سلامت

معاون مرکز تحقیقات ایدز ایران اعلام کرد
درمان رایگان و محرمانه
 ایدز در کشور
معاون مرکز تحقیقات ایدز ایران بااشاره به فعالیت 140 مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کشور، بر اهمیت تشخیص زودهنگام آلوده‌شدن به ویروس HIV / ایدز برای درمان و پیشگیری از ورود به مرحله بیماری ایدز تأکید کرد و گفت: ارائه خدمات مشاوره، تشخیص و درمان به افراد مشکوک به بیماری‌، رایگان و با تأکید بر محرمانگی اطلاعات بیمار انجام می‌شود.
به گزارش ایسنا، دکتر سیداحمد سیدعلی‌نقی، بااشاره به شعار امسال روز جهانی ایدز یعنی «گسترش انجام تست HIV به‌صورت خودآزمایی (Self Testing)» گفت: بین موارد تخمین بیماری با موارد شناسایی‌شده مبتلا به HIV فاصله وجود دارد. به‌نظر می‌رسد که اگر بخواهیم فاصله بین موارد ثبت‌شده و تخمین را کم کنیم، استفاده از تست خودآزمایی مهم است. ولی پیش از شروع به این کار باید مقدماتی فراهم و آموزش داده شود تا در مراکز مخلتف مردم بتوانند تست را تهیه کنند. البته موضوع مهم توصیه به انجام مشاوره با تست است؛ چون اگر فقط تست انجام شود و مشاوره‌ای در کار نباشد و جواب مثبت باشد شاید اثربخشی چندان بالا نباشد.
عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، ادامه داد: تخمین ما این است که اکنون حدود ۴۶ هزار نفر مبتلای زنده به HIV در کشور داشته باشیم و این درحالی است که موارد ثبت‌شده فعلی که زنده هستند حدوداً ۲۴ هزار نفرند. ذکر این آمار نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از مبتلایان به HIV در کشور شناخته نشده‌اند.

۱۷۰ نوع ویروس پاپیلوما (HPV) در جهان شناسایی شده‌است
رئیس مرکز تحقیقات بیماری عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تاکنون ۱۷۰ نوع ویروس اچ. پی. وی (زگیل تناسلی) در جهان شناسایی شده است که ۱۵ نوع آن سرطان‌زا و دو مورد از آنها پرخطرترین نوع ویروس محسوب می‌شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، داوود یادگاری‌نیا، در چهارمین گردهمایی بین‌المللی و هشتمین سمینار سراسری ایدز که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، به اهمیت افزایش آگاهی عمومی و مطالعات متخصصان رشته‌های مختلف در خصوص زگیل تناسلی یا عفونت اچ. پی. وی اشاره کرد و افزود: تماس‌های پوستی یکی از مهم‌ترین علل شیوع این ویروس به شمار می رود. بیشتر بیماران مبتلا بدون علامت هستند، اما نکته جالب توجه این است که ۷۰ درصد موارد جدید شناسایی شده طی یکسال و ۹۰ درصد موارد شناسایی شده طی دو سال، به طور کامل درمان می‌شود. البته این موارد ابتلا به انواعی بجز دو نوع است که اغلب مواقع منجر به بروز سرطان می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران:
۸۰ درصد مبتلایان به آب سیاه از بیماری خود بی‌خبرند
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در مطالعات انجام گرفته در ایران حدود ۸۰ درصد بیماران مبتلا به آب سیاه از بیماری خود مطلع نیستند. این آمار در سطح جهانی حدود ۵۰ درصد است.
به گزارش ایرنا، آرزو میرآفتابی افزود: بیماری گلوکوم یا آب سیاه دومین علت کوری غیرقابل برگشت است و در بسیاری از موارد فشار بالای چشم همراه آسیب پیشرونده عصب بینایی و اختلال در میدان دید مشاهده می‌شود.
وی با بیان اینکه آب سیاه بیماری بدون علامت است و می‌تواند با سردرد و تهوع و استفراغ و تاری دید همراه باشد، اظهار داشت: هنگام ابتلا به آب سیاه دید مرکزی حفظ می‌شود و ممکن است فرد متوجه اختلال ایجاد شده در میدان دید خود نباشد.
به گفته وی، معاینه کامل، چک دقیق فشار چشم و معاینه سر عصب توسط چشم پزشک ضروری است و این معاینات به خصوص در افراد بالای چهل سال و در افراد دچار سابقه فامیلی و ریسک فاکتور در سنین پایین‌تر هم توصیه می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی