در جریان حضور مقامات عالی دولت در جمع دانشجویان مطرح شد

دولت در مسیر بن‌بست‌شکنی برای نخبگان

براساس دستور رئیس‌جمهور همه وزرا و اعضای کابینه باحضور در دانشگاه‌ها به سؤالات دانشجویان درباره عملکرد دولت پاسخ دادند

درک نیاز کشور به نخبگان و جامعه دانشگاهی به منظور تداوم توسعه، از سوی دولت سیزدهم سبب‌‌ساز توجه ویژه به این قشر شده که حضور پررنگ اعضای کابینه به مناسبت‌‌های مختلف در دانشگاه‌‌ها و حمایت گسترده از نخبگان خارج از کشور برای بهره‌‌گیری از توانمندی‌‌های آنان از نشانه‌‌های این توجه ویژه است.به گزارش ایرنا، همراهی دولت و دانشگاه برای ایران یکی از مهم‌ترین اهداف دولت سیزدهم است؛ هدفی که نشانه‌های اجرایی شدن آن را در دو قاب مشخص می‌توان مشاهده کرد؛ قاب‌هایی که نویدبخش آینده‌ای روشن برای جامعه دانشگاهی و کشور در سایه ارتباط و حمایت گسترده دولت از این قشر است.
۱۶ آذرماه ۱۴۰۰، سه ماه پس از آغاز مسئولیت، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی میهمان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود، رئیس‌جمهور کنار دانشجویان نشست و دغدغه‌های آنان را که طیف گسترده‌ای از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تا ارز و یارانه را در برمی‌گرفت، شنید. در میانه دیدار برخی دانشجویان تند شدند، انتقاد کردند، صریح و شفاف حرف زدند عده‌ای هم تقدیر از کار و تلاش را مقدم بر نقد کردند و رئیس‌جمهور نکات سخنان و دغدغه‌های همه را یادداشت کرد. آیت‌الله رئیسی در نخستین حضور خود میان دانشجویان و نسل جوان و نخبه ایران نشان داد که آماده شنیدن است حتی اگر آنچه می‌شنود انتقادات از او و دولتش باشد و گاهی هم آغشته به سیاه‌نمایی.
سال بعد، رئیس‌جمهور روز دانشجو را میان دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) گرامی‌ داشت. انتخاب این دانشگاه با توجه به شرایط پذیرش آن که فقط شامل دانشجویان دختر است، در برهه‌ای که دشمن درصدد بهره‌برداری از رویدادهای اعتراضی پس از مرگ تلخ مهسا امینی بود، انتخابی هوشمندانه و در راستای پایان دادن به این بهره‌برداری از یک‌سو و تأکید دوباره بر این مهم بود که جایگاه زن در دکترین نظام جمهوری اسلامی را اگر در هر عرصه‌ای هم نادیده بگیریم، در حوزه تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی نمی‌توان نادیده گرفت و زنان ایران در این عرصه همواره پیشرو بوده و خواهند بود.
حضور در میان دانشجویان و حمایت از نخبگان
امسال هم دانشگاه شهید بهشتی و دانشجویان این دانشگاه مهم، میزبان رئیس‌جمهور بودند و آیت‌الله رئیسی صبورتر از هر زمان دیگری به پرسش‌ها و دغدغه‌های آنان پاسخ گفت. رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه دانشجو فقط در ۱۶ آذر نباید مورد توجه قرار گیرد، گفت: دانشجویان قشری پیشتاز هستند که جامعه و نیاز آن را می‌شناسند و برای رفع نیاز جامعه آماده هستند. سید ابراهیم رئیسی تأکید کرد: دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه‌گری و حق‌خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد.
به سیاق رئیس‌جمهور، دیگر اعضای کابینه دولت هم حضور در میان دانشجویان و شنیدن نظرات، انتقادات و حتی اعتراضات آنان را بر ماندن در اتاق‌های پاستور و وزارتخانه‌های خود ترجیح داده و از هر فرصتی چه روز دانشجو و چه روزها و مناسبت‌های دیگر برای شنیدن صدای دانشجویان استفاده کردند. براساس پیگیری و تلاش‌های شورای اطلاع‌رسانی دولت و نامه «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس‌جمهور همه وزرا و اعضای کابینه خود را مکلف به حضور در دانشگاه‌ها و پاسخگویی به سؤالات دانشجویان درباره عملکرد دولت کرده‌اند. تمام استانداران و معاونان سیاسی استانداران هم در تمام استان‌ها باید روز دانشجو در دانشگاه‌ها حضور یافته و دانشجویان را همراهی کنند.

اتاق فکری به وسعت دانشگاه‌های ایران
بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات آکادمیک و علمی اساتید و نخبگان دانشگاه‌های مختلف هم در دستور کار و برنامه‌ریزی‌های ماهانه و سالانه دولت قرار دارد. آیت‌الله رئیسی در دیدارهای مختلف و متناوب با اساتید دانشگاه ضمن تأکید بر حفظ شأن، منزلت و کرامت این گروه، در مقاطع زمانی خاص به منظور بهبود کیفیت تصمیم‌گیری در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، تحول در رویکرد سیستمی به نظام حکمرانی و تمدن‌سازی، مسائل اجتماعی ایران و موضوع مهاجرت نخبگان از این قشر کمک خواسته است. آیت‌الله رئیسی با دانشگاهیان رشته اقتصاد و گرایش‌های مختلف آن در برهه تصمیم‌گیری برای تنظیم نرخ ارز ترجیحی، با دانشگاهیان رشته‌های علوم اجتماعی در برهه اعتراضات و آشوب‌ها در کشور و دانشگاهیان سیاستگذاری و تصمیم‌سازی در برهه‌های تنظیم بودجه و دیگر رویدادهای کشور، بیشترین جلسات را برگزار کرده است. واقعیت آن است که دولت به دانشگاه به عنوان اتاق فکر خود می‌نگرد و از مشورت‌های منطقی و علمی این گروه برای تصمیم‌گیری درست بهره می‌برد.
این ارزش‌گذاری ویژه به اساتید و دانشجویان، مفهوم دانشگاه و دانشجو، در قانونگذاری دولت و نهادهای دیگر هم به‌وضوح پررنگ شده است. اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس‌جمهور ضمن موافقت با اصلاح مصوبه ممنوعیت استفاده از ظرفیت نخبگان دارای تابعیت مضاعف، در راستای ایجاد زمینه جذب نخبگان خارج از کشور در هیأت‌های علمی، مقرر کردند با پیشنهاد این شورا لایحه‌ای از سوی دولت برای استفاده از ظرفیت این نخبگان به مجلس ارائه شود. این مهم راه را برای بسیاری از نخبگان ایران از سراسر جهان باز خواهد کرد تا توسعه اقتصادی در کشور شتاب بیشتری گیرد.

استقبال عملی دولت از ظرفیت دانشجویان و نخبگان جوان
مجموع حمایت‌های قانونی و عملیاتی دولت در حوزه دانشجویان و نخبگان کشور، درست برخلاف آنچه منتقدانش از ابتدای آغاز به کار آن، مدعی بودند، می‌تواند راه را برای حضور مؤثر و پررنگ جوانان نخبه ایران در عرصه حکمرانی باز کند که نمونه عملی آن را می‌توان در خود دولت سیزدهم مشاهده کرد. به گفته «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دستگاه اجرایی، پای دهه شصتی‌ها به دولت باز شده و این یعنی دولت نه‌تنها دیواری میان خود و نخبگان نکشیده بلکه دیوارها را هم به مدد نگاه درست به جوان ایرانی از میان برداشته است. در مسیر این بن‌بست‌شکنی‌ها، نگاه دولت به جوانان را می‌توان از خلال سخنان گفته شده از زبان دولتمردان تشخیص داد، جایی که خود آیت‌الله رئیسی دانشگاه و دانشجو را پیشران توسعه کشور دانسته و تصریح کرده است که این نهاد ارزشمند نباید به باشگاه احزاب سیاسی و پیاده‌نظام سیاسیون تبدیل شود، یا جایی بهادری جهرمی مجموع دولت را آماده شنیدن دیدگاه‌های دانشجویان دانسته و خود در مسیر این شنیدن از پیشگامان بوده است.

 

همزمان با روز دانشجو انجام شد
بررسی مشکلات دانشگاه آزاد با حضور معاون اول رئیس جمهور
معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست‌ها، مسائل و مشکلات این دانشگاه را مورد بررسی قرار داد و بر ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان این دانشگاه تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، محمد مخبر در این جلسه که همزمان با روز دانشجو برگزار شد، ضمن حضوری ۳ ساعته در دانشگاه آزاد اسلامی و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای آن، با تبریک روز دانشجو به تمامی جامعه دانشگاهی کشور گفت: دانشگاه و دانشجویان در علم و فرهنگ کشور به عنوان نقطه تحول تاریخی شناخته می‌شوند و موتور جدی پیشرفت هستند که توسعه کشور بدون آنها امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به سیاست‌های تبیینی مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه آزاد مبنی بر ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه، گفت: مردمی کردن اقتصاد و کمک به اداره کشور به دلیل سنخیت و نزدیکی دانشگاه آزاد با بخش خصوصی امکان پذیر است و این دانشگاه می‌تواند نقش تسهیل‌گری در این زمینه ایفا کند.
سهم قابل توجه ایران در تولید علم دنیا
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با تصریح بر اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظام آموزش عالی کشور چنان جایگاه بالایی کسب کرده که امروز جهانیان ایران را به عنوان کشوری با علم و فناوری روز و پیشرو در شرکت‌های دانش بنیان به رسمیت می‌شناسند و دانشمندان ایرانی سهم قابل توجهی از تولید علم دنیا را برعهده دارند.وی در عین حال با اشاره به سرعت بالای تغییرات علم و فناوری در جهان تصریح کرد: باید با توجه به فناوری‌های روز دنیا در زمینه‌هایی مثل کوانتوم و هوش مصنوعی به عنوان کشوری پیشرو در جهان شناخته شویم که دانشگاه آزاد به دلیل چابکی و قدرت بالا در تصمیم‌گیری می‌تواند به عنوان منبعی مهم برای تولید و یا انتقال این نوع دانش و تکنولوژی به داخل کشور تبدیل شود.
ضرورت شکل‌گیری کانون نخبگانی برای حل مسائل کشور
معاون اول رئیس جمهور همچنین درخصوص فعال شدن کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها نیز گفت: پس از آغاز بازدید از دانشگاه‌های کشور با کمک وزارتخانه‌های علوم و بهداشت یک کانون نخبگانی برای رصد و پیگیری مسائل دانشگاهها و بویژه بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاهها برای حل مسائل کشور ایجاد شده است و تاکنون چندین اندیشکده و مجموعه‌های دانشجویی در زمینه‌های مختلف با دولت همکاری می‌کنند که کرسی‌های آزاداندیشی هم کانون‌هایی هستند که در همین زمینه می‌توانند به دولت کمک کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع دانشجویان اراک:
کم‌کاری در قاموس دولت مردمی جایگاهی ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دانشجو را با حضور در جمع دانشجویان و دانشگاهیان استان‌مرکزی گرامی داشت. محمدمهدی اسماعیلی عصر پنجشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با بیان اینکه ذات دانشگاه و دانشجو باید مطالبه‌گری باشد، تأکید کرد: دانشجویان باید از کارهای کرده و نکرده انتقاد کنند، جامعه اسلامی جامعه‌ای است که مردم در مقابل مسئولان، مطالبات خود را بدون لکنت بیان کنند و جامعه علوی، جامعه‌ای است که مخالف و منتقد دارد و مردم آن از آزادی بیان برخوردارند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تصریح بر اینکه خود را پاسخگوی مردم می‌دانیم، کسی که مسئول می‌شود باید در اتاق شیشه‌ای و در برابر مردم شفاف باشد و هیچ امر غیرشفافی نداشته باشد، گفت: دانشجو باید از مسئولان حساب بکشد، لذتبخش است که دانشجو با شجاعت و بدون لکنت از وزیر کشور خود سؤال می‌کند و انتقاد دارد.وی در اشاره به دیدگاه‌های مطرح شده از سوی دانشجویان در این نشست، گفت: مسئولان باید صبور باشند، امروز خوشحالم در دانشگاه اراک، دانشجویان تلاش کردند صحبت‌های خود را بدون واسطه بیان کنند.
اسماعیلی در بخش دیگری از این سخنان با بیان اینکه منکر مشکلات نیستم اما باید بدانید که حکمرانی نوین فرهنگی در این دولت شروع شده است، عنوان کرد: سهم دولت در بخش فرهنگ نظارتی، تسهیلگری، حمایتگری و تنظیم‌گری است، کار فرهنگی به عهده حلقه‌های میانی و مردم است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اقدام جدید دولت مردمی در بخش فرهنگ و هنر خبر داد و تصریح کرد: در این طرح که امسال دولت آقای رئیسی انجام داد، یک درصد بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی باید در بخش فرهنگ و هنر به صورت برون‌سپاری اختصاص داده شود که بودجه‌ای حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال است.اسماعیلی در تبیین اقدامات وزارت متبوعش با اشاره به اینکه شورای هنر بعد از ۱۳ سال تعطیلی در دولت سیزدهم احیا شد و راه‌اندازی بنیاد پویانمایی از مصوبات درجه یک این وزارتخانه بود، گفت: زیرساخت‌های بزرگ فرهنگی در کشور فراهم شده، ۲۰۰ کتابخانه سیار با همکاری وزارت صمت وارد روستاها و مناطق محروم می‌شود.
همچنین مجموعه زنجیره‌ای کتابفروشی‌ها بزودی در کشور به عنوان زیرساخت بزرگ ترویج فرهنگ کتابخوانی و حمایت از کتاب راه‌اندازی و ۲۰۰ کتابخانه سیار نیز راه‌اندازی می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ضمن تأکید بر اینکه حجاب از ضروریات و واجب شرعی است، خطاب به دانشجویان یادآور شد: گشت ارشاد از سال ۸۵ در کشور راه افتاده، در تابستان سال ۱۴۰۱ با مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ رئیس‌جمهور این وضعیت تغییر کرد. دولت این شیوه را موفق تلقی نکرد و قانون آن را تغییر داد.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:
کنشگری اجتماعی و سیاسی در دانشگاه‌ها بالاست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید نقادی و بیان نقطه‌نظر دانشجو را بپذیریم و نشان دهیم دانشجو در امنیت است، گفت: خوشبختانه میزان کنشگری اجتماعی و سیاسی در دانشگاه‌ها بالاست.
به گزارش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل با حضور در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت روز دانشجو در مورد فعالیت تشکل‌های دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی گفت: وزارت علوم با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کرسی‌های آزاداندیشی را پیش می‌برد. وی ادامه داد: حضور در کرسی‌های آزاداندیشی باید طوری باشد که افراد متقاضی اظهارنظر در کرسی‌ها افزایش یابد، دانشجویان با سلایق مختلف در این کرسی‌ها شرکت کنند و مطمئن باشند بعد از اظهارنظر احساس امنیت دارند. باید اشتباهات دانشجویی و کسب تجربه را بپذیریم، زیرا دانشجویان باید تجربه‌های مختلف را در دانشگاه کسب کنند.

دفاع وزیر علوم از نقادی دانشجویان
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه باید نقادی و بیان نقطه نظر دانشجو را بپذیریم و نشان دهیم دانشجو در امنیت است، گفت: خوشبختانه میزان کنشگری اجتماعی و سیاسی در دانشگاه‌ها بالاست، هر چه ظرفیت تحمل در جمهوری اسلامی بالا برود به نفع نظام و دانشگاه است. میزان مشارکت در سیستم‌ها از طریق تضارب آرا افزایش و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در سیستم بهبود می‌یابد.زلفی‌گل به حضور و سخنرانی مقامات و مسئولان کشور در دانشگاه‌ها به مناسبت روز ۱۶ آذر طی هفته گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: دانشجویان به‌عنوان حسگر جامعه به راحتی سؤالات و مطالبات خود را از مسئولان پرسیدند و هفته پرشور و نشاطی را گذراندیم. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین برنامه‌های ۱۶ آذر سال‌جاری را متفاوت دانست و گفت: بعد از گذشت ۲ سال از عمر دولت سیزدهم امکان ارزیابی برنامه‌های دولت، راحت‌تر بود و این امر در سخنان دانشجویان مشهود بود.

پاسخ دولت به دغدغه جامعه دانشگاهی
وزیر علوم با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در زمینه آموزش عالی از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل دانشجویان سرآمد و پذیرش دانشجوی استادمحور و پیگیری دولت برای پاسخ به دغدغه‌های مختلف جامعه دانشگاهی از جمله در زمینه ایجاد شغل و بویژه به کارگیری نخبگان، در مورد بودجه آموزش عالی اظهار داشت: احکام خوبی در لایحه برنامه توسعه هفتم پیش‌بینی شده است. همچنین در سفرهای ریاست جمهوری برای آموزش عالی هر استان اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود؛ بخصوص خوابگاه‌های متأهلی در اولویت این طرح‌هاست. برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها هم اعتبارات ویژه‌ای تخصیص داده شده و مبالغی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های هر استان در نظر گرفته می‌شود.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد
استقبال دولت از نقد دانشگاهیان  برای اصلاح امور

وزیر امور اقتصادی و دارایی برای گرامیداشت روز دانشجو ابتدا در دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد و سپس دانشگاه پیام نور زنجان حضور یافت و ضمن تشریح گزارشی از آخرین دستاوردهای اقتصادی به پرسش‌های دانشجویان این دو دانشگاه پیرامون مسائل جاری کشور پاسخ گفت.

به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی با تأکید بر اینکه دانشجو منتقد است و نباید توقع داشت که دانشجو از همه شرایط جامعه راضی باشد بلکه کشوری موفق است که دانشگاه‌های آزاد داشته باشد تا اگر حکمرانان در مسیر اشتباه حرکت کردند، فریاد اصلاح‌خواهی از دانشگاه‌ها به گوش برسد، یادآور شد: البته نقد دانشگاهیان باید عالمانه و اخلاقی باشد و از این نظر با انتقادات عوامانه تفاوت دارد و باید قدر نعمت انتقاد را بدانیم و از آن در راه اصلاح امور استفاده کنیم.

تأکید دولت بر شفاف‌سازی اقتصادی
وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به افزایش آمار سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و خروج کشور از چاله سرمایه‌گذاری‌های منفی، به رویکرد مبنی بر شفاف‌سازی‌های اقتصادی در دولت اشاره کرده و گفت: هر چند شفافیت باعث دردسر و هزینه می‌شود اما دولت قصد شفاف‌سازی و مقابله با فسادها و نابرابری‌ها را دارد.
وی در دانشگاه پیام نور زنجان هم با یادآوری اینکه مجموعه اقدامات دولت سیزدهم در سال‌جاری موجب شد ثباتی در بازار ارز شکل بگیرد که با ادامه تدابیر بانک مرکزی و همکاری دستگاه‌های متولی همین روند تا پایان سال ادامه خواهد یافت، گفت: مسأله نرخ ارز برای دولت سیزدهم که نگران تورم است، اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین رهبر معظم انقلاب امسال را سال مهار تورم و رشد تولید اعلام کرده‌اند که در این خصوص کلیدی‌ترین موضوع، کنترل کوتاه مدت و ارائه مدل نرخ ارزی است.خاندوزی با بیان اینکه دولت در این زمینه تلاش کرده هر عامل اثر‌گذار از قبیل نقدینگی که جهش‌های تورمی را رقم بزند مهار کند، افزود: در زمان حاضر نقدینگی کشور به نحو بسیار جدی کنترل شده و بسیاری از فعالان اقتصادی از سیاست‌های انقباضی در حوزه نقدینگی ناراضی بوده و می‌گویند برای ما محدودیت ایجاد شده است.

ترس القا شده درباره مالیات واقعی نیست
خاندوزی در ارتباط با مسائل مربوط به مالیات نیز اینگونه توضیح داد: برنامه ما این است که به سراغ جمعیتی برویم که اصلاً مالیات نداده‌اند که ابتدا باید آنها شناسایی شوند. وی با تأکید بر اینکه «ترسی که جمعی در حال القای آن هستند مبنی بر اینکه سال آینده فشار سنگین مالیاتی در کشور رخ خواهد داد، درست نیست»، یادآور شد: در این مورد موضوع اصلاً افزایش دریافت مالیات از مؤدیان نیست بلکه با توجه به اتصال سامانه‌ها، راه‌های فرار مالیاتی بسته شده و درآمد مالیاتی افزایش خواهد یافت.
وزیر اموراقتصادی و دارایی در بخش دیگری از این پرسش و پاسخ با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد درآمد سرانه مردم ایران از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ مستمراً نسبت به دهه ۹۰ که بالاترین آن محسوب می‌شد، کاهش یافت اما با افزایش 4 درصدی رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، قدری وضعیت بهبود سرانه را نشان داد، افزود: با وجود این اقدامات و کمک به محرومان جامعه اینکه بگوییم وضعیت مردم نسبت به سال ۹۰ بهبود یافته هنوز فاصله زیادی داریم.

 

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در دیدار با تشکل‌های دانشجویی:
تفاوتی بین دانش‌آموختگان دانشگاه‌های مختلف در آزمون‌های استخدامی نیست

