نگاهی به افتتاح یک بیمارستان پس از 34 سال انتظار

جایگاه ویژه سلامت در دولت سیزدهم

محدثه جعفری
خبرنگار

رییس بیمارستان امام خمینی (ره) شهریار، با اشاره به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در دولت آیت‌الله رئیسی، گفت: تکمیل 24 درصدی این پروژه نیمه‌کاره ظرف یک‌سال، گام بلند دیگری در مسیر عدالت برای سلامت مردم است. ناگفته نماند با همین سیاست، دولت سیزدهم توانست طی ۲ سال گذشته ۱۵هزار تخت بیمارستانی را به بهره‌برداری برساند که اغلب آنها مربوط به تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره بخش درمان و بیمارستان در دولت‌های گذشته بوده است. از این رو شناسایی این پروژه‌ها در هر استان، کلیدی‌ترین محور سفرهای رئیس جمهور تعریف شده است.
گفتنی است، در ماه‌های آینده این بیمارستان به مرکز جامع سرطان با پیشرفته‌ترین تجهیزات تشخیصی و درمانی تبدیل خواهد شد.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره در دستور کار دولت
 رئیس جمهور، بعد از یک سال و این‌بار برای افتتاح پروژه‌ای به شهرستان شهریار سفر کرد که وعده افتتاح آن‌را بعد از سال‌ها نیمه‌کاره ماندن، داده بود.
دکتر رئیسی در آیین بهره‌برداری از بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی امام خمینی(ره) شهریار، درباره مطالبات و خواسته‌های پرستاران کشور نیز اظهار داشت: دولت مصمم به تکمیل تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است چرا که معتقدیم شغل پرستاری از جمله مشاغل بسیار مهم و دارای ارزش است و دولت ارج نهادن به خدمات و توجه به خواسته‌های این قشر شریف را وظیفه خود می‌داند.
 
1400 تخت دیگر در نوبت بهره‌برداری
دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حاشیه مراسم افتتاح بیمارستان شهریار با اشاره به افزوده شدن تخت‌های بیمارستانی در دولت سیزدهم عنوان کرد: از آغاز کار دولت مردمی تاکنون یک‌هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی افتتاح شده و یک‌هزار و ۴۰۰ تخت دیگر نیز بزودی آماده بهره‌برداری می‌شود. درهمین راستا دولت با تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره درمانی سطح خدمات درمانی مردم را توسعه داده است. برای مثال بیمارستان شهریار دارای ۴۲ تخت اورژانس و ۱۰ تخت عمل جراحی است که این بیمارستان را به جنرال‌بیمارستان تبدیل کرده است. بیمارستان شهریار بیمارستان جامعی است که تمام درمان‌های لازم در آن ارائه می‌شود. همچنین استفاده رایگان و خدمات‌دهی بیمه‌ای از اهم موضوعات برای بهره‌برداری مردم از این بیمارستان در استان تهران است.

دستوری برای اتمام 34 سال انتظار
دکتر سیدعلیرضا مرعشی نجفی، رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) شهریار، در گفت‌و‌گو با «ایران» درخصوص علت 34 سال چشم‌انتظاری مردم شهریار برای ساخت این بیمارستان گفت: در سال 1362 زمین این بیمارستان به شبکه بهداشت در آن بازه زمانی واگذار می‌شود. بعد از آن سال 1368  سند این زمین به شبکه بهداشت و وزات بهداشت منتقل می‌شود و در سال 1374 با حمایت خیرین، کلنگ احداث آن به زمین می‌خورد اما به خاطر هزینه‌های بالای ساخت، این پروژه حدود 20 سال به تعویق می‌افتد و سال‌ها خاک می‌خورد تا اینکه در سال 1393 ساخت این بیمارستان به‌طور کامل به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل می‌شود. در آن زمان پروژه کمی فعال می‌شود اما در مسیر ساخت، کم‌کاری‌هایی صورت می‌گیرد و به خاطر عدم اختصاص بودجه کافی و قصور پیمانکار، ساخت این بیمارستان به درازا می‌کشد تا اینکه دکتر رئیسی سال گذشته در سفر به شهریار با بازدید از این پروژه، دستور ساخت و تکمیل بیمارستان ظرف یک سال آینده را دادند.

افزوده شدن 313 تخت ظرف یک‌سال به بخش درمانی شهریار
دکتر مرعشی نجفی با اشاره به اینکه همزمان با تکمیل بیمارستان، مشغول تجهیز آن نیز بودیم، عنوان کرد: در بهمن ماه سال گذشته تجهیزات مورد نیاز بخش‌های مختلف بیمارستان خریداری و برای نصب به بیمارستان منتقل شد و با سرعت بالا 24 درصد باقی مانده از ساخت بیمارستان به اتمام رسید و برای بهره‌برداری آماده شد. از سال 74 تا کنون حدود 910 میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز آن هزینه شده است.
رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) شهریار درخصوص تجهیزات و امکانات این بیمارستان هم گفت: بیمارستان تازه تأسیس امام خمینی شهریار با ۳۱۳ تخت و ۱۰ اتاق عمل مجهز در سالروز میلاد حضرت زینب(س) به بهره‌برداری رسید. در ماه‌های آینده این بیمارستان به مرکز جامع سرطان با پیشرفته‌ترین تجهیزات تشخیصی و درمانی تبدیل خواهد شد.
به گفته دکتر مرعشی نجفی، شهرستان شهریار در غرب استان تهران، با جمعیتی نزدیک به 800 هزار نفر، از وضعیت محدودیت شدید در سرانه تخت بیمارستانی رنج می‌بردند. با افتتاح این بیمارستان که دارای همه بخش‌های درمانی است حال مشکلات درمان مردم در این منطقه مرتفع شده است.

کمبود بخش‌های ویژه نوزادان و اطفال با افتتاح این بیمارستان حل شد
 دکتر مرعشی نجفی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای اصلی مردم شهریار، کمبود تخت‌های NICU (بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان) و PICU (بخش مراقبت‌های ویژه کودکان) است بیان کرد: با افتتاح این بیمارستان بخش بزرگی از نیازهای مردم شهریار تحقق خواهد یافت و بیماران از این پس، از خدماتی که از سوی بیمارستان در زمینه‌های کلینیکی، پاراکلینیکی و تصویربرداری ارائه می‌شود، بهره‌ می‌برند. در این شهرستان تخت‌های NICU و PICU کم بود و اکنون با افتتاح بیمارستان امام خمینی(ره) 10 تخت در هر کدام از این بخش‌ها برای ارائه خدمات مطلوب با تجهیزات مدرن برای مردم آماده شده است.
دکتر مرعشی نجفی افزود: اکنون با افتتاح بیمارستان امام خمینی(ره) پنج بیمارستان با ۸۴۰ تخت در این شهرستان فعال است به‌طوری که قرارداد احداث بیمارستان در ابتدا با ۱۰۰ تختخواب و با زیربنای ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در ۶ طبقه و یک درمانگاه ۶۰۰ متری بسته شده بود اما درحال حاضر بیمارستان و ساختمان‌های جانبی در مساحتی بالغ بر ۳۴ هزار مترمربع دایر شده و کل مساحت زمین بیمارستان ۸۷ هزار متر مربع است. هم‌اکنون بیمارستان امام خمینی(ره) با 313 تخت بستری در ۱۸ بخش بیمارستانی و یک درمانگاه با مساحت ۳۶۰۰ متر مربع در چهار طبقه آماده پذیرش بیماران است و از اول آبان ماه امسال به‌صورت آزمایشی شروع به پذیرش بیمار و انجام اعمال جراحی کرده است.

10 یونیت دندانپزشکی با تعرفه دولتی ارائه خدمت می‌کنند
به گفته رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) شهریار، این بیمارستان شامل ۴۲ تخت بستری اورژانس، دو بخش با ۲۶ تخت بستری زنان و زایمان (در مجموع ۵۲ تخت بستری)، ۲۶ تخت بخش اطفال، سه بخش با ۲۶ تخت بستری جراحی (در مجموع ۷۸ تخت بستری)، ۱۰ تخت مراقبت‌های ویژه نوزادان، ۲۳ تخت مراقبت‌های ویژه، ۱۹ تخت مراقبت‌های ویژه قلبی، ۱۸ تخت دیالیز، ۱۰ تخت مراقبت‌های ویژه اطفال و ۱۰ اتاق عمل است.
دکتر مرعشی نجفی با اشاره به تجهیز این بیمارستان به 10 یونیت دندانپزشکی مدرن گفت: این مجموعه بزرگ درمانی، با دارا بودن دو بخش داخلی با مجموع ۵۲ تخت بستری، ۸ تخت LDR، درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی در 4 طبقه شامل بخش‌های تصویربرداری، آنژیوگرافی و پزشکی هسته‌ای، آماده ارائه خدمات به مردم شهریار است. همچنین در این بیمارستان در ماه‌های آینده مرکز جامع سرطان با پیشرفته‌ترین تجهیزات تشخیصی و درمانی برای معالجه بیماران راه‌اندازی خواهد شد.
به گفته رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) این بیمارستان با تعرفه‌های دولتی به مردم خدمات می‌دهد. به عنوان مثال اگر خدمات پرکردن دندان در بخش خصوصی حدود دو میلیون تومان هزینه برای مردم دارد در این بیمارستان با تعرفه‌های دولتی این خدمت با مبلغی حدود 180 هزار تومان به هموطنان ارائه می‌شود.

ارائه خدمات با 300 پرسنل کادر درمان و 80 پزشک
وی اظهار داشت: درحال حاضر کمبودی از لحاظ نیروی انسانی برای ارائه خدمات به مردم نداریم اما با گذشت زمان و مراجعه بیشتر مردم به بیمارستان شهریار، نیروهای استخدامی جدیدی به این بیمارستان تعلق خواهد گرفت. از نظر وجود پزشک هم به‌صورت زنجیره‌ای از بیمارستان‌های دیگر این منطقه کمک می‌گیریم تا مشکلی در تأمین نیروی متخصص وجود نداشته باشد. درحال حاضر 300 نفر کادر درمان داریم و کادر پزشکی هم حدود 80 نفر هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی