تداوم حمایت جهانی از غزه

 نسل کشی ادامه دار صهیونیست‌ها در باریکه غزه در سایه حمایت و سکوت مدعیان حقوق بشر، مردم جهان را به خروش واداشته است. اما این اعتراضات تنها به خیابان‌های شهرک‌های بزرگ و کوچک جهانی خلاصه نشده و علاوه بر کاربران فضای مجازی، بسیاری از کشورها کالاهای تولید این رژیم یا شرکت‌های حامی صهیونیست‌ها را تحریم کرده‌اند.
نکته جالب توجه در بررسی اعتراضات جهانی مردمی در یک ماه گذشته، حضور پرشور حامیان غزه در کشورهای غربی بویژه امریکا و انگلیس؛ دو حامی درجه اول تل آویو در قتل‌عام مردم فلسطین بویژه کودکان است. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی حتی شعارهای حمایتی از حماس نیز با مجازات‌هایی همراه شده است. براساس آخرین گزارش‌ها علاوه بر کشورهای عربی و اسلامی مانند قطر، مالزی، اندونزی، چاد، اردن، لبنان، عراق، یمن و...، در شمار زیادی از شهرهای اروپایی مانند برلین، پاریس، میلان، کپنهاگ، منچستر و... معترضان با پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهایی با مضامین «نسل کشی را متوقف کنید»؛ «غزه را نجات دهید» و «آتش بس» به جنایت صهیونیست‌ها و حمایت شرکایشان اعتراض کردند. در همین حال مخالفان رژیم صهیونیستی در آفریقای جنوبی نیز در اجتماعات پرشور به خیابان‌ها آمدند و امریکایی لاتین نیز با رویکردی متفاوت از دولت واشنگتن و همسو با معترضان امریکایی در بسیاری از کشورها از جمله برزیل، کلمبیا و... شاهد تجمعاتی بود و معترضان پایان قتل عام مردم فلسطین و غزه را خواستار شدند.
حتی در تازه‌ترین اعتراضات امریکایی حامیان فلسطین در واشنگتن، چفیه فلسطینی را بر سر مجسمه فرانکلین انداختند. در همین حال همزمان با جنگ اخیر، وزن حمایت از فلسطین و تقابل با صهیونیست‌ها در فضای مجازی نیز از سوی مردم جهان سنگین‌تر بود. رسانه‌ها نوشتند تنها در 10 روز اول این جنگ 53 درصد هشتگ‌ها در حمایت از فلسطین و تنها 15 درصد در حمایت از اسرائیل بود، در عین حال هشتگ «طوفان الاقصی» نیز با اختلاف رتبه نخست را از آن خود کرده است.
همزمان مردم برخی کشورها نیز با به راه انداختن کمپین‌هایی اقدام به تحریم کالاهای تولید این رژیم یا حامیان رژیم صهیونیستی کردند. مردم اردن در این زمینه پیشتاز بودند و پس از آنها مردم ترکیه نیز با انتشار پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود «این کالاها با خون مردم فلسطین ساخته شده است»، تحریم برندهای مرتبط با رژیم صهیونیستی را در دستور اجرا قرار دادند. در همین حال در الجزایر نیز بسیاری از صاحبان مراکز بزرگ تجاری توقف همکاری خود با برندهای تجاری حامی این رژیم را اعلام کردند. مردم مصر نیز با پیوستن به این پویش، از این اقدام پیروی کردند. دولت مالزی نیز پایان معاملات کالاهای صهیونیست‌ها را اعلام کرد. همزمان با این تحولات کشورهای عربی تحریم گسترده کالاهای کشورهای حامی رژیم صهیونیستی را آغاز کرده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی