صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در نمایشگاه دستاوردهای دفاعی نداجا رونمایی شد

شناور زیر سطحی بدون سرنشین در خدمت امنیت خلیج فارس

پیشرفت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و دستیابی به تسلیحات و تجهیزات برخوردار از آخرین فناوری‌های پیشرفته همچنان در صدر توجهات ناظران قرار دارد. در آخرین این موارد، روز گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دفاعی نیروی دریایی ارتش از «شناور زیرسطحی بدون سرنشین» با قابلیت انهدام انواع مین‌هایی دریایی و «پهپاد» چمروش 4 با قابلیت پرتاب عمودی رونمایی شد. به گزارش ایرنا، فرمانده کل ارتش در آیین افتتاح این نمایشگاه با تأکید بر به خودکفایی رسیدن نیروی دریایی در حوزه تولید بدون سرنشین‌ها و تجهیزات دفاعی، گفت: دستیابی به بسیاری از تجهیزات و پیشرفت‌های مد نظر فرماندهی معظم کل قوا یک روز برای ما آرزو بود اما امروز به برکت پیروی از ولایت فقیه و عمل به فرمایشات ایشان به دستاوردهای چشمگیری رسیده‌ایم. اشاره امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی به امر فرمانده کل قوا در آذر ماه سال 89 بود که تصریح داشتند«با توجه به مسائل کنونی جهان و وضعیت جغرافیای سیاسی امروز دنیا، باید هرچه می‌توانیم خود را در دریا و ساحل تقویت کنیم» و پس از آن روند توسعه قدرت نظامی کشور در این عرصه شتاب بیشتری گرفت. بر همین اساس سرلشکر موسوی با اشاره به روند صعودی نیروی دریایی و تلاش جهادی که برای تحقق آن انجام شده، گفت: آنچه مهم است اینکه همه این دستاوردها حاصل تلاش قدرت، دانش، ابتکار و خلاقیت جوانان کشورمان است که نیروهای مسلح ما را به کلی از اتکا به خارج بی‌نیاز کرده است.

مختصات شناور بدون سرنشین ROV
شناور بدون سرنشین کنترل از راه دور ROV یکی از تجهیزات مهمی بود که روز گذشته در نمایشگاه دستاوردهای دفاعی نداجا رونمایی شد. این شناور قابلیت شناسایی، کشف و انهدام مین‌های لنگردار و کف خواب، قابلیت حمل محموله جهت پاکسازی و انهدام مین را دارد. شناور ROV از توان عملیاتی تا عمق ۲۰۰ متر و مداومت دریانوردی تا ۲۴ ساعت برخوردار است و برای انهدام انواع مین‌های دریایی به‌کار گرفته می‌شود. به این ترتیب این شناور می‌تواند در کنار بالگردهای مین روب RH-53 و شناورهای مین‌روب مانند شناور مین‌شکار شاهین به پاکسازی پهنه دریایی کشور و بطور ویژه خلیج فارس که به دلیل عمق کم مستعد استفاده از مین‌هایی دریایی است کمک کند.
همچنین در این نمایشگاه پهپاد چمروش۴ در معرض نمایش قرار داده شد.این پهپاد می‌تواند از انواع شناورهای نیروی دریایی به پرواز درآمده و مأموریت را انجام دهند.
 
ویژگی های ناوشکن دیلمان
روز گذشته همچنین مختصات جدیدی درباره ناوشکن دیلمان منتشر شد.
امیردریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در تبیین ویژگی‌های این ناوشکن  گفت: سامانه رانشی که در دیلمان بکار رفته علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت امکان ماندگاری این ناوشکن در دریا و شعاع عملیاتی آن را افزایش داده است.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ساخت ناوشکن دیلمان تصریح کرد: دیلمان از سامانه‌هایی در سطح بسیار بالای فناوری روز جهان برخوردار است. ناخدا اسکندری، مسئول طراحی ناوشکن دیلمان نیز در گفت‌و‌گویی از صرفه‌جویی ارزی قابل توجه با تولید این ناوشکن خبر داد و گفت: قیمت مشابه خارجی ناوشکن دیلمان در دنیا حدود 300 میلیون دلار است که البته به‌دلیل تحریم‌ها چنین شناوری را به ما نمی‌فروشند، اما قیمت تمام شده دیلمان در داخل کشور یک سوم نمونه خارجی و 100 میلیون دلار است. وی با اشاره به اینکه در ساخت دیلمان ‌150 نفر به صورت مستقیم و 2000 نفر به صورت غیرمستقیم مشارکت داشتند، ساخت آن در مدت تنها 4 سال را یک رکورد جدید در ساخت ناوشکن در کشور اعلام کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی