از تحویل اولین واحدهای تکمیل شده نهضت ملی مسکن تا افتتاح ده‌ها پروژه عمرانی و صنعتی

زنجان، میزبان رئیس‌جمهور در دور دوم سفرهای استانی


استان زنجان در دو روز پایانی این هفته میزبان رئیس جمهور و هیأت دولت در دور دوم سفر استانی است.
محسن افشارچی، استاندار زنجان با اعلام این خبر گفت: مصوبات و اولویت‌های دور اول سفر رئیس جمهور به زنجان پروژه محور بود. 4 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار در دور اول سفر رئیس جمهور به استان زنجان اختصاص یافت که تا کنون جذب و تخصیص 88 درصد این اعتبارات محقق شده است.
 اولین مرحله تحویل واحدهای تکمیل شده نهضت ملی مسکن
افشارچی به تحویل تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن در استان در سفر رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور بیش از هزار و ۲۰۰ واحد مسکن در فرایند تحویل به متقاضیان رسیده و با همه زیرساخت‌های لازم آماده تحویل است.
استاندار زنجان با بیان اینکه استان در زمینه ساخت واحدهای نهضت ملی، پیشرو است، گفت: ساخت این واحدها از کیفیت خوبی هم برخوردار است.
این مسئول ادامه داد: در این سفر آبگیری سد بلوبین، افتتاح کارخانه سرجین بافت و اولین سکوی ابری هوش مصنوعی شمالغرب کشور در استان به بهره‌برداری می‌رسد.
 استاندار زنجان با تأکید بر اینکه استان تلاش دارد نهضت ملی مسکن را با وجود چالش‌ها و مشکلات متعدد به سرانجام برساند، گفت: به مشکلات متقاضیان نهضت ملی مسکن آگاه هستیم.
 در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان زنجان یک هزار و ۹۵ پروژه و پنج هزار و ۸۵۷ واحد مسکونی(نهضت ملی، ‌حمایتی و...) جمعاً به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد ریال افتتاح می‌شود.
 مهمترین این پروژه‌ها احیا و افتتاح هشت واحد صنعتی وتولیدی بزرگ استان شامل آندیا فولاد، ‌فولاد آسین ابهر، ‌شیشه زنگان و سرجین بافت به ارزش ۴۹ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال، ‌افتتاح پنج هزار و ۸۶۷ واحد مسکونی با ۲۳ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار و ۳۱ پروژه آموزشی، فرهنگی و ورزشی با ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.
تحقق وعده دولت در جا به جایی ساکنان کوی فلسطین زنجان
حاشیه نشینی ۱۲ درصد از مجموع وسعت شهرهای استان زنجان را به خود اختصاص داده است و مساحتی در حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار را شامل می‌شود.
کوی فلسطین زنجان در منطقه‌ای بسیار محروم و کم برخوردار واقع شده است و ساکنان آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.
 این محله در بخش پایین دست کمربندی جنوبی شهر زنجان در امتداد خط ریل راه‌آهن قرار دارد و با چند ردیف خانه کوچک و فرسوده بیش از ۳۵۰ نفر را در خود جای داده است.
 کوی فلسطین زنجان با ۱۳۰ خانوار یکی از هشت سکونتگاه غیررسمی این شهر به شمار می‌رود و قدمت حضور ساکنان محله فلسطین در این منطقه به بیش از چهار دهه می‌رسد.
آیت‌الله رئیسی ۲۷ آبان ماه سال ۱۴۰۰ در دور اول سفر استانی خود به زنجان به کوی فلسطین این شهر که جزو مناطق حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیر رسمی است سر زد و از نزدیک با وضعیت زندگی ساکنان این منطقه آشنا شد.
جا به جایی ساکنان سکونتگاه غیر رسمی کوی فلسطین شهر زنجان در دور اول سفر رئیس جمهور به استان مورد تأکید آیت‌الله رئیسی قرار گرفت که با پیگیری صورت گرفته این دستور پس از ۲ سال و پیش از آغاز سفر دوم اجرایی شد.
 رئیس جمهور در این بازدید با توجه به وضعیت نامناسب ساکنان کوی فلسطین به مسئولان استان دستور داد اهالی این منطقه هرچه زودتر جابه‌جا شوند.
 استاندار زنجان با بیان اینکه کوی فلسطین زنجان یکی از هشت سکونتگاه غیررسمی شهر زنجان است، گفت: جابه‌جایی ساکنان این سکونتگاه در قالب واحدهای مسکن ملی از دی امسال در حال انجام است و روند آن تسریع می‌شود.
 محسن افشارچی افزود: کوی فلسطین شهر زنجان مشکلات عدیده‌ای داشت که خوشبختانه با دستور رئیس جمهور برای جابه جایی ساکنان آن اقدام شد.
افشارچی افزود: طبق برنامه اعلام شده مقرر شد جا به جایی ساکنان این سکونتگاه غیر رسمی با همکاری دستگاه‌های متولی امر تسریع شود که برنامه‌ریزی لازم در خصوص آن انجام گرفت.
افشارچی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر اولویت جا به جایی سکونتگاه‌های غیر رسمی به کوی فلسطین اختصاص دارد و سپس این مهم برای مابقی سکونتگاه‌های غیر رسمی استان انجام خواهد شد.
 اصغر اسماعیلی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ساکنان کوی فلسطین زنجان از دی ماه امسال تا خرداد سال آینده به پروژه‌های نهضت ملی مسکن انتقال داده می‌شوند.
 اسماعیلی خاطرنشان کرد: ۱۳۰ خانوار در کوی فلسطین زنجان ساکن هستند که کار انتقال آنها بتدریج انجام می‌شود.
 به گفته این مسئول، طرحی در راه و شهرسازی با عنوان «کلید به کلید» اجرا می‌شود و ساکنان واحدهای مسکونی که در بخش‌های ناکارآمد شهری هستند با شرایطی جابه جا می‌شوند.
عملیاتی شدن چرخه کامل تولید پنبه تا پوشاک در زنجان
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: چرخه کامل تولید پنبه تا پوشاک در زنجان با احیا و راه‌اندازی مجموعه تولیدی «سرجین بافت» پس از پیگیری‌های متعدد در دولت سیزدهم عملیاتی شد.
 مجید گلشنی منفرد در جریان تور رسانه‌ای شورای اطلاع‌رسانی دولت در جمع خبرنگاران، افزود: صنعت نساجی استان زنجان جزو سه صنعت برتر کشور است و جهت‌گیری ما در استان تکمیل چرخه تولید در این بخش خواهد بود.
 گلشنی منفرد ادامه‌ داد: با انجام مراحل ریسندگی، بافندگی و دوخت پوشاک در یک مجموعه تولیدی محصول نهایی نیز با قیمت مناسبی در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.
 وی با بیان اینکه مجموعه تولیدی سرجین بافت با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال به سرانجام رسیده است، اظهار کرد: برای خرید تجهیزات این واحد نیز ۵۲ میلیون یورو ارز اختصاص یافت که ۳۱ میلیون یورو آن از محل صندوق توسعه ملی و مابقی از منابع سهامداران تأمین شد.
گلشنی گفت: فعالیت این واحد تولیدی در صورت تکمیل فازهای بعدی زمینه اشتغال ۲ هزار نفر را فراهم می‌کند.
به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان همزمان با دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به این استان هفت واحد صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در سطح استان افتتاح خواهد شد.
گازرسانی به هفت هزار و ۶۳۹ واحد مسکونی
مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: گازرسانی به هفت هزار و ۶۳۹ واحد مسکونی با اجرای ۱۵ هزار و ۳۴۵ متر شبکه‌گذاری در سفر رئیس جمهور به زنجان افتتاح می‌شود.
 رحیم سلیمانی‌نژاد بابیان اینکه گاز‌رسانی به این واحدهای مسکونی در قالب طرح‌های نهضت ملی مسکن انجام شده است، افزود: برای اجرای این طرح گازرسانی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.
 وی یادآور شد: گازرسانی کوی زیتون، کوی ارغوان، کوی زنگان، مجتمع ۳۶۴ واحدی گلشهر، مجتمع ۱۴۴ واحدی گلشهر و (کوی ثمین۲) از جمله طرح‌های آماده بهره‌برداری حوزه گاز در این سفر است.

جستجو
آرشیو تاریخی