حملات به پایگاه‌های واشنگتن و تل‌آویو در منطقه ادامه دارد

آتش بازدارنده مقاومت

امیر فرشباف
خبرنگار

 
پس از پایان‌یافتن آتش‌بس موقت میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در ابتدای ماه دسامبر، دور جدید بمباران‌های عصبی ارتش صهیونیستی بر سر مردم غزه از سر گرفته شد و متعاقباً مقاومت اسلامی در سراسر منطقه نیز در پاسخ به این حملات، پایگاه‌ها و منافع رژیم صهیونیستی و ایالات‌متحده را بارها هدف قرار داد. با این حال، روند این پاسخ‌ها در دو سه روز گذشته بشدت افزایش یافته و محور مقاومت در لبنان، عراق، سوریه و یمن سلسله عملیاتی را علیه اهداف تعیین‌شده انجام دادند که برخی از آنها در طول دو ماه گذشته بی‌سابقه بوده‌اند. پرتاب راکت به اطراف سفارت امریکا در منطقه سبز بغداد، یکی از رخدادهایی بود که باوجود اینکه هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفت، اتفاق بی‌سابقه‌ای بود. به گزارش رویترز، این اولین حمله موشکی گزارش‌شده علیه سفارت امریکا از زمانی بود که نیروها و پایگاه‌های امریکایی در عراق و سوریه هدف قرار گرفته‌اند.
همچنین پس از این حادثه، سخنگوی سفارت امریکا در بغداد گفت: «از دولت عراق می‌خواهیم از پرسنل و تأسیسات دیپلماتیک ائتلاف بین‌المللی محافظت کند.»
اما عملیاتی که مقاومت عراق مسئولیت آن را برعهده گرفت، یکی حمله به پایگاه نظامی عین‌الاسد در استان الانبار در دو نوبت صبح و عصر و دیگری حمله به میدان گازی کونیکو در استان دیرالزور سوریه بود. پایگاه امریکا در اربیل نیز هدف حمله پهپادی قرار گرفت. به گفته منابع خبری در عراق، موشک‌ها دقیقاً به هدف اصابت کرده و ستون‌های دود از داخل پایگاه کونیکو به آسمان برخاسته است. پیش از این نیز شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش نجبای عراق پی شهادت پنج رزمنده این گروه براثر حمله امریکایی‌ها به کرکوک، در بیانیه‌ای گفت که امریکا تاوان سنگینی برای این جنایت خواهد پرداخت. برخی منابع نیز اعلام کردند پایگاه نیروهای امریکایی واقع در فرودگاه خراب‌الجیر سوریه، هدف حملات راکتی مقاومت قرار گرفت.
شایان ذکر است که سخنگوی پنتاگون پنجشنبه شب گذشته اعلام کرد که نیروهای امریکایی در پایگاه‌های اشغالی در سوریه و عراق از 7 اکتبر، 78‌بار مورد هدف قرار گرفته‌اند که طی آن 66 نفر زخمی شدند. پنجشنبه گذشته همچنین سنای امریکا به پیشنهاد سناتور «رند پال» برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه رأی منفی داد. به گزارش صدای امریکا، به نقل از «دیفنس نیوز»، پیشنهاد این سناتور جمهوری‌خواه برای ملزم‌کردن جو بایدن، به خارج کردن حدود۹۰۰ سرباز امریکایی از سوریه رأی منفی آورد و ۸۴ سناتور با پیشنهاد او مخالفت کردند و ۱۳ سناتور رأی مثبت دادند.
در لبنان نیز مقاومت اسلامی تعداد حملات علیه نیروها، پایگاه‌ها و تجهیزات ارتش صهیونیستی را به‌طور چشمگیری افزایش داده است. عصر دیروز مقاومت لبنان در بیانیه‌ای خبر داد، پایگاه های اسرائیل در شبعا و همچنین سایت راهب رژیم صهیونیستی را با موشک هدف قرار داده است. در این بیانیه همچنین تأکید شده ، مقاومت اسلامی لبنان پایگاه خربة معر، میتات و العباد را نیز با سلاح‌های مناسب مورد‌هدف راکتی قرار داده است. مقاومت لبنان روز پنجشنبه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود 6 پایگاه ارتش اشغالگر را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داده است. این عملیات حزب‌الله، حمله لفظی مقامات صهیونیست را در پی داشت. به گزارش الجزیره، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اقدام حزب‌الله در دفاع از مردم غزه گفت «در صورت وقوع جنگ همه‌جانبه، بیروت و جنوب لبنان را به غزه و خان‌یونس تبدیل خواهیم کرد!». پیش‌تر نیز مقامات صهیونیست مدعی شده بودند که در صورت بروز جنگ، لبنان را به عصر حجر باز‌می‌گردانند. این لفاظی‌ها در حالی صورت گرفته‌اند که پس از حمله صهیونیست‌ها به مناطقی از لبنان که منجربه کشته‌شدن یک سرباز ارتش این کشور شد، ارتش صهیونیستی به فاصله کمی بیانیه‌ای صادر کرد و با «اشتباه» خواندن این حمله از لبنان عذرخواهی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی