آیت‌الله رئیسی در گفت‌و‌گوی همزمان با پنج شبکه محور مقاومت:

نسبت به پیروزی فلسطین تردید نداریم

دیگر امروز جرأت و جسارت اعلام علنی برقراری روابط با رژیم صهیونیستی در میان کشورهای منطقه از بین رفته است. روند عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی کاملاً به حاشیه رفته و پرونده آن بسته شده است

رئیس جمهور، چهارشنبه گذشته در گفت‌و‌گویی همزمان با 5 شبکه تلویزیونی محور مقاومت، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقه و جنگ غزه را با مخاطبان این شبکه‌ها در میان گذاشت. خبرنگاران شبکه‌های المنار لبنان، الاتجاه عراق، فلسطین الیوم فلسطین، الاقصی فلسطین و المسیره یمن در این گفت‌و‌گو، حضور داشتند. از این رو هم می‌توان این برنامه را بخشی از فرایند گفت‌و‌گوی دولت جمهوری اسلامی ایران با ملت‌های منطقه و گروه‌های مقاومت دانست و هم درعین حال دارای پیامی به دولت‌های منطقه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران باوجود همه فشارها، از حمایت از مقاومت دست نخواهد کشید. گزیده‌ای از مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

ظلم 75 ساله؛ علت عملیات طوفان الاقصی
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره ریشه‌های عملیات طوفان الاقصی، با بیان اینکه این عملیات به لحاظ گستره کار، اهمیت موضوع و سطح شکنندگی که از دشمن به نمایش گذاشت، عملیات بسیار مهمی بود، تأکید کرد: این عملیات هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست و ادعاهای آنها را درباره گنبد آهنین و اینکه جایگاهی نفوذناپذیر دارند، بی‌اعتبار کرد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه اما تحلیل عملیات بدون توجه به پیشینه رخدادهای فلسطین خطاست، اضافه کرد: علت این عملیات عبارت است از تداوم اشغال سرزمین فلسطین و جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در طول 75 سال هر روز مرتکب شد.
وی اضافه کرد: باید گفت ظلم‌های رژیم صهیونیستی باعث شکل‌گیری این عملیات بود. یعنی آن همه ظلم، یک عکس‌العمل و واکنشی دارد و آنچه انجام شد، واکنشی نسبت به این ظلم‌ها بود. در واقع آنچه که مردم فلسطین و بچه‌های غزه انجام دادند، در ادامه دفاع مشروعی بوده که باید فلسطینیان از حق خود بکنند.

امریکا رژیم صهیونیستی را سرپا نگه داشت
رئیس جمهور با بیان اینکه صهیونیست‌ها تحمل ایستادگی در مقابل مقاومت را ندارند، اضافه کرد: در واقع بعد از رخداد 7 اکتبر می‌شود گفت رژیم صهیونیستی فروریخت و این امریکایی‌ها بودند که آمدند آنها را سرپا نگه‌داشتند.

رژیم صهیونیستی پیروزی کسب نکرد
آیت‌الله رئیسی با طرح این سؤال که چرا دنیا کشتن زنان و کودکان را پیروزی نمی‌داند، اظهارکرد: باید ببینیم رژیم صهیونیستی برای چه وارد غزه شد. صهیونیست‌ها گفتند هدف ما این است که بیاییم غزه را تصرف یا حماس را زمینگیر کنیم یا اینکه می‌خواهیم گروه‌های مقاومت را از بین ببریم، اما نتوانستند. اگر بخواهیم حرکتی را که رژیم صهیونیستی تا امروز انجام داد، ارزیابی کنیم، باید گفت آنها موفقیتی کسب نکردند.

ابتکار عمل دست مجاهدان فلسطینی
رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا هزینه‌های این جنگ با نتایجی که حاصل می‌شود، تناسبی دارد، گفت: امروز در میدان ابتکار عمل در دست مجاهدان فلسطینی است. دیروز با سرگرم کردن فلسطینیان یا کشورهای اسلامی با قراردادهای مختلف دنبال این بودند که مسأله فلسطین را از اولویت بیندازند، اما نتوانستند. تلاش کردند با موضوع جدید عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه و عربی و اسلامی، اهمیت موضوع فلسطین را از بین ببرند تا موضوع آزادی قدس شریف در حاشیه قرار بگیرد و دیگر آزادی قدس مسأله اصلی جهان اسلام نباشد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در این قضیه جریان عادی‌سازی روابط کاملاً نقش بر آب شد، تصریح کرد: امروز در دنیا هیچ کشوری جرأت نمی‌کند از ترس ملت خودش بگوید رابطه ما با رژیم صهیونیستی برقرار یا عادی است و تازه اگر دستشان برسد، خواهند گفت ما نبودیم که آن روز روابط را عادی‌سازی کردیم. وی تأکید کرد: عملیات طوفان الاقصی، تمام این معادلات را به‌هم ریخت و قضیه فلسطین نه فقط مسأله اول جهان اسلام، بلکه مسأله اول همه جهان شد.

ضرورت بازشدن راه‌های کمک به غزه
رئیس جمهور در ادامه، قطع بمباران و باز شدن راه‌های کمک‌رسانی به مردم را از نیازهای ضروری امروز غزه برشمرد و گفت: نیاز قطعی امروز رفع محاصره مردم غزه است، اما چرا امریکایی‌ها پیشنهاد آتش‌بس را نمی‌پذیرند؟ احساس آنها این است که شکست رژیم صهیونیستی قطعی خواهد بود، یعنی احساس می‌کنند این رژیم دستاوردی نداشته و الان دنبال این هستند که دستاوردی برای او درست کنند.
وی با بیان اینکه اینها می‌خواستند مقاومت را از بین ببرند و نتوانستند، آن هم مقاومتی که 16 سال محاصره بوده است، گفت: رژیم صهیونیستی نتوانست با همه ادعاهای خود، در مدت 40 روز، مقاومتی را که می‌خواست نابود کند، شکست دهد؛ در واقع پیروز این میدان تا امروز مقاومت است.

محاکمه نتانیاهو بعد از پایان جنگ
آیت‌الله رئیسی با اشاره به طرف‌هایی که به نحوی نمی‌خواهند جنگ در غزه تمام شود، اظهارکرد: اولاً در خودِ رژیم غاصب صهیونیستی بعضی‌ها می‌گویند باید حملات را تمام کرد و نتانیاهو را به عنوان مجرم می‌شناسند! معتقدند وی باید محاکمه شود و شک نکنید که این قضایا تمام شود، اولین قربانی در رژیم صهیونیستی خودِ نتانیاهو و دولت او خواهد بود. لذا از جمله کسانی که دنبال ادامه جنگ هستند، خودِ نتانیاهو و دولت اوست.
رئیس جمهور با بیان اینکه این مسأله، نه تحلیل، بلکه خبر، آن هم از درون صهیونیست‌ها است، ادامه داد: ارتش رژیم صهیونیستی روحیه ندارد. اینها با رفتن به درون غزه ضرباتی از مقاومت خوردند که اگر چه آمار دقیق کشته‌ها و خسارت‌های خود را نمی‌گویند، اما خسارت‌ها بسیار سنگین بوده است. لذا باید گفت که ادامه این قضیه حتماً به نفع رژیم صهیونیستی نیست و آنها دنبال این هستند که به نحوی بتوانند یک دستاوردی در میدان داشته باشند تا بتوانند با دستاورد کار را تمام کنند، اما تاکنون دستاوردی نداشتند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه ما عزیزان بسیاری را در این جنگ از دست دادیم، تصریح کرد: اما آنچه در دنیا اتفاق افتاده این است که پرچم فلسطین و مقاومت برافراشته شده و جریان حامی فلسطین برای آزادی قدس به هدف نزدیک‌تر شده است.

مقاومت از خودشان تحلیل و تشخیص دارند
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره نسبت گروه‌های مقاومت با جمهوری اسلامی ایران، گفت: بارها اعلام کردیم که گروه‌های مقاومت از ما دستور نمی‌گیرند، خودشان تحلیل دارند، تشخیص دارند، تصمیم می‌گیرند و به تصمیم خود عمل می‌کنند.

کوچاندن مردم غزه امکان ندارد
رئیس جمهور درپاسخ به سؤالی درباره ایده کوچاندن مردم غزه از سوی رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: کوچاندن مردم غزه امکان ندارد و صهیونیست‌ها موفق نخواهند شد. مردم غزه مردمی مقاوم و استوار هستند، درست است برایشان زحمت زیادی ایجاد شده، اما امکان اینکه صهیونیست‌ها بتوانند غزه را به دست بگیرند وجود ندارد.

معادلات جهان اسلام تغییر کرد
آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنان خود، یکی از پیامدهای نبرد طوفان‌الاقصی را اجماع‌سازی در کشورهای اسلامی برای احقاق حقوق ملت فلسطین دانست و تأکید کرد: دیگر امروز جرأت و جسارت اعلام علنی برقراری روابط با رژیم صهیونیستی در میان کشورهای منطقه از بین رفته است. روند عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی کاملاً به حاشیه رفته و پرونده آن بسته شده است. عملیات طوفان الاقصی، مقاومت ملت فلسطین و شهادت هزاران نفر از زنان و کودکان غزه معادلات در جهان اسلام را هم تغییر داده است.
وی افزود: ما نسبت به پیروزی و موفقیت فلسطینی‌ها و نابودی رژیم صهیونیستی تردید نداریم و معتقدیم که حق و حقانیت همیشه پیروز است چرا که این اراده و سنت الهی است.

جستجو
آرشیو تاریخی