رئیس سازمان برنامه و بودجه:

لایحه دولت بنای سختگیری مالیاتی ندارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ متکی بر درآمدهای پایدار تدوین شده، از ارائه این لایحه توسط رئیس جمهور به مجلس در هفته آینده خبر داد و گفت: دولت بنا ندارد به هیچ عنوان مالیات کسبه و حقوق‌بگیران را افزایش دهد و قوانین مالیاتی نیز تغییری نکرده است. داوود منظور صبح روز سه‌شنبه در نشست خبری در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۳ اظهار کرد: سعی کردیم آرزوی دیرینه که در ارتباط با بودجه وجود دارد که ساختار بودجه متکی بر درآمدهای پایدار است را در لایحه سال آینده محقق کنیم. وی با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقع‌بینانه تنظیم شده است، افزود: یکی از نشانه‌های اصلی در ارتباط با وابستگی بودجه به درآمدهای پایدار شاخص تراز عملیاتی است که این عدد در بودجه ۱۴۰۲ منهای ۴۵۴ همت است؛ یعنی درآمدهای ما طبق قانون ۴۵۴ همت از هزینه‌های جاری کمتر است.
 
تراز عملیاتی در بودجه سال آینده به منهای ۳۰۷ همت می‌رسد
منظور گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تراز عملیاتی را به منفی ۳۰۷ همت کاهش دادیم، یعنی نسبت به قانون بودجه سال گذشته یک‌سوم کاهش یافته است و امیدواریم در یک تا دو گام آینده بتوانیم این تراز عملیاتی را صفر کنیم و دولت را با درآمدهای پایدار اداره کنیم و اگر درآمدی حاصل از نفت و فروش اموال داریم باید صرف امور دیگر کنیم نه هزینه‌های جاری دولت.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از منابع بودجه عمومی تملک دارایی‌های مالی است که اگر دولت‌ها منابع کمی داشته باشند، اوراق منتشر می‌کنند و در دولت بنا نداریم اوراق منتشر کنیم و با آن حقوق و دستمزد بدهیم، البته در بودجه سال آینده تملک دارایی مالی افزایش یافته است دلیل آن، این است که امسال و سال آینده باید اوراق فروخته شده در سال‌های قبل را بموقع بازپرداخت کنیم.
 
گسترش تور مالیاتی برای فراریان مالیاتی
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رشد درآمدهای مالیاتی نسبت به سایر درآمدهای دولت و طرح این سؤال که آیا دولت سال آینده بنا دارد سختگیری مالیاتی داشته باشد یا خیر، گفت: دولت بنا ندارد به هیچ عنوان سختگیری نسبت به کسبه و حقوق‌بگیران داشته باشد، زیرا قوانین مالیاتی ما تغییر نکرده و بر اساس قانون، مالیات وصول می‌شود، برای افزایش مالیات یا باید پایه مالیاتی یا باید نرخ آن تغییر کند که در لایحه بودجه هیچ‌کدام از این دو رخ نداده و در مالیات مستغلات، حقوق و دستمزد و مشاغل و شرکت‌ها هیچ‌کدام اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد.
منظور اظهار کرد: افتخار دولت این است که در دو سال گذشته اقدامات جدی در ارتباط با فراریان مالیاتی انجام داده است. سال گذشته ۴۵۷ همت درآمد مالیاتی وصول شد که امسال ۷۴۰ همت تعیین شده است. در دو سال گذشته اجحاف مالیاتی و فشار مالیاتی به افراد خوش حساب انجام ندادیم و رشد درآمدهای مالیاتی به دلیل شناسایی مؤدیان جدید است.
 رئیس سازمان برنامه و بودجه از شناسایی و رشد ۸۶ درصدی تعداد مؤدیان مالیاتی خبر داد و ادامه داد: تعداد مؤدیان مالیاتی در بخش مشاغل در سال ۱۴۰۰ برابر ۲.۹ میلیون مؤدی بود که سال گذشته به ۴.۵ میلیون مؤدی رسید و امسال که اظهارنامه‌ها دریافت شد، به ۵.۴ میلیون مؤدی افزایش یافت. این موضوع خوشحال کننده‌ای است که همه مالیات بدهند، البته مشاغلی داریم که کم درآمد هستند و از آنها مالیات نمی‌گیریم به طوری که امسال از ۵.۵ میلیون مشاغلی که اظهارنامه دادند، مالیات ۲ میلیون مشاغل صفر شد. وی با تأکید بر اینکه اخذ مالیات بر اساس درآمد و عین عدالت است، گفت: خبر خوش اینکه در مورد مشاغل خوش حساب آستانه معافیت مالیاتی را امسال ۴۰ درصد افزایش دادیم و نظر دولت و رئیس جمهور این است که ۴۰ درصد معافیت را نسبت به پایه سال گذشته افزایش دهیم.
منظور در مورد سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران و کارمندان بیان کرد: در لایحه بودجه سقف معافیت مالیاتی را ۱۰ میلیون تومان در ماه تعیین کردیم که نسبت به سال گذشته رشد داشت. سال قبل ۵.۵ میلیون تومان بود و سال آینده در نظر داریم ۲۰ درصد افزایش دهیم و تا سقف ۱۲ میلیون تومان در ماه را از مالیات معاف کنیم.
 
رویکرد دولت حمایت از افراد کم درآمد است
معاون رئیس جمهور افزود: رویکرد دولت این است که افرادی که درآمدهای پایین دارند را از مالیات معاف کند و برای طبقات بالاتر نیز به صورت پلکانی مالیات بگیریم و مالیات متناسب با قدرت پرداخت و ایجاد درآمد و ثروت باشد. وی تصریح کرد: خیلی از افرادی که مالیات ارزش افزوده به نام دولت گرفتند، طبق اظهارنامه به دولت تحویل ندادند و سازمان مالیاتی مکلف شده مالیاتی که فعالان اقتصادی به اسم دولت دریافت کردند و پرداخت نکردند را تعیین تکلیف کند و مالیات را پس بگیرد که این منبع قابل توجهی است.
 
بار مالیاتی جدید قرار نیست
به مردم تحمیل شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه هیچ‌گونه بار مالیاتی جدید قرار نیست به مردم تحمیل شود، گفت: در بحث مالیات‌ها موضوع دیگر پایانه‌های فروشگاهی است و این قانون ابزار مهمی برای وصول مالیات بر اساس حجم عملیات اقتصادی است. این قانون تا حد زیادی اجرا شده و بخشی از فعالان اقتصادی و شرکت‌ها آن را اجرا می‌کنند. بنا داریم این قانون را سال آینده به صورت کامل‌تر اجرا کنیم و اجرای آن کمک می‌کند که شرکت‌هایی که مالیات پرداخت نمی‌کردند شفاف‌سازی شود و مالیات منصفانه‌ای از این محل وصول کنیم.
 
رئیس جمهور هفته آینده برای ارائه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس می‌رود
معاون رئیس جمهور بیان کرد: دولت در زمان‌بندی مقرر بخش لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد، البته با توجه به اینکه مجلس تا ابتدای آذرماه مشغول رسیدگی به قانون هفتم توسعه بود، فرصت حضور رئیس جمهور در مجلس فراهم نشد و با توجه به تعطیلات مجلس در هفته جاری، هفته آینده رئیس جمهور با حضور در مجلس لایحه بودجه را ارائه می‌دهد.
 وی با تأکید بر اینکه لایحه بودجه سال آینده متناسب با اهداف برنامه هفتم تدوین شده است، اظهار داشت: اعداد و ارقام و پیش‌بینی‌ها در ارتباط با منابع دولت واقع‌گرایانه تنظیم شده و با توجه به عملکرد هشت ماه اول امسال و پیش‌بینی ما از عملکرد بودجه ۱۴۰۲ تا پایان سال است.

 

با دستور رئیس جمهور
 سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران ۱۲ میلیون تومان شد

سخنگوی دولت گفت: براساس دستور رئیس جمهور تمامی مشاغلی که تا سقف ۱۲ میلیون تومان در ماه دریافتی داشته باشند، کاملاً معاف از مالیات هستند. علی بهادری جهرمی روز سه‌شنبه هفتم آذر از بهره‌برداری از ایستگاه متروی پرند خبر داد و گفت: این طرح که اولین گام‌های آن ۱۸ سال پیش برداشته شده بود در دولت سیزدهم تکمیل و تست گرم آن‌ انجام شده تا به نیم میلیون جمعیت ساکن پرند برای سهولت در رفت‌و‌آمد، کمک کند. وی این افتتاح را گام و قطعه‌ای دیگر در نهضت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام خدماتی و بیمارستانی دولت سیزدهم دانست که دولت مردمی آن را آغاز کرده است. سخنگوی دولت همچنین از تحقق و عملیاتی شدن دستور رئیس ‌جمهور مبنی بر لایروبی خلیج گرگان و کانال آشوراده خبر و توضیح داد: طبق دستور آیت‌الله رئیسی در سفر سال گذشته به گرگان این خلیج که ۹ کلیومتر طول و عرض ۷۰ تا ۴۰۰ متری دارد، لایروبی و مسیر انتقال آب خزر به گرگان تسهیل و آبگیری اولیه انجام شد تا مشکلات زیست‌محیطی آن برطرف شود. بهره‌برداری از آن که در سفر آتی رئیس جمهور انجام می‌شود و موجب خواهد شد که این منطقه زیستی به چرخه عالی و طبیعی نزدیک شود. سخنگوی دولت درباره افزایش سن بازنشستگی هم گفت: این افزایش شامل بازنشستگان موجود و کسانی که در شرف بازنشستگی هستند، نمی‌شود. بهادری جهرمی افزود: همچنین یادآوری این نکته مهم لازم است که رابطه کارکنان دولت با دولت براساس قانون است نه صرفاً قراردادی که حدود و زوایا و اجزای آن را قانونگذار معرفی می‌کند. وی تصریح کرد: همیشه این قانونگذار است که ضوابط روابط کارکنان دولت را با دولت براساس عموم مردم و دولت روشن می‌کند تا به‌صورت توأمان، قابلیت تأمین و تضمین داشته باشد، یعنی هم مردم و شهروندان و هم حاکمیت و کارکنان منافع و مصالح خود را داشته باشند.

 

هامش رهبر انقلاب به ‌نامه انتقادی رئیس‌جمهور از هزینه‌تراشی مجلس

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به هزینه‌تراشی و تحمیل ناترازی۲۰ هزار همتی مجلس به دولت در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: مقام معظم رهبری در پی ابراز نگرانی دولت، صریحاً فرمودند تکلیف رابطه قوه مقننه و مجریه در رسیدگی به لوایح دولت را اصل ۷۵ قانون اساسی روشن کرده و تصرفات مجلس در لوایح دولت نباید شاکله آنها را برهم بزند. منظور ادامه داد: وقتی بار مالی احکامی را که مجلس تغییر داده یا اضافه کرده بود، محاسبه کردیم، به رقمی در حدود ۱۵ هزار هزار میلیارد تومان (همت) رسیدیم. از طرف دیگر مشاهده کردیم که احکامی که در لایحه دولت آمده و ناظر به درآمد بودند و از سوی مجلس حذف شده بود به حدود ۵۰۰۰ همت رسیده است. وی افزود: در مجموع با ۲۰ هزار همت کسری بودجه‌ای مواجه بودیم؛ ما این موضوع را مکتوب کردیم و در اختیار رهبری قرار دادیم و ابراز نگرانی کردیم.
منظور ادامه داد: رهبری تدبیری فرمودند و روی نامه دولت دستوری دادند که رویکرد رسیدگی به برنامه‌ها و لوایح بویژه برنامه و بودجه را تحت تأثیر قرار داد. رهبری صریحاً فرمودند که تکلیف رابطه قوه مقننه و مجریه را در رسیدگی به لوایح دولت، قانون اساسی (اصل ۷۵) روشن کرده است و تصرفات مجلس در لوایح دولت نباید شاکله لوایح دولت را برهم بزند؛ این به آن معناست که وقتی دولت لایحه‌ای می‌دهد باید لایحه تصویب شود نه آنکه تغییرات مجلس آنقدر زیاد شود که لایحه به طرح نمایندگان تبدیل شود.
وی ادامه داد: براساس این تدبیر رهبری توانستیم در بسیاری از موارد با نمایندگان مجلس به جمع‌بندی برسیم و رئیس مجلس نیز انصافاً در بسیاری از موارد همراهی کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی