صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

دو نیروی مستشاری سپاه پاسداران در سوریه به شهادت رسیدند

صهیونیست ها در انتظار واکنش ایران

همزمان با اوج‌گیری دوباره حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه، دو نفر از نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه به شهادت رسیدند. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از شهادت سردار دکتر محمدعلی عطایی شورچه و سردار مهندس پناه تقی‌زاده حین انجام مأموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه، توسط دژخیمان غاصب صهیونیستی خبر داد. شهادت پاسداران نظامی ایران در سوریه همزمان با تحولاتی رخ داده است که اسرائیل به پشتوانه حمایت همه جانبه‌ای که از سوی ایالات متحده در عرصه نظامی دریافت می‌کند، حملات بی‌امانی را علیه مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی از سر گرفته است.
این در حالی است که واشنگتن در بحبوحه این حملات ادعا کرد که شماری از پایگاه‌های نامشروع یا غیرقانونی نظامی‌اش در عراق و سوریه هدف حملات نظامی قرار گرفته و خساراتی را از قبال این حملات متحمل شده است. واشنگتن از سال ۲۰۱۴ مبارزه با داعش را به بهانه‌ای برای توجیه حضور غیرقانونی نیرو‌های خود در مناطق نفت‌خیز سوریه تبدیل کرده است؛ حضوری که عملاً کمترین نقشی در مقابله با داعش نداشت و همه بار مسئولیت مبارزه با گروه‌های تروریستی را متوجه محور مقاومت و حمایت مستشاری و نظامی جمهوری اسلامی کرد که بنا به درخواست مقام‌های عراقی و سوری به کمک مبارزان مقاومت برخاسته بودند.
با وجود از میان رفتن خطر داعش در عراق و سوریه، مقام‌های امریکایی به رغم ادعا برای خارج کردن نیروهای خود از منطقه همچنان به تقویت پایگاه‌های نظامی‌شان بویژه در سوریه پرداختند.
ماه گذشته بود که منابع خبری فاش کردند که امریکا با استفاده از نیرو‌های نیابتی شبه نظامی خود در حال تقویت پایگاه‌های اشغالی این کشور در اطراف میادین گازی و نفتی «کونوکو» و «العمر» است تا نشان دهد سناریوی غارت منابع نفتی شمال سوریه را به بهانه کمک به اهداف امنیتی دمشق در دستورکار دارد.
ذیل چنین رویکردی است که مقام‌های امریکایی بر پشتیبانی خود از نیروهای نظامی صهیونیستی در سوریه برای توسعه فعالیت تخریبگرانه‌شان افزودند تا افزون بر حملات و کشتاری که علیه مردم فلسطین در باریکه غزه به جریان انداخته‌اند، سوریه و عراق را نیز از حملات نظامی خود بی‌نصیب نگذارند. همه اینها در حالی است که حضور غیرقانونی نیروهای نظامی امریکا در سوریه به منبع اصلی ناامنی در این کشور تبدیل شده و امکان مطلوبی را برای تغذیه سازمان‌های تروریستی و نیروهای نظامی صهیونیستی در داخل سوریه و منطقه فراهم کرده است.  در همین حال وضعیت غزه، فرصتی را برای امریکا فراهم کرده تا علی رغم ابراز نگرانی از سرریز تنش در سوریه، سعی در سوء‌استفاده از این وضعیت و افزایش تنش و بی‌‌ثباتی در این کشور داشته باشد. اما این در حالی است که ضرورت پایان یافتن چنین وضعیتی، متوقف شدن تجاوزات مکرر و سیستماتیک تل آویو، پایان دادن به اشغال خاک سوریه از سوی امریکا و خروج نیروهای غیر قانونی این کشور از خاک سوریه است.

هشدار ایران
به موازات تنش‌هایی که امریکا در گرماگرم جنگ غزه در سوریه و عراق بر افروخته است، پایگاه‌های نظامی این کشور هدف حملات گروه‌های مقاومت منطقه قرار گرفته و این گروه‌ها در چند ماه گذشته عملیاتی علیه ارتش امریکا ترتیب داده و همچنین بخش‌هایی از اراضی سوریه را بازپس‌گیری کرده‌اند.
امریکایی‌ها در موضعی ادعایی در واکنش به موقعیتی که پایگاه‌های نظامی‌اش در منطقه گرفتار آن شده‌اند، ایران را بازیگر اصلی پشت صحنه این حملات خوانده‌اند. این در حالی است که مقام‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی بویژه در هفته‌های اخیر بر عدم مشارکت در حملات اخیر ضد امریکایی و استقلال عمل گروه‌های مقاومت تأکید کرده‌اند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز این مهم را مورد توجه قرار داده و با تأکید بر اینکه حزب‌الله یک جنبش مقاومت در منطقه علیه اسرائیل است، هویت آن مستقل و لبنانی است و از ایران دستوری دریافت نمی‌کند، هشدار داده است که ایران به هرگونه حمله به نیروهای ایرانی در سوریه قاطعانه پاسخ خواهد داد.

جستجو
آرشیو تاریخی