حملات صهیونیست ها علیه کرانه باختری تشدید شد

یورش اشغالگران به «نورالشمس»

کرانه باختری برای چندمین بار مورد تهاجم نظامیان رژیم صهیونیستی قرار گرفت. شامگاه چهارشنبه نیروهای صهیونیست در چند مرحله به مناطقی همچون اردوگاه «نور الشمس» واقع در طولکرم و «بیت أمر» در شمال «الخلیل» یورش بردند.

امیر فرشباف
خبرنگار

کرانه باختری برای چندمین بار از آغاز تجاوز ارتش اشغالگر به غزه، مورد تهاجم نظامیان رژیم صهیونیستی قرار گرفت. شامگاه چهارشنبه نیروهای صهیونیست در چند مرحله به مناطقی همچون اردوگاه «نور الشمس» واقع در طولکرم و «بیت أمر» در شمال «الخلیل» یورش بردند که بر اثر آن 6 جوان فلسطینی به شهادت رسیدند. تصاویر منتشر شده از کرانه باختری نیز حاکی از ستون کشی خودروهای نظامی ارتش صهیونیستی به این منطقه بودند.
به گزارش شبکه خبری المیادین، به نقل از هلال احمر فلسطین، نیروهای اشغالگر به چند شهر در مناطق مختلف کرانه باختری ازجمله نابلس، قلقیلیه و الخلیل یورش بردند و همزمان با هجوم به شهرها، از طریق بمباران پهپادی عده‌ای را شهید و تعدادی را زخمی کردند. نیروهای صهیونیست همچنین مانع از ورود آمبولانس و نیروهای امدادی به این منطقه شدند. هلال احمر فلسطین اعلام کرد که نیروهای اشغالگر ۳ آمبولانس را توقیف و از انتقال زخمی‌های اردوگاه نورشمس جلوگیری کردند.
طبق این گزارش، این حملات، با مقاومت رزمندگان فلسطین مواجه شد.
هویت زدایی از قدس و فلسطین یکی از سیاست‌های رژیم اشغالگر در این هشت دهه بوده که از طریق تخریب نمادهای ملی و مذهبی و بومی انجام شده است. در همین راستا، رسانه‌های محلی فلسطین گزارش دادند که همزمان با حملات مذکور، این تخریب‌ها صورت گرفته و بولدوزرهای اسرائیلی شروع به از بین بردن زیرساخت‌ها، خیابان‌ها و ساختمان‌های واقع در اردوگاه نور شمس در طولکرم کردند و تعدادی از خیابان‌های اصلی اردوگاه را تخریب کردند. گفتنی است از ابتدای عملیات طوفان الاقصی، با اینکه غزه محور جغرافیایی نبرد بوده؛ اما هزاران فلسطینی ساکن کرانه باختری بازداشت و یا در حملات نیروهای اشغالگر شهید و زخمی شده‌اند. دستگاه‌های امنیتی ازجمله شاباک و امان (سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل) نسبت به تداوم این وضعیت به رهبران سیاسی تل آویو بارها هشدار داده و آنها را از عواقب این حملات برحذر داشته‌اند. طبق این گزارش‌های امنیتی، کرانه باختری در آستانه یک التهاب بزرگ قرار دارد.
به لحاظ اقتصادی نیز شرایط در کرانه غربی به گونه‌ای توسط دولت صهیونیستی طراحی و تعیین شده که نوعی قحطی تدریجی مردم این منطقه را وادار به کوچ اجباری به بیرون از فلسطین کند. کسب درآمد فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی عمدتاً با کارهایی مانند ماهیگیری و کارگری و مشاغل کاذب صورت می‌گیرد که همین نیز برای صهیونیست‌ها قابل تحمل نیست. بنا به گزارش بانک جهانی، سطح درآمد سرانه در اراضی اشغالی ۱۴ تا ۱۵ برابر بیشتر از درآمد سرانه در سرزمین‌های فلسطینی بوده و نرخ فقر در این مناطق بسیار بالاست.
اما فشارها علیه فلسطینیان ساکن کرانه در سطح اقتصادی و امنیتی محدود نمی‌شود و دامنه گسترده‌تری را فرامی گیرد؛ چهره‌های هنری و فعالان اجتماعی نیز از گزند سرکوب گسترده اشغالگران در امان نیستند. در تازه‌ترین مورد، وب سایت روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت از دستگیری یک هنرپیشه عرب اهل ناصره، به نام «مایسا عبدالهادی» به اتهام تمجید از حماس در فضای مجازی خبر داد.

جستجو
آرشیو تاریخی