در گردهمایی تولیدکنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار مترویی ملی مطرح شد

تولید انبوه رام‌های قطار ملی از سال آینده

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

گردهمایی تولیدکنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار مترویی ملی دیروز در محل واگن‌سازی ملی و با هدف هم اندیشی و هم‌افزایی بین تولیدکنندگان ۱۱۳ دستگاه واگن برای بهره‌برداری در خطوط مترو تهران، با حضور معاون حمل و نقل شهرداری تهران، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، رئیس واگن‌سازی تهران و جمعی از تولیدکنندگان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار «ایران» محسن هرمزی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، در این گردهمایی با اعلام اینکه رئیس‌جمهور بزودی دوباره از مترو بازدید به عمل خواهد آورد، گفت: در پروژه قطار ملی ارکان مختلفی تلاش کردند اما از این به بعد اهمیت کار بیشتر است چون ثمره آن باید در خدمات‌رسانی به مردم دیده شود.
وی افزود: در توافقات با چینی‌ها اتفاقات خوبی رقم خورد و در حوزه عمل شاهدیم که سال آینده تولید انبوه رام‌های قطار ملی را خواهیم داشت. در این پروژه معاون اول رئیس‌جمهور هم حمایت‌های زیادی کردند، بودجه تأمین شد و تفاهمنامه‌ها هم به طور کامل بسته شدند.
 
تکمیل پروژه قطار ملی با تیمی متخصص و دانشی ذخیره‌شده به انجام رسید
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در این گردهمایی با اشاره به اینکه پروژه قطار ملی بر اساس قانون و الزامات آن صورت گرفت، گفت: برای انجام پروژه تیمی دست‌اندرکار از جمله جهاد دانشگاهی نقشی کلیدی برعهده داشت. در قانون آمده بود، وزارت صمت و معاونت علمی فناوری موظف به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشبرد کار هستند. این کار به‌خوبی صورت گرفت و با استفاده از تیمی متخصص با دانش ذخیره‌شده ساخت پروژه به انجام رسید.
منوچهر منطقی اضافه کرد: در دو فاز نمونه‌سازی و تست و دیگری اجرا کارها برنامه‌ریزی شد و برای تجمیع این موارد، مجموعه دانش‌بنیان «جی سی» تعریف شد. این در حالی است که دانش ذخیره‌شده در خطوط مترویی کل کشور قابل استفاده است. در مجموعه‌ای که تعریف شده قرار است تولید نمونه به تولید سریالی تبدیل شود. امروز حمل و نقل ریلی دانشی کامل کسب کرده و می‌توانیم افتخار کنیم که مجموعه منحصر به فردی هستیم و کمتر کشوری آن را داراست.
 
جشن ورود اولین واگن بر مبنای قطار ملی؛ بزودی
علیرضا شیخ‌طاهری، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران گفت: در راستای تصمیم بزرگی که ۵ سال پیش در خصوص توسعه بومی‌سازی در تولید واگن ملی گرفته شد، وظیفه‌ای بر دوش ما گذاشته شد تا پس از اخذ تأییدیه‌های اولیه، تمام ذی‌نفعان را دعوت کنیم و مشکلات به حداقل برسد و مسأله بزرگ ناوگان مترو تهران حل شود تا تولید انبوه قطار ملی را شاهد باشیم.
شیخ‌طاهری افزود: واگن‌سازی تهران ۲۰ درصد از کل قرارداد را تولید و آماده کرده و بزودی جشن ورود اولین واگن تولیدشده برمبنای قطار ملی گرفته می‌شود.
ولی‌الله روشن، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت در زمینه همکاری با پروژه ۱۱۳ دستگاه واگن خاطرنشان کرد: تلاش این بود که به فناوری‌های ریلی و قطارهای درون‌شهری ورود کنیم و از سال ۸۳ هم این برنامه در دستور کار قرار گرفت. تلاش شد تا ۸۵ درصد بحث بومی‌سازی را در برنامه ششم داشته باشیم. این در حالی است که در بحث تحریم‌ها مشکلاتی ایجاد شد، اما با همکاری معاونت علمی فناوری بومی‌سازی به صورت پایلوت دنبال شد.
در این خصوص با وزارت صمت هم همکاری داشتیم. در سال ۱۳۹۸ ساخت یک رام قطار ۷ واگنه را با تیمی جوان و فناور آغاز کردیم و این پروژه به ثمر رسید. بستر تست را هم فراهم کردیم و امید است در اجرای پروژه انبوه‌سازی با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شده شاهد تولیدات بیشتر باشیم، البته منابع مالی هم باید تأمین شود.

جستجو
آرشیو تاریخی