کاهش بار ترافیکی محورهای مرکز مازندران در آینده‌ای نزدیک

پروژه آزادراه قائمشهر- ساری سرعت گرفت

 ساخت آزادراه قائمشهر به ساری به عنوان تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب کشور که سال‌ها به دلایل مختلف متوقف شده بود اکنون با تأکید رئیس جمهور و پیگیری‌های انجام شده مسئولان استانی سرعت گرفته و حالا مردم این استان امیدوارند در آینده نزدیک با تکمیل این آزادراه، گره ترافیکی که همیشه برای آنها دردسر ساز بوده برطرف شود. در همین راستا وزیر امور اقتصادی و دارایی برای پیگیری وضعیت این طرح به مازندران سفر و ضمن بازدید از مراحل اجرای طرح آزاد راه قائمشهر به ساری دستوراتی برای تسریع روند ساخت آن صادر کرد.
آنطور که مسئولان مازندرانی اعلام کرده‌اند این آزادراه از روستای متانکلا در قائمشهر آغاز و در محور ساری به کیاسر در محدوده مهد دشت قطع شده و بعد از پلیس راه ساری به سمت نکا به محور سراسری کشور وصل می‌شود. در واقع این آزادراه به عنوان کنار گذر جنوبی شهرستان‌های قائمشهر، ‌ساری و میاندورود برای کاهش بار ترافیکی محورهای مواصلاتی این شهرها احداث می‌شود.

مصوبه‌ هیأت وزیران تا 2 هفته آینده اخذ می‌شود
«احسان خاندوزی» در بازدید از مراحل اجرای طرح آزاد راه قائمشهر به ساری از تسریع اجرای مراحل ساخت این طرح خبرداد وگفت: با اجرای این طرح بار ترافیک جاده‌های مازندران کاسته می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه دولت برای تکمیل این طرح مصمم است، اظهار داشت: تکمیل این آزادراه علاوه بر رفاه حال مسافران سبب کاهش بار ترافیکی استان خواهد شد از این رو در تلاشیم با رفع مشکلات اداری و هماهنگی میان‌ مسئولان، اجرای روند تکمیل آن را تسریع کنیم.
خاندوزی تصریح کرد: از استاندار مازندران که برای تکمیل این طرح در ۲ سال اخیر تلاش‌های زیادی داشته‌اند، نهایت قدردانی را دارم و قول می‌دهم وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تأمین مالی ساخت این آزادراه همکاری‌های لازم را با استان داشته باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اجرای طرح‌های جاده‌ای پیوست تصویب منطقه اقتصادی مازندران است، افزود: تملک بخشی از اراضی در نیمه دوم باندهای این آزادراه نیازمند عزم جهادی است. این طرح برای سال ۱۴۰۳ به عنوان یکی از اولویت‌های دولت و مجلس مطرح می‌شود تا پیمانکار بتواند با سرعت بیشتری عملیات اجرایی را آغاز و دنبال کند.
وی افزود: فعال شدن طرح منطقه آزاد مازندران بویژه در محدوده بندر امیرآباد، بار حمل و نقل و ترانزیتی استان را بیشتر خواهد کرد و اگر این طرح اجرا نشود در ایام اوج مسافرت‌ها مشکلات زیادی برای مردم منطقه ایجاد خواهد شد.
خاندوزی با اشاره به لزوم تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه اظهار داشت: ظرف چند روز آینده برای تأمین اعتبار این طرح تفاهمنامه‌ای میان بانک ملی و وزارت راه منعقد خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است ۳۵ درصد از اعتبار مورد نیاز این طرح توسط بانک ملی تأمین شود و سهم شرکت زیرمجموعه وزارت راه و دولت نیز مشخص است.
وی افزود: امیدواریم با همت مسئولان استانی و حمایت‌های دولت با تکمیل این طرح هر چه سریع‌تر زمینه توسعه اقتصادی مازندران و کریدورهای شمال-جنوب فراهم شود. در این زمینه نیازمند مصوبه‌ای از سوی هیأت وزیران هستیم که قرار است تا ۲ هفته آینده این طرح در دستور کمیسیون اقتصادی دولت قرار گیرد و مصوبه اخذ شود.

ترافیک جاده‌های استان کم می‌شود
«جواد مولایی قرا»، فرماندار شهرستان قائمشهر نیز در خصوص این طرح اظهار داشت: ساخت این آزادراه در محدوده قائمشهر در حال اجرا است و بخش قابل توجه طول مسیر تملک شده است. حدود ۱۵ کیلومتر مسیر آزادراه از قائمشهر عبور می‌کند و در حال حاضر کارگاه تجهیز و ادوات راهسازی در آنجا مستقر و در حال کار هستند.
وی ادامه داد: بزرگراه قائمشهر به ساری جزو پر ترافیک‌ترین جاده‌های کشور به شمار می‌رود و همواره ترافیک سنگین در کمربندی قائمشهر وجود دارد. با بازگشایی آزادراه قائمشهر- ساری ترافیک عبور به سمت گرگان و مشهد بویژه ماشین‌های سنگین، به آزادراه هدایت می‌شود و بار ترافیکی جاده‌های قائمشهر بشدت کاهش خواهد یافت.
فرماندار قائمشهر اظهارداشت: قائمشهر به عنوان چهار راه عبوری از سمت شرق تهران، گرگان و مشهد، از غرب و از طریق محور چالوس به رشت و از سمت شمال استان جویبار و بابلسر را به دریا متصل می‌کند.
وی توضیح داد: در حال حاضر تمام سفرها به استان‌های شمال غربی و مشهد از جاده‌های قائمشهر انجام می‌شود اما با ساخت این آزادراه، سفر به سمت شرق از این مسیر محقق خواهد شد و زمان سفر کاهش خواهد یافت. در واقع این آزاد راه کریدور شمال به جنوب کشور را تکمیل خواهد کرد.
وی، اتمام کریدور شمال - جنوب را برای توسعه اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست و افزود: اتصال ترانزیتی بندر امیرآباد به بنادر جنوب با اتمام کریدور امکان‌پذیر و سهل‌العبور خواهد بود که اجرای آزاد راه جهت اتمام کریدور برای دولت بسیار مهم است.

جستجو
آرشیو تاریخی