سردرگمی گنبدآهنین از یگان های موشکی مقاومت

رژیم صهیونیستی باوجود بمباران‌های گسترده و قتل‌عام‌های فراگیر غیرنظامیان در جنگ نابرابر غزه هنوز نتوانسته از سرافکندگی شوک بزرگی که مقاومت غزه با شلیک بیش از 3 هزار موشک و نفوذ از زمین، هوا و دریا به سرزمین‌های اشغالی به آن وارد کرده، بیرون بیاید.
شوکی که حماس در روز اول این جنگ تمام‌عیار به ارتش تل‌آویو وارد کرد به اذعان سران و فرماندهان رژیم صهیونیستی قابل چشم‌پوشی نیست. برنامه دقیق و حساب‌شده حماس برای فریب و غافلگیری رژیم صهیونیستی پیش‌ از حمله به شهرک‌های صهیونیستی بود و مبارزان آموزش‌دیده مقاومت غزه توانستند در این حمله غافلگیرکننده بدترین شکست دفاعی این رژیم پس از جنگ کیپور در سال 1973 را به تل‌آویو تحمیل کنند. عملیات سری آماده‌سازی حماس طوری برنامه‌ریزی شده بود که ارتش رژیم صهیونیستی همزمان با روز عید و درحالی که خوشحال از پیشروی موفق در مسیر عادی‌سازی روابط با عربستان بود و تمرین‌های مقاومت غزه را نیز تهدیدآمیز تلقی نمی‌کرد، از این باریکه غافل شود و همین امر فرصت لازم را به نیروهای زبده حماس داد تا در چهار مرحله عملیاتی و نوآورانه، مجهزترین ارتش جهان به اذغان غرب را به زانو درآورند. آن‌طور که یورونیوز نوشته است، نخستین مرحله، شلیک 3 هزار موشک از غزه به اسرائیل بود که همزمان با پرواز مردان مقاومت با پاراگلایدرهای موتوری بر فراز سرزمین‌های اشغالی صورت گرفت. این پاراگلایدرسواران و چتربازان فلسطینی که در چهارچوب تاکتیک‌های ناب مقاومت برای نخستین‌بار بهره گرفته شدند، با سلاح‌های آماده در آن سوی دیوارهای مستحکم بتونی و امنیتی مرزی رژیم صهیونیستی فرود آمدند و با ایمن کردن میدان، فضا را برای ورود واحد کماندویی آماده کردند. مرحله بعدی نیز ایجاد شکاف در موانع با مواد منفجره بود که مسیر را برای ورود موتورسواران باز کرد. بعداز آن بولدوزرها وارد صحنه شدند و هزاران نیروی آماده با عبور از مرزها به شهرک‌های صهیونیستی جنوبی رفتند. همزمان یک واحد کماندویی با حمله به مقر ارتش اسرائیل در جنوب غزه، ارتباطات این مرکز با واحدهای مستقر در دیگر بخش‌ها را مختل کرد. مرحله آخر انتقال گروگان‌ها به غزه بود که بلافاصله پس از نفوذ نیروها انجام شد. از طرفی باتوجه به حضور کمرنگ نظامیان در جنوب و استقرار آنها در کرانه باختری، عملیات حماس بدون هیچ مشکلی ضربه‌ای فراموش‌نشدنی را به بدنه امنیتی صهیونیست‌ها وارد آورد.
اما بهره‌گیری مؤثر از یگان‌های موشکی، هوابرد، یگان‌های زمینی، پهپادی و اطلاعاتی و نفوذ حداکثری نیروهای فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی گرچه مهم‌ترین دستاورد حماس و مقاومت غزه به‌شمار می‌رود اما همچنان عاجز کردن پدافند گنبد آهنین و حتی آسیب به تأسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی را نمی‌توان نادیده گرفت.
تسلیحاتی که مقاومت غزه در این جنگ مورد استفاده قرار داده است، چه از نظر برد و چه از نظر پیچیدگی در نوع خود جالب‌توجه است. اما برخی تسلیحات از تصور صهیونیست‌ها خارج بود. حماس در هفتمین روز نبرد طوفان‌الاقصی برای نخستین‌بار با موشک عیاش 250، شمال فلسطین اشغالی را هدف قرار داد. اصابت این موشک به هدف به‌قدری برای صهیونیست‌ها گران تمام شد که باوجود تصاویر حماس از محل اصابت آن، مدعی رهگیری عیاش 250 شدند. اما سردرگمی‌های گنبد آهنین، پیشرفته‌ترین پدافند موشکی صهیونیست‌ها پس از حملات بی‌امان مقاومت دیگر مسأله‌ای نیست که تل‌آویو بتواند آن را لاپوشانی کند. همین دیروز اختلال این پدافند سبب اصابت موشک سامانه گنبد آهنین به داخل سرزمین‌های اشغالی شد و ترکش‌های آن یک شهرک‌نشین را نیز به کشتن داد. تهدید آشکار تأسیسات هسته‌ای دیمونا با هدفگیری اطراف آن نیز از دیگر برگ برنده‌های حماس است. اما بالاتر از همه اینها شاید بزرگترین دستاورد حماس در این جنگ تا به اینجای کار شکستن هیبت امنیتی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها بود که سال‌ها صهیونیست‌ها به آن می‌بالیدند و با اتکای به آن برای تحقق اهداف‌شان زورگویی می‌کردند.
جستجو
آرشیو تاریخی