افزایش شمار نظامیان کشته شده صهیونیست اختلافات در کابینه را تشدید کرده است

سرگیجه تل آویو در جنگ فرسایشی

تعداد کشته شدگان ارتش اشغالگر از زمان آغاز جنگ غزه به ۴۹۸ نفر و از زمان آغاز تهاجم زمینی در ۲۶ اکتبر به ۱۶۷ نفر رسید. هرچند که آمار واقعی چند برابر آماری است که ارتش تأیید کرده است.

حسین فاطمی
خبرنگار


 با در نظر گرفتن اقتضائات کنونی جنگ در غزه عملاً رژیم صهیونیستی دچار یک روند فرسایشی شده است؛ روندی که علاوه بر تبعات مخرب امنیتی بر کل شهرک نشینان و اثر کشنده آن بر اقتصاد، تجارت و معیشت این رژیم، هزینه‌های گزاف دیگری را برای اشغالگران در پی دارد. شاید در یک نگاه نتانیاهو با علم به اینکه بزرگ‌ترین قربانی عملیات طوفان الاقصی خود اوست، سعی در فرسایشی کردن جنگ برای بقایش دارد، اما این فرسایشی شدن هر چه ادامه یابد دست بی‌بی را برای رسیدن به اهدافش خواهد بست؛ کما اینکه در گزارش دیروز «ایران» به بحران تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در نتیجه طولانی شدن جنگ در غزه اشاره شد، همزمان اخباری میدانی هم حکایت از افزایش تلفات ارتش رژیم صهیونیستی دارد.
در همین باره ارتش رژیم صهیونیستی بامداد دیروز چهارشنبه از کشته شدن یک افسر و دو سرباز در درگیری‌ها در شمال نوار غزه خبر داد. همزمان اعلام شد که پنج افسر و سرباز از جمله یک فرمانده گروهان در تیپ نحال از نیروهای زبده کشته شدند. علاوه بر این ۴۳ نفر دیگر از جمله ۹ نفر در نبردهای نوار غزه در ساعات روز گذشته بشدت مجروح شدند. به این ترتیب بنا بر آماری که ارتش رژیم صهیونیستی آن را مورد تأیید قرار داده، تعداد کشته شدگان ارتش اشغالگر از زمان آغاز جنگ غزه به ۴۹۸ نفر و از زمان آغاز تهاجم زمینی در ۲۶ اکتبر به ۱۶۷ نفر رسید. هرچند که به اعتقاد منابع فلسطینی آمار واقعی چند برابر آماری است که ارتش صهیونیستی تأیید کرده است.
ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز نبرد طوفان‌الاقصی به طور قطره چکانی هر روز اسامی شماری از کشته‌های نظامی خود را اعلام می‌کند. این اقدام به علت شمار بالای تلفات نظامیان صهیونیست در جنگ غزه و ترس از واکنش‌های بیشتر در سطح داخلی در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌گیرد.
 
اختلافات در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی
فرسایشی شدن جنگ غزه علاوه بر کاهش توان تسلیحاتی و افزایش شمار تلفات در بعدی دیگر و در قالب تشدید اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی هم خود را نشان می‌دهد. هم چنانی که در همین باره گزارش‌های رسیده به نقل از رسانه‌های عبری حاکی از اختلافات در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی درباره روند عملیات نظامی در نوار غزه و زمان انتقال به مرحله بعد جنگ از جمله تغییر روش‌های جنگ و تغییر استقرار گسترده نیروها در نوار غزه برای اجرای عملیات دقیق‌تر است. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ ادامه عملیات فشرده و خشونت‌آمیز در مناطق مختلف غزه برای چندین هفته اضافی تا پایان ژانویه را تأیید می‌کنند در حالی که بنی گانتس، رئیس ائتلاف «اردوگاه رسمی» عضو کابینه جنگ و گادی آیزنکوت، عضو کابینه جنگ با آغاز انتقال به مرحله بعدی جنگ موافق هستند.
گادی آیزنکوت، رئیس پیشین ارتش رژیم صهیونیستی معتقد است که تأخیر در انتقال به مرحله بعدی جنگ باعث ایجاد نقاط ضعف بیشتر برای ارتش این رژیم می‌شود و در مقابل انتقال به مرحله بعدی جنگ در تحقق اهداف آن نقش خواهد داشت. به عقیده گانتس و آیزنکوت ارتش رژیم صهیونیستی عملیات خود را در برخی مناطقی که کنترل آن را در دست گرفته، به پایان رسانده‌است و دیگر دلیلی برای استقرار تیپ‌های کامل برای کنترل بر این مناطق وجود ندارد و رژیم صهیونیستی اکنون به پیشرفت در مذاکرات درباره ایجاد منطقه حائل و اتخاذ اقدامات برای مرحله بعدی جنگ نیاز دارد. به گفته گانتس و آیزنکوت انتقال به مرحله بعدی جنگ به ارتش رژیم صهیونیستی کمک خواهد کرد و با این اقدام می‌توان ساکنان را از مناطق پر ازدحام که تاکنون جنگ در آنجا دشوار بوده است، یعنی جنوب نوار غزه منتقل کرد.
به عقیده گانتس و آیزنکوت عملیات دقیقی که ارتش رژیم صهیونیستی در مرحله بعدی انجام خواهد داد، باید قوی‌تر و غافلگیرانه باشد. انتقال بین مراحل بر موضع نتانیاهو و گالانت تأثیر خواهد گذاشت. براساس گزارش‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی مرحله آتی باید دقیق‌تر باشد و از مدت‌ها پیش مقدمات آن چیده شده و شامل ایجاد مانعی به عمق یک کیلومتر در داخل نوار غزه و با طول ده‌ها کیلومتر است.
 
حمله مجدد وزیر تندرو کابینه نتانیاهو به گالانت بر سر جنگ غزه
در لایه‌ای دیگر از اختلافات درون کابینه نتانیاهو و در ادامه اختلافات شدید میان دو دستگاه سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی بر سر جنگ غزه، وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم اشغالگر بار دیگر از وزیر جنگ این رژیم انتقاد کرد و خواستار تغییر رویه ارتش در این جنگ شد. به گزارش ایسنا، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در انتقاد از یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم گفت: وزیر جنگ سردرگم و گیج شده‌است و فقط به عملیات تخریب ادامه می‌دهد.
به نوشته روزنامه رأی الیوم، بن‌گویر عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی در غزه را «مسخره‌» توصیف کرده و گفت که رویه نبرد در نوار غزه باید تغییر کند. بن گویر تندرو خواستار ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه به هر قیمتی است و حتی با آزادی اسرای صهیونیست در ازای آتش‌بس نیز مخالفت می‌کند.

آماده‌سازی برای یک جنگ طولانی
به گفته تحلیلگران نظامی صهیونیستی هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش در حال آماده کردن افکار عمومی رژیم صهیونیستی برای انتقال به مرحله بعدی جنگ است که احتمالاً چندین ماه طول بکشد. وی در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی با روش‌های مختلف تلاش خواهد کرد این دستاورد را برای یک دوره طولانی حفظ کند. هرتزی هالوی روز سه‌شنبه اعلام کرد که جنگ در نوار غزه برای چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت. او در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از ملاقات با سربازان در این بخش گفت: «دستیابی به اهداف جنگ آسان نیست. جنگ تا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت و ما به طرق مختلف کار خواهیم کرد تا این دستاورد برای مدت طولانی حفظ شود.» وی افزود: «اکنون تلاش‌های خود را در جنوب نوار غزه بویژه شهر خان یونس و اردوگاه‌های مرکزی متمرکز کرده‌ایم.» این اقدام در سایه فشارهای دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا بر رژیم صهیونیستی برای تغییر ماهیت جنگ غزه است. واشنگتن می‌خواهد عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه محدودتر باشد تا به تحقق اهداف خود و کاهش تلفات غیرنظامی و عدم گسترش جنگ در منطقه کمک کند. در این راستا رون درمر، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی مذاکراتی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا داشت. مذاکراتی که در واشنگتن انجام شد، بر انتقال به مرحله بعدی جنگ غزه متمرکز بود که احتمالاً شامل عملیات با قدرت و فشردگی کمتر بود.
 
معامله‌های شوم
روزنامه هاآرتص پیشتر اعلام کرده بود که معامله‌ای بین بایدن و نتانیاهو وجود دارد که تا زمانی که کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شود نتانیاهو می‌تواند جنگ غزه را ادامه بدهد. شبکه کان ۱۱ اعلام کرد که درمر با مسئولان امریکایی درباره تمایل امریکا برای تسریع در انتقال به مرحله بعدی جنگ صحبت کرد. واشنگتن می‌خواهد توضیحاتی را از سوی رژیم صهیونیستی درباره ماهیت مرحله بعدی جنگ و موعد احتمالی برای انتقال به این مرحله و چشم‌انداز این رژیم برای آینده نوار غزه بشنود. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که رهبران دستگاه‌های امنیتی این رژیم از هفتم اکتبر سه بار از نتانیاهو خواستند جلسه ویژه‌ای را برای بررسی سناریوهای آتی درباره سرنوشت غزه و کنترل آن بعد از پایان جنگ برگزار کنند اما نتانیاهو با این مسأله مخالفت کرد.
دیوید بارنیا، رئیس موساد، رونن بار، رئیس شاباک و هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش خواهان مذاکره درباره روز بعدی جنگ شده بودند، اما نتانیاهو با این مسأله مخالفت کرده بود. رؤسای دستگاه‌های امنیتی تأکید کرده بودند که زمان برای ارتش رژیم صهیونیستی در حال تمام شدن است و باید تصمیماتی را درباره مابعد جنگ بگیرند بویژه اینکه دولت امریکا نیز خواهان توضیحاتی در این خصوص شده‌است.

جستجو
آرشیو تاریخی