امیرعبداللهیان در دیدار با همتای قطری خود تأکید کرد

حماس حذف ناشدنی است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که چهارشنبه گذشته برای دیدار با مقامات لبنانی راهی بیروت شده بود، صبح پنجشنبه پس از گفت‌و‌گو با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله، به قطر رفت تا در دیدار با نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور هم به رایزنی درباره موضوع فلسطین و جزئیات آتش‌بس در غزه بپردازد.
دیدار با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان آخرین دیدار امیرعبداللهیان در بیروت بود که دو طرف در خصوص آخرین تحولات منطقه، لبنان و فلسطین و جنگ غزه و مسئولیت همه طرف‌ها در این دوره تاریخی و سرنوشت‌ساز برای پشتیبانی از مسأله فلسطین و قدس شریف، تلاش‌های سیاسی جاری برای توقف حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و احتمالات و سناریوهای مطرح در این خصوص گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند. امیرعبداللهیان در بدو ورود به دوحه، در دیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمن
آل ثانی ضمن استقبال از آتش بس موقت در غزه گفت: در صورت اقدام رژیم اسرائیل به تداوم جنگ پس از این مرحله از آتش بس، شرایط در منطقه متشنج‌تر و واکنش‌ها گسترده‌تر خواهد شد.
وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی بدون حمایت امریکا قادر به ادامه جنگ نیست و آنچه در ۶ هفته گذشته علیه امریکا در منطقه رخ داده، واکنش گروه‌های مقاومت در منطقه به اقدام امریکا در حمایت از نسل کشی در فلسطین بوده و ربطی به ایران نداشته است.  
امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه حماس جنبشی آزادیبخش و برآمده از متن ملت فلسطین است، بیان کرد: حماس قابل حذف شدن نیست و آنها نباید فکر کنند که آنچه را که در طول بیش از یک‌ماه و نیم جنگ نتوانستند بدست آورند، می‌توانند از طریق سیاسی بدست آورند.
شیخ محمد بن عبدالرحمن نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و مشورت‌ها و همکاری‌های خوب و سازنده میان دو کشور ایران و قطر، از نقش محوری و تلاش‌های ارزنده ایران در کمک به دستیابی به نتیجه در موضوع توقف انسانی جنگ علیه غزه تشکر کرد.
امیرعبداللهیان در دیدار با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم با تجلیل از مقاومت عزتمندانه و شجاعانه گروه‌های مقاومت و مردم غزه در برابر ۴۷ روز تجاوز وحشیانه رژیم جنایتکار صهیونیستی به غزه، بر عزم قاطع جمهوری اسلامی ایران برای ادامه حمایت از ملت و مقاومت فلسطین در حوزه‌های سیاسی و بین‌المللی تأکید کرد. هنیه نیز با تشکر از تلاش‌ها و حمایت‌های ویژه جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تحقق آتش‌بس موقت، افزود: این یک پیروزی سیاسی است که بر پایه پیروزی مقاومت در میدان بدست آمده و دشمن در تحقق اهداف خود بجز کشتار زنان و کودکان و شهروندان و ویران کردن خانه‌های آنان ناکام‌ ماند و ما به یاری و نصرت حتمی خداوند در پیروزی کامل بر دشمن صهیونیستی ایمان داریم.
 آغاز تور آسیایی علی باقری
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم به منظور برگزاری هفتمین نشست کمیته مشترک مشورتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فیلیپین به مانیل سفر کرد.
وی در دیدار با انریکه مانالو همتای فیلیپینی خود با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان در غزه، خواستار تلاش همه کشورهای مستقل برای توقف نسل‌کشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه شد.
او همچنین شصت سال روابط سراسر تعامل و همکاری دوکشور را بهترین پشتوانه برای ارتقای مناسبات دو کشور در آینده دانست. باقری پس از فیلیپین راهی بانکوک پایتخت تایلند شد.

جستجو
آرشیو تاریخی