مطرح کردم که اگر رؤسای‌جمهور پیشین به صحنه بیایند، مردم بیشتر به مشارکت در انتخابات تشویق می‌شوند.

 

سید نظام‌الدین موسوی:
دولت به دنبال نشنیدن صدای جریان‌ها  نیست

سید نظام‌الدین موسوی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از دیگر حاضران نشست صمیمی آیت‌الله رئیسی بود که درباره این نشست به ایرنا گفت: جلسه شامگاه دوشنبه که با حضور رؤسا و مدیران کل احزاب، گروه‌ها و چهره‌های مختلف سیاسی برگزار شد، اقدام بسیار ارزنده، مفید و ابتکار قابل توجهی بود. موسوی با اشاره به مباحثی که در این نشست مطرح شد، بیان کرد: همه رؤسای احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی که در این نشست حضور داشتند، نظرات و دیدگاه‌های خود را به سمع رئیس‌جمهور رساندند که نشان می‌دهد دولت به دنبال حذف و نشنیدن صدای جریان‌ها و احزاب مختلف سیاسی در کشور نیست.

 

سپهر خلجی:
هم انتقاد بود و هم پیشنهاد

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در صفحه شخصی خود با اشاره به نشست فعالان حزبی با آیت‌الله رئیسی نوشت: برگزاری این نشست در اجرای تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت برگزاری انتخابات پرشور صورت گرفت و رئیس جمهور بیشتر شنونده مطالب اعضای جلسه بود. فضا کاملاً آزاد بود، هم انتقاد بود و هم پیشنهاد. خلجی همچنین به نقل از رئیس جمهور اعلام کرد: کار مشترک این جمع تقویت امید مردم باشد. حضور سلایق مختلف در مجلس نگران‌کننده نیست. وی تأکید کرد: رئیس جمهور لازمه تحول و تعقل را حضور همه سلایق دانست و گفت که اصل بر صلاحیت است مگر اینکه دلایل متقن برای آن ارائه شود و هدف همه ما ارتقای سرمایه اجتماعی باشد.

 

زهره الهیان:
رئیس‌جمهور با سعه‌صدر انتقادات را شنید

زهره الهیان دبیرکل جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب در ارتباط با جلسه اخیر احزاب و گروه‌های سیاسی با رئیس جمهور، با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی با سعه‌صدر انتقادات اصلاح‌طلبان را شنید، به ایرنا گفت: وی اعلام کرد که ما از نظرات احزاب برای حل مشکلات استقبال می‌کنیم و بیان نظرات در این راستا می‌تواند در قالب خانه احزاب انجام شود. الهیان تأکید کرد: دیدگاه آقای رئیس‌جمهور در این جلسه این بود که برگزاری این گونه نشست‌ها استمرار داشته باشد و احزاب و صاحبنظران برای حل مشکلات کشور راهکار بدهند.

جستجو
آرشیو تاریخی