پیام وزیر امور اقتصادی و دارایی به مناسبت روز حسابدار

حسابداری یکی از مهم‌ترین سازکارهای شفاف‌سازی است

عدالت و جنبه‌های مختلف آن به خصوص از منظر اقتصادی در دین اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز از همان ابتدا عدالت و ایجاد عدل و قسط از اهداف مهم انقلاب برشمرده شده و همواره توجه به عدالت در کنار سایر امور مورد تأکید بوده است.

عدالت و جنبه‌های مختلف آن به خصوص از منظر اقتصادی در دین اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز از همان ابتدا عدالت و ایجاد عدل و قسط از اهداف مهم انقلاب برشمرده شده و همواره توجه به عدالت در کنار سایر امور مورد تأکید بوده است. حسابداری نقش حمایت از دولت را به عنوان بازیگر اصلی توسعه اقتصادی به منظور تصمیم‌گیری در هر دو سطح اقتصادی خرد و کلان ایفا می‌کند.
 موفقیت و پیشرفت اقتصادی کشورها تحت تأثیر عملکرد سیستم حسابداری مورد استفاده در سطح خرد و کلان اقتصادی است. برای ایفای نقش حیاتی حسابداری در توسعه اقتصادی باید اطلاعاتی ارائه شود که مربوط به نیازهای آن کشور خاص باشد. در واقع برنامه‌ریزی دولت بدون اطلاعات حسابداری کافی و قابل اعتماد برنامه‌ریزی مطلوبی نیست.
بسیاری از صاحبنظران شفافیت را به عنوان وسیله‌ای برای کنترل فساد و لازمه تعالی و توسعه و عدالت اقتصادی تعریف کرده‌اند. هر چند مفهوم شفافیت به عنوان ابزاری ضد فساد نمود دارد، اما مفهوم و کاربرد گسترده آن شامل شفافیت در کنار کنترل فساد، ارزش و رویه‌ای برای حاکمیت است. شفافیت یک گام لازم برای پاسخگویی و پیامدهای آن است. تقارن شفافیت و پاسخگویی از مهم‌ترین مؤلفه‌های دستیابی به حکمرانی خوب و تأمین مشروعیت و ارتقای اعتماد عمومی در هر حکومتی به شمار می‌روند. حسابداری و گزارشگری مالی یکی از مهم‌ترین سازکارهای شفاف‌سازی عمومی و هموارسازی جریان اطلاعات از مسئولان به عنوان خادمان ملت به مردم است.
نقش حسابداران و حسابرسان در شفاف‌سازی عملیات، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها، اعمال مدیریت بهینه، توسعه فرهنگ حسابدهی، رعایت قوانین و مقررات، فسادزدایی و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها نیز کاملاً چشمگیر است. همچنین حسابداران و حسابرسان در حوزه آسیب‌شناسی موانع و نیازمندی‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، آگاهی‌بخشی به ذینفعان برای تأمین منابع مالی در پروژه‌های کلان اقتصادی، ارائه تحلیل‌ها و راهکارهای کارشناسی در زمینه مالی، توجه به کیفیت خدمات، توجه به نیاز ذینفعان، مشارکت و همکاری با نهادها و سازمان‌های ذیربط می‌توانند اثرگذار باشند.
تأکید وزارت امور اقتصادی و دارایی بر گسترش حسابداری و حسابرسی گویای نقش برجسته حسابداران و حسابرسان در سلامت فضای اقتصادی کشور است. در شرایط کنونی که مسأله مقابله با مفاسد مالی و اقتصادی به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری و سران سه قوه قرار گرفته، حسابداران و حسابرسان کشور می‌توانند با کنترل و نظارت دقیق بر دخل و خرج شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی امکان هرگونه سودجویی و فرصت‌طلبی را از عده‌ای خاص سلب کنند.
علاوه بر گستردگی زمینه‌های رانت‌خواری و فساد یکی از علل اصلی گسترش و شیوع فساد مالی و اقتصادی، فقدان نظارت دقیق بر حساب‌های درآمدی و هزینه‌های شرکت متخلف است. رجوع به حسابرسان و حسابداران قوی، متخصص و مستقل در جامعه علاوه بر اینکه زمینه‌های بروز مفاسد مالی و اقتصادی را از بین می‌برد، فرصت‌های مطلوبی را نیز به برنامه‌ریزان و سیاستگذاران می‌دهد تا با اطلاع دقیق از حساب‌های درآمدی و هزینه‌ای شرکت‌ها و مؤسسات مختلف رویه‌های مطلوبی به منظور صرفه‌جویی‌های اقتصادی ترسیم و اجرا کنند که اولین و مهم‌ترین اثر آن افزایش کارایی و اثربخشی شرکت‌هاست.
 بی‌تردید دستیابی به عدالت اقتصادی و توسعه و پیشرفت با فراهم کردن شرایط مساعد برای گام برداشتن در این مسیر پیچیده با نقش‌آفرینی اساسی حرفه حسابداری و شاغلان آن تحقق می‌یابد. با وجود اهمیت بسیاری که حرفه حسابداری از طریق ارتقای شفافیت و بهبود تصمیم‌گیری در توسعه و عدالت اقتصادی دارد، ولی یک خلأ و چالش به دلیل عدم وجود ساختاری جامع برای نظام‌مند کردن حسابداران وجود دارد که برای رفع این چالش باید مشابه سازمان نظام مهندسی، سازمان نظام پزشکی و... برای حرفه حسابداری و ورود به بازار کار آن، در سطوح مختلف بخش دولتی و خصوصی و استفاده بهینه از دانش افراد در سمت‌های مورد تصدی چهارچوبی وجود داشته باشد. در این راستا باید برای نظام‌مند کردن حرفه، فارغ‌التحصیلان حسابداری عضو مجموعه‌ای باشند که با توجه به اطلاعات و دانش خود در رده‌های مختلف قرار گرفته و به کار گمارده شوند، تا متولیان حسابداری کشور (اعم از بخش عمومی و خصوصی) بتوانند نحوه ارائه خدمات حرفه و اعضای آن را به جامعه و عموم مردم، مدیریت و نظارت نمایند.
روز حسابدار، روز ارج نهادن به اهداف و رسالت‌های حرفه حسابداری و فرصتی برای توجه به اهمیت و اثرگذاری بالای این حرفه است. اینجانب فرا رسیدن این روز را به تمامی فعالان امین و توانمند حسابداری کشور تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از درگاه ایزد منان مسألت دارم تا در سایه عنایات حضرت بقیة الله العظم(عج)، همه تلاشگران عرصه حرفه حسابداری بیش از پیش در اعتلای حسابداری و توسعه نقش ارزش‌آفرین آن در جامعه به‌ عنوان پیش‌نیازهای لازم توسعه و عدالت اقتصادی موفق عمل نمایند.

جستجو
آرشیو تاریخی