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با حضور در جمع اعضای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه قم ضمن تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم، به پرسش‌های دانشجویان در حوزه اداری و استخدامی پاسخ داد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، میثم لطیفی در این نشست «قبولی در آزمون استخدامی» و «جذب نخبگانی» را تنها راه‌های ورود به دستگاه‌های اجرایی برشمرد و توضیح داد: آزمون‌های استخدامی در حال برگزاری است و امسال به طور میانگین تقریباً هر دو ماه یکبار، آزمون داشته‌ایم. مسیر جذب نخبگان نیز یک مسیر ویژه برای استخدام افراد متخصص در دستگاه‌های دولتی است که این مسیر در دولت سیزدهم با همکاری بنیاد ملی نخبگان ایجاد شده است.وضعیت هوشمندسازی خدمات دولتی یکی دیگر از مسائلی بود که مورد پرسش دانشجویان قرار گرفت. معاون رئیس‌جمهور در این خصوص با اعلام خبر تشکیل شورای‌ ملی هوش‌مصنوعی با مسئولیت رئیس‌جمهور، دبیری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و عضویت دیگر دستگاه‌ها، گفت: هوشمندسازی دولت و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ارائه خدمات، از اولویت‌های دولت است که در این شورا پیگیری می‌شود.لطیفی در پاسخ به گلایه دانشجویان تشکل‌های اسلامی دانشگاه قم در خصوص اینکه چرا باید آمار انتصاب مدیران در دستگاه‌های استانی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی نقاط کشور، معیاری برای توانایی آنان در منطقه باشد، گفت: رهبر معظم انقلاب در دولت سیزدهم، دو بار تذکر دادند که نمایندگان در اجرا مداخله نداشته باشند؛ چرا که این امر وظیفه دولت است. انتصابات هم از ابزارهای اجراست و رئیس‌جمهور هم در این خصوص تأکید دارند که مشاوره بگیرید، اما سفارش نپذیرید.
وی افزود: بخشی از ردصلاحیت که اتفاق افتاده، بر مبنای همین فشارهایی بوده که برای انتصابات خاص در دستگاه‌های استانی وارد آمده است. ورود به حوزه اجرایی در شأن نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست و ایشان مسئول قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون هستند.معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به درخواست برخی دانشجویان مبنی بر در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و دانشجویان فعال فرهنگی نسبت به دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها، گفت: ما هیچ تبعیضی در آزمون استخدامی در این خصوص نداریم. حتی شرط معدل هم یک دوره‌ای در نظر گرفته شده بود که از سوی دیوان عدالت نقض شد، چرا که قانونی نبود. لذا فعالیت‌های فرهنگی یا تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نمی‌تواند امتیازی در آزمون کتبی داشته باشد اما در مرحله دوم؛ یعنی ارزیابی، سابقه فعالیت‌های فرهنگی و مدارک علمی می‌تواند در بخش‌هایی مورد توجه قرار بگیرد، این موضوع هم به مثابه در نظر گرفتن امتیاز ویژه نیست.معاون رئیس‌جمهور با اشاره به رشد منفی بهره‌وری در دهه ۹۰ و تغییر این روند به عدد مثبت ۳.۴ به واسطه تلاش سازمان ملی بهره‌وری ایران با همکاری دستگاه‌ها در دو سال گذشته، افزود: ترویج فرهنگ بهره‌وری منجر به رشد بهره‌وری خواهد شد و کاری که در این دو سال انجام داده‌ایم منجر به ایجاد گفتمان بهره‌وری و مطالبه آن در دولت شده است. همچنین در شرکت‌های دولتی پاداش مدیران را به بهره‌وری وصل کرده‌ایم و این اتفاق در ۲۶۰ شرکت دولتی رخ داده است.

 

از سوی وزیر کشور در دانشگاه تهران ‌تأکید شد
نقش دانشجویان در ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات

وزیر کشور، استکبارستیزی وعدالت‌جویی را از خصلت‌های دانشگاه برشمرد و در اشاره‌ای به انتخابات پیش‌رو گفت: بخش زیادی از ایجاد زمینه‌های مشارکت حداکثری در انتخابات، برعهده دانشجویان است. احمد وحیدی که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حضور یافته بود، با یادآوری نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی، تسخیر لانه جاسوسی به مثابه انقلاب دوم و میدان‌داری‌شان در دفاع مقدس، گفت: امروز دانشگاه‌ها ما را در ظرفیت‌های علمی به اوج برده‌ و در ردیف چند کشور اصلی دنیا در زمینه دست‌یابی به علوم روز دنیا قرار داده‌ و دوره جدیدی را از انقلاب اسلامی که منتهی به تمدن نوین اسلامی می‌شود، شکل داده‌اند. پس مسئولیت بزرگی بر گردن دانشجویان و دانشگاهیان است.

دانشگاه استکبارستیز، حامی مقاومت
وزیر کشور در مروری به تحولات غزه و مقاومت فلسطینی‌ها این تحولات را یکی از پیچ‌های تاریخی محل بروز و نقش‌آفرینی وجهه و خصلت ضداستکباری، عدالت‌جویی و مبارزه با فساد دانشگاه دانست و تصریح کرد: دانشگاه ذاتاً محل مبارزه با فساد است و ادامه این حرکت بالنده و رو به‌جلو در راستای تسخیر آینده و خصوصاً نقش‌آفرینی در آینده است. مقاومت اسلامی و آنچه امروز در غزه قهرمان ومظلوم می‌گذرد، بخشی از این اتفاق بزرگ جهانی است.
وحیدی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از هرگونه مبارزه با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، تصریح کرد: برخلاف تبلیغات دشمنان، وقایع جاری در سرزمین‌های اشغالی با دست خود فلسطینی‌ها رقم خورده است و امروز، جبهه مقاومت یک قدرت بالنده، استوار و تعیین‌کننده‌ است که مستقلاً امریکا و رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته است.وی با انتقاد از کسانی که تصور می‌کردند مسأله فلسطین تمام‌شده است و شعارهای ساختارشکنانه سر می‌دادند، اظهار کرد: آن حرف‌ها نتیجه فهم نادرست از مسائل منطقه و جهان بود. اگر تحلیل‌های آنها به نتیجه می‌رسید امروز اثری از فلسطین و فلسطینی‌ها نبود و رژیم صهیونیستی بر بخش زیادی از غرب آسیا اعمال قدرت می‌کرد. وزیر کشور با تأکید بر اینکه دانشجو و دانشگاه باید وجهه استکبارستیزی، آینده‌نگری، بالندگی و حرکت رو به‌جلو را حفظ کند، یادآور شد: جریان دانشگاه و دانشجویی نمی‌تواند در کنار کسانی باشد که جنایات رژیم صهیونیستی را تأیید یا در قبال آن سکوت می‌کنند.

پاسخگویی وزیر کشور به پرسش‌های دانشجویان
در ادامه این برنامه، برخی از دانشجویان از وزیر کشور سؤالاتی پرسیدند که وی با استقبال از مطالبه‌گری دانشجویان به آنها پاسخ داد. وحیدی در پاسخ به پرسشی درخصوص تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: در ایران کالای رژیم صهیونیستی وجود ندارد اما شبهه‌ای درباره برخی نوشابه‌ها مطرح شده است که باید دستگاه‌های اطلاعاتی در این زمینه تأیید کنند. وی افزود: برخی رقابت‌های اقتصادی در این‌گونه مسائل مطرح می‌شود که باید مراقبت کرد. باوجود این اگر دستگاه‌های اطلاعاتی، تأیید کنند حتماً برخورد خواهد شد. تاکنون دراین‌خصوص چنین گزارش‌هایی را دریافت نکرده‌ایم.
وزیر کشور در پاسخ به سؤالی درباره مشارکت در انتخابات با بیان اینکه برنامه‌ریزی همه‌جانبه‌ای برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات انجام شده است، اضافه کرد: دشمن به دنبال این است که با القای ناامیدی، ناکارآمدی و تبلیغ دروغین نسبت به دلسرد‌کردن مردم و مردد ساختن آنها برای حضور در پای صندوق‌های رأی، اقدام کند. وی خاطرنشان کرد: در مرحله پیش ثبت‌نام و ثبت‌‌نام، مشارکت حداکثری از همه طیف‌ها را شاهد بودیم و وزارت کشور و دولت اصرار دارند که باید پذیرای همه طیف‌ها در انتخابات باشیم. وحیدی با‌اشاره به چهار مؤلفه ترسیم‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات، اظهار کرد: ایجاد زمینه‌های مشارکت حداکثری، علاوه‌بر دستگاه‌ها، برعهده گروه‌ها و جریان‌های مردمی است و بخش زیادی هم برعهده دانشجویان است.
وی با تأکید بر سیاست و تلاش وزارت کشور و دولت برای حضور همه طیف‌ها و سلیقه‌ها در عرصه انتخابات، تأکید کرد: امروز بزرگ‌ترین جهاد دانشجویان، تشویق مردم برای آمدن پای صندوق‌های رأی است. در انتخابات این دوره، هر رأی، یک رأی در سبد مقاومت است. امریکا از برگزاری انتخاباتی پرشور و حداکثری در ایران، وحشت‌زده است.

 

دهقانی فیروزآبادی در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس:
همه کشور برای حفظ نخبگان مسئول هستند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه تربیت مدرس رفت. روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست با دانشجویان این دانشگاه  ضمن تأیید وجود پدیده مهاجرت نخبگان از کشور و اینکه خود یکی از بلندگوهای داد و بیداد این بحث است، همه کشور از مردم تا مجلس، دولت و قوه قضائیه را در برابر حفظ استعدادهای برتر ایران مسئول دانست و بر ایجاد فرصت و میدان اثرگذاری هرچه بیشتر برای نخبگان کشور تأکید کرد.به گزارش ایرنا، دهقانی فیروزآبادی در خصوص یکی از دغدغه‌های مطرح شده در این نشست که از سوی دانشجویان با عنوان نا امیدی و مهاجرت نخبگان از کشور مطرح شد، ضمن تأیید این مسأله که پدیده مهاجرت در کشور وجود دارد و بعضاً در کشورهای دیگر هم وجود دارد، به پدیده جدید عشایر فناوری اشاره کرد و گفت: این بدان معنی است که یک نفر قبلاً تصمیم می‌گرفت که برای زندگی به یک کشور اروپایی برود اما اکنون در حوزه‌های فناوری نوظهور مثل هوش مصنوعی و اطلاعات، یک جامعه‌ای درست شده با عنوان عشایر فناوری که آدم‌ها اصلاً دیگر به هیچ جا پایبند نیستند، به طوری که اگر در کشور امارات فرصتی است به آنجا یا بعد به دنبال فرصتی دیگر ممکن است به آلمان و اگر هم مجدداً در ایران خوب بود به کشوربازمی‌گردد.
رقابت نخبگانی کشورهای منطقه
 معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه اکنون رقابت جذب نخبگان در دنیا به رقابتی سنگین تبدیل شده و کشورهای همسایه که یک زمانی در خواب بودند و اصلاً توجهی به این حوزه نداشتند متوجه شدند که اگر ایران امروز با وجود تحریم‌های بین‌المللی به یک اقتدار بین‌المللی منطقه‌ای دست یافته ریشه آن متمرکز بر علم و فناوری به خصوص در ۲۰ سال گذشته بوده است، ادامه داد: از این رو به طور قطع آنها به خصوص همسایگان ما شروع می‌کنند به جذب نخبگان ایران و یک دانشجو و استادی را که کشور برای آن ۲۰ تا ۳۰ سال هزینه کرده و پرورش داده با ماهی ۲۰ هزار دلار که برای آنها هم می‌ارزد جذب می‌کنند. آنها شرایط مهاجرت را بسیار سهل کرده‌اند و به طور قطع به نفعشان است زیرا یکی دیگه کاشته است و گلاب آن را آنها می‌گیرند.
 میدان اثرگذاری نخبگان
رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: بنابراین اینکه مسأله مهاجرت در کشور وجود دارد قطعی است و یکبار دیگر عرض کردم به عنوان یکی از کسانی که دغدغه‌مند این حوزه است، معتقدم مسأله مهاجرت در کشور فقط یک نفر پاسخگو ندارد و همه کشور از مردم، مجلس، دولت و قوه قضائیه گرفته همه در برابر حفظ استعدادهای برتر و هوشمند پاسخگو و مسئول هستند.دهقانی افزود: بنده هم به عنوان یک عضو از دولت و یکی از بلندگوهای داد و بیداد سر این بحث هستم برای اینکه کمک کنیم برای حفظ نخبگان، اما خواهش من از جامعه دانشگاهی این است صرفاً مسأله نخبگان را دولتی ندانند و این نگاه که هزینه کنید، پول دهید و امکانات برای حفظ نخبگان فراهم کنیم نگاه صحیحی نیست.
 وی با بیان اینکه نخبه کسی است که از جامعه اطراف خود برتر است و برتری هم در همه ابعاد است و اصطلاحاً چند بعدی است، تأکید کرد: این بدان معنی است، همانطور که نخبه باهوش‌تر، پرکارترو پرتلاش است در عین حال صبورتر است و به مردم هم عشق بیشتری می‌ورزد. در غیر این صورت این فرد استعداد برتر است و نمی‌توان اسم نخبگی روی فرد گذاشت. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور افزود: باید به دنبال ایجاد میدان اثرگذاری و فرصت تأثیرگذاری بیشتر نخبگان در کشور باشیم.

 

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی:
دانشجویان برای حضور افراد شایسته و توانمند در مجلس مطالبه‌گری کنند

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، دانشجو را خون پویا در رگ‌های جامعه توصیف کرد و با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی باید با شور و نشاط به دانشگاه‌های کشور بازگردد، گفت: دانشجویان برای حضور افراد شایسته و توانمند در مجلس شورای اسلامی مطالبه‌گری کنند.
به گزارش ایرنا، سکینه سادات پاد در جمع دانشجویان دانشگاه مازندران افزود: آنچه که دانشجو باید مد نظر داشته باشد، پرسشگری است و این حق طبیعی دانشجو با کرسی‌های آزاد اندیشی تحقق خواهد یافت. وی تأکید کرد: پایه‌های انقلاب اسلامی ایران بر مردم‌سالاری استوار است و حقوق شهروندی اصل جدانشدنی از جامعه اسلامی است.
وی با تأکید بر اینکه رویکرد رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم تعریف حقوق و آزادی‌های اجتماعی با دیدگاهی سیاسی و به رسمیت شناختن تکثر اندیشه‌ها و گفتمان‌های مختلف است، افزود: رئیس‌جمهور تمام شعارهای دوره‌های گذشته در آزادی بیان، برپایی اجتماعات قانونی و حقوق شهروندی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده و از شعار به عمل رسانده است.
پاد با اشاره به اینکه انتخابات مهمی پیش رو داریم و مردم با مشارکت بالا و هوشمندانه در این انتخابات شرکت خواهند کرد، تصریح کرد: دانشجو به عنوان چراغ روشن در جامعه باید با روشنگری و مطالبه‌گری جدی زمینه حضور افراد شایسته و توانمند را در مجلس شورای اسلامی فراهم کند. این دانشجو است که باید مسئولین را پاسخگو کند، یقیناً اگر نقدی نباشد، اصلاحی صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه تا زمانی که شاهد نقد هستیم، امید به اصلاح نیز وجود خواهد داشت، گفت: به‌دنبال مسئولیت محوله از سوی رئیس‌جمهور برای ارتباط بیشتر با جامعه نخبگانی و هویت‌بخشی با استفاده از مراجع تخصصی در تلاش بوده و هستم. در اینکه حقوق شهروندی جزء لاینفک نظام اسلامی است، تردیدی وجود ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی