افزایش فایل های فروش مسکن

در بازار مسکن پاییز، عرضه واحدهای فروشی رو به افزایش است اما بیشتر فروشندگان قیمت‌های پیشنهادی را حدود 30 درصد کاهش داده‌اند

بازار مسکن روزهای به دور از التهابی را می‌گذراند؛ در بنگاه‌های املاک خبری از تغییرات روزانه قیمت مسکن نیست و عرضه واحد مسکونی برای فروش و اجاره با تخفیف قیمت همراه است. حتی اگر به بنگاه مراجعه نکنید، آگهی‌های فروش یا اجاره مسکن بر دیوارهای خیابان‌های شهر بیش از ماه‌های گذشته به چشم می‌آید و آگهی‌ها به‌طور محسوسی افزایش یافته است.
مشاوران املاک خود نیز برای کاهش قیمت پا پیش گذاشته‌اند و به مشتری قول تخفیف خوب در صورت انجام معامله را می‌دهند. در بنگاهی در یکی از محلات نسبتاً گرانقیمت شرق تهران، مشاور املاک به مشتری توضیح می‌دهد واحدی که به او پیشنهاد داده چند ماه قبل به قیمت حدود 8 میلیارد فایل شده بود اما چون با این قیمت فروش نرفته و بازار راکد است و قیمت‌ها هم کاهشی است، فروشنده قیمت را به 6 میلیارد و 900 میلیون تومان کاهش داده است.
آمارهای رسمی نیز کاهش قیمت مسکن را بخصوص در شهر تهران که تأثیر زیادی بر تحولات قیمت در کل کشور دارد، تأیید می‌کند. در تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از تحولات قیمت مسکن در آبان‌ماه در شهر تهران منتشر کرده، ادامه روند کاهشی قیمت تأیید شده است.
بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی، آمار واحدهای مسکونی معامله‌شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور نشان می‌دهد متوسط قیمت یک‌متر واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در آبان‌ماه به 75.7 میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل 0.4 درصد کاهش دارد. این در حالی است که حجم معاملات در این ماه نسبت به ماه قبل به میزان 14.8درصد افزایش پیدا کرده است.
رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن که در ادامه روند کاهشی قیمت مسکن از تیرماه بوده است، نشانه برقراری آرامش نسبی در بازار معاملات مسکن شهر تهران طی ماه‌های اخیر است. در آبان‌ماه سال 1402، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به 3.6 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 14.7 درصد افزایش و 55.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.

جزئیات معاملات
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در آبان‌ماه سال‌جاری در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 28.6 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
ضمن اینکه توزیع تعداد معاملات انجام‌شده بر حسب مناطق تهران در آبان‌ماه سال‌جاری حاکی از آن است که از میان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 14.7 درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 10، 2 و 4 به ترتیب با سهم‌های 9.2، 8.2 و 7.5 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد، در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک‌متر مربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل 135 میلیون تومان به منطقه 3 و کمترین آن با 35 میلیون تومان به منطقه 18 تعلق داشته است.
فعالان بازار این ارزیابی را دارند که قیمت مسکن به ثبات رسیده اما به‌خاطر جهش‌های قیمتی چند سال اخیر همچنان برای خریداران مصرفی قیمت بیش از توان مالی آنان است. وضعیت فعلی بیانگر آن است که افزایش قیمت مسکن با توجه به ثبات قیمت در بازارهای مختلف، قیمتی کاذب است و فروشندگان هم با توجه به قیمت‌های پیشنهادی جدید، این موضوع را درک کرده‌اند.
به گفته کارشناسان اقتصادی در حال حاضر، بازار مسکن کشور با رکود تورمی محسوسی مواجه است و نبود مشتری و متقاضی در بازار قیمت‌ها را بشدت کاهشی کرده است. اما در این شرایط هم برخی سودجویان با اعلام قیمت‌های غیرمتعارف قصد تحریک بازار را دارند که این تلاش آنها ثمری نداشته و واقعیت بازار برعکس تلاش آنان را نشان می‌دهد.
واقعیت بازار نشان می‌دهد که خروج متقاضی از بازار مسکن، قیمت‌ها را در اغلب مناطق تهران تا بیش از ٣٠ درصد کاهش داده است، تا جایی که مشاوران املاک به درخواست مالکان فایل‌های فروش و اجاره را با تخفیف به بازار عرضه می‌کنند.
فعالان حوزه مسکن تأکید می‌کنند کاهش قیمت مسکن و رونق تدریجی این بازار، با افزایش تولید مسکن و همچنین ثبات اقتصادی و کاهش نرخ تورم عمومی ادامه خواهد داشت. برنامه نهضت ملی مسکن و همچنین شناسایی واحدهای خالی و اخذ مالیات از مالکان این واحدها، تأثیر مثبتی بر بازار مسکن گذاشته و ثبات بازار وابسته به اجرای این سیاست‌ها و سرعت عمل در اجرا است.

 

برش

شفاف سازی شاخص ها
آمار بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران همچنین کاهش 2درصدی و یک‌درصدی تورم اجاره‌بها در آبان ماه در پایتخت و کل کشور نسبت به مهر ماه را نشان می‌دهد. تورم سالانه اجاره‌بها نیز در تهران و کل کشور در آبان 3درصد کاهش داشته است. بر این اساس رشد شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه قبل به ترتیب معادل 2 و 3 درصد بوده است. رشد تورم اجاره ماه قبل 4.2درصد بود. رشد نقطه به نقطه شاخص مزبور در آبان‌ماه سال‌جاری در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 51.6 و 57.7 درصد است. تورم سالانه مسکن تهران و کل کشور در مهرماه به ترتیب 54.7 و 60.8 درصد بود.
نکته مهم دیگر در حوزه مسکن، رشد ارزش‌افزوده این بخش است. رشد بخش مسکن که در زمستان گذشته منفی 3.7درصد بود، تابستان امسال به مثبت 2.9 رسیده و رشدی بیش از 6درصدی را در این مدت ثبت کرده است. رشد بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصاد، شرایط مثبتی از اقتصاد را نمایش می‌دهد که آثار آن در بازار مسکن به‌صورت کاهش تغییرات قیمتی دیده می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی