کنشگران رسانه‌ای منطقه به دفاع قاطعانه رئیس‌جمهور ایران از حقانیت مردم فلسطین واکنش نشان دادند

استقبال گسترده از مواضع محکم رئیسی در ریاض

سخنرانی رئیس‌جمهور در «نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب درباره غزه» که در ریاض عربستان برگزار شد، بازتاب‌های بسیاری در میان فعالان سیاسی و رسانه‌ای منطقه داشته است. این بازتاب صرفاً به محافل رسمی یا رسانه‌ها محدود نشد، بلکه چهره‌های تأثیرگذار غیردولتی، اعم از فعالان سیاسی و اجتماعی را شامل می‌شد. این چهره‌ها، بویژه در شبکه‌های اجتماعی از سخنرانی آیت‌الله رئیسی استقبال کرده و پس از مقایسه آن با سخنرانی دیگر سران حاضر در این نشست، آن را قوی‌ترین سخنرانی و اعلام موضع ارزیابی کردند. بازتاب سخنان رئیس‌جمهور در میان فعالان منطقه‌ای، از لبنان و عراق تا ترکیه را شامل می‌شود، امری که به نوبه خود می‌تواند بیانگر تأثیرگذاری این نطق در میان افکارعمومی منطقه نیز باشد. بویژه اینکه مطابق برخی گزارش‌ها، در برخی از کشورهای عربی نظرسنجی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت، مشخص کرد که کاربران این کشورها سخنرانی آیت‌الله رئیسی را مؤثرترین و روشن‌ترین سخنرانی تشخیص داده‌اند.

استقبال شخصیت‌های عراقی
از سخنان رئیس‌جمهور
آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود در ریاض، تأکید کرده بود که «امروز فلسطین، محک و ملاک شرافت اسلامی و انسانی است.» در همین راستا، «علی فاهم» فعال رسانه‌ای و نویسنده عراقی نیز در شبکه اجتماعی «اکس» با بازنشر بخشی از سخنان آیت‌الله رئیسی نوشت که «موضع ایران یک موضع شرافتمندانه است.» دیگر فعالان عراقی نیز با هشتگ #موقف_ایران_مشرف نسبت به این سخنان واکنش نشان دادند. در عین حال، دکتر «حسام الربیعی» عضو یک ائتلاف عراقی و فعال سیاسی و رسانه‌ای عراق، ضمن تمجید از این سخنان، رئیس‌جمهور را یک شخصیت قدرتمند و سخنرانی او را شجاعانه توصیف کرد.

لبنانی‌ها: رهبران عرب مانند رئیس‌جمهور ایران رفتار کنند
لبنانی‌ها نیز واکنش‌های درخور توجهی نشان دادند. دکتر «طراد حماده» وزیر کار سابق لبنان و نویسنده و شاعر معروف این کشور سخنان رئیس‌جمهور ایران را شرافتمندانه، قدرتمند و بی‌نظیر ارزیابی کرد و از رهبران عرب خواست مانند رئیس‌جمهور ایران رفتار کنند. آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود، با طرح سؤال «چه باید کرد؟» 10 راهکار عملی را در مواجهه با جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه مطرح کرده بود. «شیخ عبدالله الصالح» معاون دبیرکل جمعیت اقدام اسلامی «امل» لبنان نیز در این باره گفت: ما عمل می‌خواهیم نه حرف، و ما مواضع اعلام همسویی با محور عزت و مقاومت می‌خواهیم نه بیانیه.
وی اضافه کرد: رئیسی ماهیت این اجتماع عربی و اسلامی و آنچه را از آن امید است خلاصه می‌کند و صریح می‌گوید، مردم غزه که با وحشیگری صهیونیستی- امریکایی روبه‌رو هستند، خواهان مواضع و عمل هستند، نه فقط سخنان توخالی.
پروفسور «جهاد ایوب» منتقد، نویسنده و شخصیت رسانه‌ای لبنانی هم، با اشاره به اینکه در میان 57 رئیس‌جمهور عرب و اسلامی، رئیس‌جمهور رئیسی در سخنان صریح و مستقیم خود درخشان‌ترین بود، اظهارکرد: رئیسی قدر مقاومت، مقابله و فلسطین را می‌داند و با اطمینان از کشتار غزه صحبت می‌کند و به برکت دیپلماسی، ارتباطات و آرمان‌های اوست که بیانیه نهایی به این شکل قاطعانه صادر شد، با این امید که مفاد آن اجرا خواهد شد. وی اضافه کرد: در سخنان من یک ارزش انسانی از شخصیتی فرهیخته و مسئولیت‌پذیر که نماینده کشوری نه شرقی و نه غربی است، بلکه ارزشی انسانی از عمق تجربه اسلامی است، این سخنان روشن‌ترین و نزدیک‌ترین سخن به مسائل ملت بود.
احمد هزیمه، مدیر مرکز فلسطینی نیز درباره این سخنان گفت: آقای ابراهیم رئیسی ستاره بلامنازع این اجلاس بود که با سخنان و دیدگاه راهبردی خود نسبت به مسأله مرکزی مسلمانان، بعد انسانی و اخلاقی آن، تأثیر آن بر جامعه جهانی و اهداف مورد نظر در قبال مسأله فلسطین و... مردم ستمدیده را بیان کرد که از ثابت‌های سیاست ایران از زمان انقلاب پربرکت اسلامی تا‌کنون هستند.
«مایا صباغ» فعال لبنانی و شخصیت رسانه‌ای شبکه‌های مجازی اهل سنت هم گفت: رئیس‌جمهور ایران نقشه‌راه کشورهای اسلامی را ترسیم و مسیری را برای گام‌های عملی در قبال فلسطین و مقابله با تجاوز به غزه تعیین کرد و تلاش برای توقف تجاوز، رفع کامل محاصره، کمک‌رسانی، ایجاد صندوق بازسازی غزه و محاکمه امریکا و اسرائیل در محاکم بین‌المللی.

زمان به دست گرفتن امور است
«البتکین دورسون اوغلو» فعال سیاسی و رسانه‌ای ترکیه‌ای نیز نوشت، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفته است از آنجا که محافل تحت نفوذ امریکا قدرت و نفوذ خود را از دست داده‌اند، امروز زمان به دست گرفتن زمام امور است. این اظهارنظر را می‌توان در راستای این بخش از سخنرانی آیت‌الله رئیسی دانست که گفت: «اکنون که مجامع بین‌المللی تحت نفوذ امریکا دچار بی‌هویتی، بی‌تصمیمی و بی‌خاصیتی شده‌اند، ما باید میدان را به دست بگیریم.»

تکمیل پازل سیاست خارجی ایران
آیت‌الله رئیسی در حاشیه نشست سران عرب و مسلمان در ریاض، با سران چندین کشور مسلمان دیدار و گفت‌و‌گو داشته است. این دیدارها، به علاوه دیدارهای رئیس‌جمهور در حاشیه اجلاس سران «اکو» در ازبکستان، نشان‌دهنده عزم و تلاش گسترده جمهوری اسلامی برای ایجاد موج حمایت‌های عملی و سیاسی نسبت به مسلمانان غزه است. اکنون اما به نظر می‌رسد تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران، بویژه رئیس‌جمهور، سبب شده است که این جریان از سطح دولت‌ها و حاکمیت‌های مسلمان فراتر رفته و افکارعمومی منطقه را نیز در برگرفته است. از این رو، می‌توان فعال شدن شخصیت‌ها و نخبگان منطقه‌ای، در حمایت از مقاومت فلسطین، همراستا و هم‌جهت با رویکردهای جمهوری اسلامی ایران را به منزله تکمیل پازل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد. یا آن‌طور که گفته می‌شود، دیپلماسی عمومی با دیپلماسی دولت‌ها، همراستا و هماهنگ شده است.

افزایش جایگاه ایران، در کنار نفرت از امریکا
در این میان آنچه جلب توجه می‌کند، این مسأله است که همزمان با افزایش جایگاه ایران در منطقه، چه در سطح دولت‌ها و چه در سطح نخبگان، جایگاه ایالات متحده در افکارعمومی منطقه بشدت تنزل کرده است؛ این واقعیتی است که دیپلمات‌های امریکایی به آن اعتراف کرده‌اند.
به‌تازگی، وبگاه شبکه خبری CNN با استناد به مکاتبات محرمانه دیپلمات‌ها با کاخ سفید نوشته است، حمایت‌های بی‌وقفه واشنگتن از عملیات نظامی مرگبار و مخرب اسرائیل در غزه، خشم جهان عرب را در پی خواهد داشت.
به گزارش نبأپرس، این شبکه اضافه کرد، دیپلمات‌های امریکایی در این مکاتبه به دولت بایدن هشدار داده‌اند که امریکا با این حمایت‌ها از اسرائیل«در حال از دست دادن نسلی از مردمان کشورهای عربی است.»
در این مکاتبه تصریح شده است، در جهان عرب «حمایت‌های شدید امریکا از اقدامات اسرائیل به‌عنوان همدستی مادی و اخلاقی در آنچه آنها جنایت‌های جنگی می‌دانند، دیده می‌شود.» CNN اضافه کرد که این پیام را دومین مقام بلندپایه امریکا در سفارت این کشور در مسقط نوشته و آن را برای شورای امنیت ملی کاخ‌ سفید، اف‌بی‌آی و سیا ارسال کرده است. همچنین در مکاتبه‌ دیگری که مربوط به سفارت امریکا در قاهره است به تحلیلی در یک رسانه دولتی مصر اشاره می‌شود که می‌نویسد «بی‌رحمی رئیس‌جمهور بایدن و بی‌توجهی او به فلسطینی‌ها فراتر از رؤسای جمهور پیشین امریکاست.»

جستجو
آرشیو تاریخی