گزارش «ایران» از بازتاب رفتار طرفین جنگ غزه با اسرا در افکار عمومی

یکسو اخلاق،سوی دیگر شکنجه!

بازتاب وسیع رفتار نیروهای فلسطینی با اسرای اسرائیلی در افکار عمومی جهان باعث شد یک بار دیگر برخورد صهیونیست‌ها با زندانیان فلسطینی مورد بازخوانی و نقد قرار بگیرد.

امیر فرشباف
خبرنگار


پس از عملیات طوفان الاقصی، ماشین جنگ روانی صهیونیسم، سعی در بازنمایی تصویری منفی از مقاومت فلسطین داشت و در این مسیر حتی متوسل به اخبار جعلی و فاقد سند هم شد که با توجه به سوءپیشینه رژیم در استفاده از شیوه‌های غیراخلاقی در خبررسانی، مورد پذیرش افکار عمومی قرار نگرفت؛ جعل تصاویر و روایت‌هایی مانند «کودکان در قفس»، «سربریدن 40 کودک توسط حماس» و «قرارداشتن تونل‌های مقاومت زیر بیمارستان‌ها» مواردی بودند که نشان دادند این انگاره سازی‌ها صرفاً برای توجیه و مشروعیت بخشی به جنایات جنگی صورت گرفته‌اند.
با این حال، در دو روز اخیر، انتشار نامه تقدیرآمیز یکی از اسرای زن اسرائیلی خطاب به مجاهدان و فرماندهان مقاومت فلسطین، تبدیل به محملی برای بررسی رفتار جنبش حماس با اسرای اسرائیلی و مقایسه آن با رفتار نظامیان صهیونیست با زندانیان فلسطینی و اعتبارسنجی از تصویرسازی اسرائیلی‌ها شد.
به گزارش فارس، این اسیر شهرک نشین در نامه خود نوشته است: «خطاب به ژنرال‌هایی که در هفته‌های اخیر با من همراه بودند. صمیمانه و از اعماق قلبم قدردان شما هستم. از انسانیت فراتر از انتظار شما نسبت به دخترم امیلیا تشکر می‌کنم.»
وی با بیان اینکه نیروهای القسام برای این دختر اسرائیلی، مانند پدر و مادر بودند، گفت: «او همه شما را دوست خود می‌داند، نه تنها دوست، بلکه یاور واقعی. بسیار متشکرم بابت ساعات بسیاری که مانند مربی برای او بودید.»
در این نامه همچنین آمده است: «از صبر شما در قبال دخترم سپاسگزارم. بچه‌ها نباید اسیر شوند، ولی به فضل شما و سایر انسان‌های شریفی که در مسیر دیدیم، دخترم، خودش را ملکه غزه می‌داند. در این مسیر طولانی، هر فرد یا فرماندهی که دیدیم، با محبت و علاقه با وی رفتار کرد. من تا ابد، مدیون شما هستم؛ زیرا وی، بدون هیچ شوک روحی، از اینجا خارج شد.»
این اسیر اسرائیلی در پایان نوشت: «کاش در این جهان، تقدیر این گونه بود که دوستان واقعی برای هم باشیم. برای همه شما و خانواده‌هایتان، آرزوی صحت و سلامتی دارم.»
 
حسن رفتار حماس در قاب رسانه‌های عبری
موضوع نحوه رفتار انسان‌دوستانه نیروهای مقاومت با اسرای اسرائیلی آنقدر بازتاب داشت که رسانه‌های عبری نیز ناگزیر از اذعان به آن شدند. به عنوان نمونه، وبگاه صهیونیستی «والا» اظهارات بی‌سابقه‌ای را از خانواده‌های اسرای صهیونیستی که روز گذشته توسط مقاومت فلسطین آزاد شدند، نقل کرده است. به گزارش ایرنا، بر پایه این گزارش، خانواده‌های اسرای آزاد شده گفتند: «از زمان اسیر شدن نه تنها مورد تعرض قرار نگرفته‌اند، بلکه در غزه با آنها رفتاری انسانی صورت گرفته است.»
همچنین خبرنگار نظامی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی درخصوص حسن رفتار نیروهای مقاومت با اسرای اسرائیلی گفت: «با برخی اسرای آزاد شده تماس گرفته و آنها گفته‌اند که نیروهای حماس تمامی اسرای مربوط به هر شهرک را در کنار هم جمع کرده بودند تا آنها احساس راحتی بیشتری داشته باشند.» به گزارش مهر، او افزود: «اسیران در معرض هیچ خشونت یا توهینی نبوده‌اند و نیروهای حماس تلاش می‌کردند تا حد امکان به آنها غذا و داروهای مسکن و داروهای روزمره خودشان را بدهند.»
یکی دیگر از کارشناسان همین شبکه تلویزیونی اسرائیل گفت که او نیز روایت اسیران اسرائیلی را که آزاد شده‌اند شنیده و نسبت به این موضوع احساس خجالت کرده است. بویژه که لیویچ پیرزن اسیر اسرائیلی پیش از این، همین موضوع را گفته بود اما اظهارات او را تکذیب کردند. اواخر اکتبر گذشته وقتی نیروهای حماس بنا بر رفتار انسان‌دوستانه خود یک پیرزن ۸۵ ساله اسرائیلی را آزاد کردند، او در کنفرانس مطبوعاتی در تل‌آویو گفت که عناصر حماس با مهربانی و عطوفت با او رفتار کرده و به او غذا و دارو داده‌اند و برای او پزشک حاضر کرده‌اند.
پیشتر گلعاد شالیط، نظامی صهیونیستی که در سال ۲۰۰۶ به اسارت جنبش حماس درآمده و در سال ۲۰۱۱ با ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی مبادله شد نیز گفته بود که «حماس طی این پنج سال اسارت، تلاش داشت که من در سلامت کامل بمانم. در مدت بازداشت روزنامه و رادیو در اختیارم بود و غذاهای لذیذ می‌خوردم، من در زمان اسارت چیزهای زیادی از اسلام یاد گرفتم و کتاب‌های زیادی مطالعه کردم.»
 
آنقدر مرا زدند تا دستم شکست
آزادی زندانیان فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی و بازتاب وسیع رفتار نیروهای فلسطینی با اسرای اسرائیلی در افکار عمومی جهان باعث شد یک بار دیگر برخورد صهیونیست‌ها با زندانیان فلسطینی مورد بازخوانی و نقد قرار بگیرد. تاکنون آنچه از زندان‌های رژیم مخابره شده، شرایط سخت زندانیان، تحت خشونت و شکنجه‌های روحی و جسمی و نقض حقوق ابتدایی ایشان مانند عدم امکان تماس با خانواده بوده است.
به گزارش العالم، «شروق دویات» یکی از زنان آزاده فلسطینی در اولین سخنرانی خود پس از دومین مرحله تبادل، با اشاره به اینکه روند آزادی زندانیان زن از دست نیروهای اشغالگر با فشار روحی و روانی و انتظار طولانی همراه است، خاطرنشان کرد که زندانیان زن در زندان مراحلی از ظلم، گرسنگی، تشنگی و ازدحام شدید را تجربه کرده‌اند. این اسیر زن فلسطینی ادامه داد: «در حال حاضر ۵۱ نفر از زندانیان در شرایط سختی به سر می‌برند. گرچه من از زندان آزاد شده‌ام، اما نگران اسیران زنی هستم که همچنان با وجود سرکوب و شکنجه شدید در زندان هستند.»
همچنین میسون الجبالی قدیمی‌ترین اسیر زن فلسطینی که به تازگی از زندان رژیم صهیونیستی آزاد شده در گفت‌و‌گو با الجزیره با اشاره به سختگیری‌ها و خشونت‌های اشغالگران علیه اسرا گفت که بسیاری از اسرای زن در نتیجه همین سختگیری‌ها بیمار شده‌اند. آنها همواره از سوی زندان‌بانان مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار می‌گیرند.
اَسرا جعابیص اسیر زن فلسطینی دیگر در گفت‌و‌گو با الجزیره تصریح کرد: «ما در حالی که تمام فلسطین داغدار است، خجالت می‌کشیم که شاد باشیم، بسیاری از زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی مجروح هستند، باید برای آزادی تمام اسرا از زندان‌های اشغالگران تلاش شود. دختران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل با انواع شکنجه‌ها و سختگیری‌های غیرقابل توصیف مواجه هستند.» وی ادامه داد: «ما همواره در زندان در معرض ضرب و شتم قرار داشتیم.»
به موارد فوق باید حبس و شکنجه کودکان فلسطینی را هم افزود که خوی توحش و نژادپرستی صهیونیست‌ها را نمایان می‌سازد. در روزهای اخیر گفت‌و‌گوی یک کودک فلسطینی تازه رهایی یافته از زندان نقب صهیونیست‌ها با الجزیره مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته است. محمد نزال که با دستی شکسته در برابر دوربین الجزیره قرار گرفته، به خبرنگار این شبکه می‌گوید: «پرسنل زندان آنقدر مرا زدند که کتف، کمر، دست و انگشتانم آسیب دیده است.» او در پاسخ به این پرسش که آیا کمک‌های پزشکی دریافت کردی، گفت: نه! هیچ کمکی نکردند و این باند را هم نیروهای صلیب سرخ پس از یک هفته به دستم بستند.
در روزهای اخیر، مقایسه برخورد خشونت‌آمیز نظامیان و زندان‌بانان صهیونیست با محبوسان فلسطینی و نقض حقوق آنان، درکنار انعکاس گسترده حسن‌رفتار نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین با اسرای اسرائیلی، نه تنها منجر به از کار افتادن ماشین جنگ روانی صهیونیست‌ها و شکست پروپاگاندای پرهزینه ایشان شده، بلکه از یک سو، موجب تبلیغ گسترده آموزه‌های دینی مقاومت و از سوی دیگر، تبدیل به ابزاری راهبردی در جهت فشار به کابینه جنگی نتانیاهو برای توقف جنگ در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی