کارشناس مسائل غرب آسیا از 39 سال رشادت سیدرضی در سپاه روایت کرد

دست راست «حاج قاسم» در منطقه

مسعود اسداللهی
کارشناس مسائل غرب آسیا

اسداللهی زمان افزایش نقش سیدرضی را مربوط به پس از سال 2003 میلادی دانست و گفت: در جریان حمله امریکا به عراق و سقوط صدام و تحولی که در منطقه روی داد، وظایف وی افزایش یافت چراکه امریکایی‌ها بین ایران و سوریه قرار گرفته بودند که خطر مشترکی برای امنیت ملی دو کشور به شمار می‌آمد. سردار سلیمانی برنامه‌های بسیار ویژه‌ای برای عراق و عدم تثبیت قدرت امریکا در این کشور داشت که بخش عمده‌ای از این برنامه‌ها که باید در سوریه اجرا می‌شد، به عهده سیدرضی گذاشته شد. این کار در آن شرایط امنیتی واقعاً مشکل بود. کارشناس مسائل غرب آسیا اوج نقش‌آفرینی سیدرضی در منطقه را همزمان با شروع بحران در سوریه خواند و گفت: دوستان شاهد بودند که فرود آمدن یک هواپیما در فرودگاه دمشق، عملیات شهادت‌طلبانه به حساب می‌آمد چرا که هیچ امنیتی وجود نداشت و افراد مستقر مسلح در پشت دیوارهای فرودگاه هرلحظه ممکن بود هواپیماها را مورد هدف قرار دهند. سیدرضی بخصوص در سال‌های اولیه شروع بحران، از سوی سردار سلیمانی مأمور بود که برای هر هواپیمایی که سالم برمی‌گردد، یک گوسفند قربانی کرده و بین مستمندان توزیع کند.
 
واگذاری کارهای نشدنی به سیدرضی
اسداللهی در تعریف شرایط سخت مدیریت عملیات در دمشق به مقطعی اشاره کرد که ارتباط فرودگاه با شهر دمشق قطع شده بود. او گفت: جاده فرودگاه توسط مسلحان قطع شد. در این شرایط کار لجستیکی باید انجام می‌شد، در حالی‌که عبور از این جاده نشدنی بود. بارها خودروهایی که از آنجا رد می‌شدند مورد حمله قرار گرفتند اما سیدرضی به واسطه کار خود مرتب در رفت و آمد بود. تعبیرم این است که وی دست راست سردار شهید سلیمانی در منطقه بود. او یک فرد عادی که کار پشتیبانی عادی انجام دهد، نبود. فراتر از این کار می‌کرد. سردار سلیمانی کارهای نشدنی را به ایشان واگذار می‌کرد. سیدرضی یکبار به من گفت که مأموریتی را سردار سلیمانی به طور ویژه به او واگذار کرده است. گفت برآورد کردم که این مأموریت به این تعداد خودرو و این میزان امکانات و بودجه نیاز دارد. به سردار سلیمانی هم گفتم. سردار از من پرسید از من پول هم می‌خواهی؟ به او گفتم پس از چه کسی بخواهم؟ گفت من فرمانده هستم، باید دستور بدهم، تو مسئول لجستیک هستی و خودت باید بروی بودجه آن را تأمین کنی. سردار می‌دانست که این فرد توانایی لازم را دارد. سیدرضی در نظام سوریه یک انسان شناخته‌شده و معتبر بود. از شخص بشار اسد گرفته تا سایر مقامات نظامی و امنیتی و سیاسی و... همه او را می‌شناختند و کاملاً به او اطمینان داشتند. در فرودگاه به او ابومحمد می‌گفتند. او پس از برعهده گرفتن مأموریت، از ارگان‌های مختلف سوریه و آدم‌های مختلفی که سرمایه داشتند، بودجه را تأمین کرده و آن کار را انجام داده بود. زمان آزادسازی حلب به من گفت، آنقدر شرایط سخت شد که ما تقریباً بیش از یک ماه نتوانستیم غذایی بخوریم که در آن گوشت باشد. با این شرایط سخت کار را زمین نمی‌گذاشت و ادامه می‌داد.
 اعتماد سردار به سیدرضی
اسداللهی در ادامه این گفت‌و‌گو از جدیت سیدرضی در انجام مأموریت روایت کرد و گفت: در عین حال که انسان بسیار مهربانی بود ولی تسامح و تساهل انجام نمی‌داد. سختگیری می‌کرد. می‌دانست که کوچکترین سهل‌انگاری ممکن است به قیمت جان خیلی‌ها تمام شود. کار کردن با او مشکل بود. خستگی‌ناپذیر بود. اعتمادی که سردار سلیمانی به او داشت، سبب شد که قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد. در مورد نیروهایی که با او کار می‌کردند اختیار تام داشت. اگر اهمالی از کسی می‌دید درجا او را سوار هواپیما می‌کرد و برمی‌گرداند. کاری که به وی سپرده می‌شد، به‌موقع، منظم و بدون کمترین درصد خطا انجام می‌شد. آنهایی که پا به پای حاج قاسم می‌آمدند، همراهش می‌ماندند اما خیلی‌ها هم نیمه‌راه رها می‌کردند یا خودشان می‌رفتند یا حاجی از آنها می‌خواست که منطقه را ترک کنند.
 
در انتظار ترور
اسداللهی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که آیا می‌توان نام این ترور را ترور کور نامید، گفت: نه به هیچ وجه. سیدرضی از مدت‌ها پیش هدف بود. چند سال پیش یکی از برادرانی که سمت حفاظتی داشت، گفت که من به سردار سلیمانی گفتم که چهره سید کاملاً شناخته شده است. به‌قول اطلاعاتی‌ها سوخته است. گفتیم فرد دیگری جای او بیاید اما سردار موافقت نکردند. گفتند من کسی را ندارم تا کاری را که سیدرضی در دمشق برای محور مقاومت انجام می‌دهد، انجام دهد. این است که تمام خطرات را به جان می‌خریم و ایشان هم باید باشد. خودش هم سرنوشت خود را می‌دانست. شاید خیلی قبل‌تر هم انتظار ترور را داشت.
 
چرا ترور؟
این کارشناس غرب آسیا دلیل روی دادن ترور در بحبوحه جنگ غزه را هم این‌گونه توضیح داد: ضربه‌ای که رژیم صهیونیستی در طوفان الاقصی متحمل شده در تاریخ 75 ساله این رژیم سابقه نداشته است. نتانیاهو این‌گونه برای افکار عمومی روشنگری می‌کند که این جنگ با جنگ‌های قبلی فرق می‌کند. این جنگ موجودیت ما را به خطر انداخته و اگر در آن برنده نشویم، نیست و نابود می‌شویم. مقامات صهیونیست به خیال خود می‌خواهند تمام عوامل قدرت مقاومت را از بین ببرند. یکی از مهمترین این افراد سیدرضی بود. اسرائیلی‌ها نقش وی را در مقاطع مختلف دیده بودند، به‌خصوص در جنگ علیه داعش. در جنگ داعش، امریکا و اسرائیل به همراه غرب به این برآورد رسیده بودند که حداقل 20 سال نیاز است که آن را جمع کنند. آنها خوشحال بودند که به قول خودشان یک جنگ شیعه و سنی راه انداختند. وقتی داعش در موصل و بوکمال به‌طور همزمان شکست خورد، پروژه سنگین فرو ریخت. وقتی شما بتوانید این جبهه را پشتیبانی کنید و فرد سختگیری مانند حاج قاسم هم راضی باشد، این موارد اسرائیل را حساس کرد. اینجا بود که نقش سیدرضی بسیار مطرح شد. از قبل هم تهدید کرده بودند و از چند نفر برای ترور اسم برده بودند که یکی از آنان سیدرضی بود. گفته بودند که حتماً او را می‌زنیم. بنابراین کاملاً حساب‌شده اقدام کردند. در یکی دو ماه اخیر هم اقداماتی کرده بودند که به نتیجه نمی‌رسید.

 

برش

اعلام جزئیات تشییع پیکر سردار شهید سید رضی موسوی
آیین تشییع و بدرقه پیکر شهید سردار سیدرضی موسوی صبح امروز پنجشنبه در میدان امام حسین(ع) تهران برگزار می‌شود. به گزارش تسنیم، بر اساس اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره جزئیات آیین تشییع و خاک‌سپاری؛ پیکر مطهر این شهید راه قدس پس از طواف در حرم حضرت زینب و رقیه علیهما السلام صبح دیروز به کربلا منتقل شد و در حرم‌های مطهر حضرت اباعبدالله الحسین و قمر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل علیهما السلام طواف داده شد. پیکر مطهر شهید سیدرضی موسوی عصر دیروز نیز در مشهد مقدس در حرم مطهر رضوی طواف داده شد. صبح امروز نیز آیین خاکسپاری پس از برگزاری مراسم تشییع و بدرقه در امامزاده صالح تجریش انجام می‌شود. بر اساس اعلام سخنگوی سپاه مراسم ختم نیز صبح شنبه از ساعت 9 تا 11 در حسینیه فاطمه الزهرا(س) برگزار خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی