مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت در گفت‌و‌گو با«ایران» اعلام کرد

پوشش 90 درصدی بیمه خدمات ناباروری

۶۳ قلم داروی تخصصی ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت است

محدثه جعفری
خبرنگار

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: 90 درصد از هزینه‌های لوازم و تجهیزات پزشکی، دارو و خدمات آزمایشگاهی مرتبط با خدمات ناباروری، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.محمد اسماعیل کاملی در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: خدمات درمان ناباروری در مراکز دولتی با پوشش ۹۰ درصدی تعرفه مصوب بخش دولتی، مراکز عمومی غیردولتی با ۹۰ درصد تعرفه مصوب بخش عمومی غیردولتی و مراکز خیریه و خصوصی معادل ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی تحت پوشش بیمه سلامت است.
به گفته وی، اکنون ۲۸ قلم تجهیزات پزشکی، ۵۶ کد خدمت آزمایشگاهی، ۶۳ قلم داروی تخصصی، ۲۰ خدمت جراحی، ۴ خدمت فوق تخصصی ناباروری و ۷ خدمت تصویربرداری با سهم 90 درصدی سازمان، تحت پوشش بیمه سلامت است.

خدمات شخص ثالث در درمان ناباروری تحت پوشش بیمه است
دکتر کاملی درخصوص موضوع پوشش بیمه‌ای برای رحم اجاره‌ای گفت: خدمات شخص ثالث مانند رحم اجاره‌ای و جنین اهدایی هم تحت پوشش بیمه قرار دارد. همچنین پرداخت هزینه کمک باروری در قالب خسارت متفرقه به بیمه‌شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی درصورت مراجعه به مراکز غیرطرف قرارداد، پیاده‌سازی کدهای خدمات آزمایشگاه، دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و تصویر‌برداری تخصصی ناباروری در سامانه‌های سازمان و پیاده‌سازی تعرفه‌های ناباروری در سامانه‌های سازمان برای خرید خدمت از مراکز طرف قرارداد از دیگر خدمات بیمه سلامت برای اجرای بهتر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.
دریافت خدمات ناباروری
تا 49 سالگی برای بانوان
امکان پذیر است
 مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه دریافت کمک هزینه‌های درمان ناباروری برای زوجه تا 49 سال تمام و بدون محدودیت سنی برای زوج نابارور ارائه می‌شود، عنوان کرد: برخی عمل‌ها همچون توبوپلاستی (ترمیم لوله‌های رحمی) برای درمان ناباروری هم در تعهدات سازمان قرار دارد. این در حالی است که جراحی وازکتومی و توبکتومی تحت پوشش این صندوق بیمه‌ای نیست و با هزینه آزاد محاسبه می‌شود.
دکتر کاملی افزود: برخی خدمات تخصصی ناباروری همچون IUI-ICSI-FET-IVF تحت پوشش است و زوجین نابارور می‌توانند از این خدمات با پوشش۹۰ درصدی بیمه بهره‌مند شوند.

107 بیماری تحت پوشش صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج
مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت با اشاره به خدمات این صندوق بیمه‌ای به بیماران خاص و صعب‌العلاج و نحوه نشانه‌دار شدن آنها گفت: خدمات این صندوق شامل داروها، پاراکلینیک‌ها، توانبخشی، بستری، ویزیت، خدمات پزشکی مرتبط با نوع بیماری و بسته‌های خدمات ابلاغی از سوی وزارت بهداشت متفاوت است. در حال حاضر 107 بیماری در صندوق بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج و نادر پوشش داده می‌شود و 51 بسته خدمتی وجود دارد که با توجه به نوع بیماری متفاوت است، ضمن اینکه این بسته‌های خدمتی شامل بیش از 4 هزار و 500 کد خدمتی است که در نوع خود قابل توجه است.
وی با اشاره به اینکه بیماران خاص و صعب‌العلاج برای بهره‌مندی از این خدمات باید عضو یکی از بیمه‌های پایه باشند، ادامه داد: وظیفه این صندوق پرداخت هزینه مازاد بر تعهدات بیمه پایه و بیمه مکمل بیماران است و بیماران خاص و صعب‌العلاج برای بهره‌مندی از مزایای صندوق ابتدا باید تحت پوشش یکی از بیمه‌های پایه باشند و در صورتی که فاقد هرگونه بیمه پایه هستند، می‌توانند در سامانه شهروندی سازمان به آدرس http://bimesalamatiranian.ir مراجعه و بابت پوشش بیمه پایه اقدام کنند و سپس به ادارات کل استانی محل سکونت بیمه سلامت، تأمین اجتماعی یا سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح که تحت پوشش آن قرار گرفته است، مراجعه کنند تا در صورت نیاز مدارک بیمار تکمیل و به منظور بهره‌مندی از این صندوق نشانه‌دار شوند.

 

بــــرش

پوشش 70 درصدی بیمه خدمات روان درمانی

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت در پاسخ به اینکه خدمات روان درمانی به چه صورت تحت پوشش این صندوق قرار گرفته است، اظهارداشت: خدمات روان درمانی ماهیت سرپایی دارند و به تازگی به خدمات بیمه سلامت افزوده شده است. در این خدمت نیاز به بستری نیست و درمواردی هم که بیمار بستری، نیازمند خدمات باشد، براساس درخواست پزشک معالج، خدمات درخواست شده و فرایند درمانی متناسب با استانداردهای ارائه خدمت توسط درمانگر صاحب صلاحیت ارائه می‌شود.
دکتر کاملی افزود: خدمات روان درمانی شامل روان درمانی فردی، گروه درمانی و خانواده درمانی است، علاوه بر آن مصاحبه و معاینه تشخیصی روانپزشکی به ازای هر جلسه و خدمات روانشناسی و مشاوره PHD روانشناسی بالینی نیز با رعایت دستورالعمل خرید راهبردی خدمات روان درمانی در تعهد قرار گرفته است. سهم سازمان‌های بیمه‌گر پایه در بخش سرپایی 70 درصد تعرفه دولتی (درتمام مراکز طرف قرارداد) و سهم سازمان‌های بیمه‌گر پایه در بخش بستری 90 درصد تعرفه دولتی (درتمام مراکز طرف قرارداد) است.

جستجو
آرشیو تاریخی