پایگاه های منطقه ای امریکا زیر آتش حامیان غزه

همزمان با حملات هولناک رژیم صهیونیستی و حمایت‌های کاخ سفید و برخی کشورهای اروپایی، گروه‌های مقاومت منطقه‌ای نیز برای ایجاد بازدارندگی و وزن کشی در ازای کمک‌های نظامی و سیاسی غرب و همچنین همبستگی کامل با ملت فلسطین اعلام کردند که در این نبرد نامتقارن ورود پیدا خواهند کرد.
 
حزب‌الله لبنان
نخستین گروهی که تهدیدات خود علیه رژیم را برای فشار به خطوط رژیم صهیونیستی و ایالات متحده فعال کرد، حزب‌الله لبنان بود که از 8 اکتبر و با راکت و توپخانه به چندین هدف در مزارع شبعا شلیک کرد. بعد از آن تبادل آتش با حملات پراکنده موشکی و پهپادی بین نیروهای ارتش صهیونیستی و مبارزان مقاومت لبنان و همچنین فلسطینیان مستقر تا امروز برقرار بوده است. حزب‌الله با هدف قرار دادن تأسیسات لجستیکی و مقرهای نظامی خسارات زیادی را بر ارتش وارد کرده که طی آن بیش از ۱۲۰ نظامی اشغالگر کشته و زخمی شدند. علاوه بر آن بنابر اظهارات دبیرکل حزب‌الله لبنان، سید حسن نصرالله، این حملات توانسته موجب تمرکززدایی از شدت حملات به غزه باشد. یک سوم نیروهای ارتش صهیونیستی، نیمی از توان گنبد آهنین و یک چهارم نیروی هوایی و همچنین نیمی از توان دریایی آن اکنون متوجه نوار مرزی شمالی با لبنان هستند.
حزب‌الله در 29 اکتبر اعلام کرد، یک پهپاد اسرائیلی را بر فراز جنوب لبنان با موشک زمین به هوا سرنگون کرده و اولین باری است که از این تاکتیک استفاده می‌کند. همچنین این حملات با برهم زدن نظم امنیتی موجب شد که شهرک نشین‌ها از شهرک‌ها گریخته و بخشی از سامانه‌های رصد و جاسوسی را که در طول ۵۰ سال گذشته توسط صهیونیست‌ها راه‌اندازی شده بود و همه منطقه از سوریه تا عراق و ایران را رصد می‌کرد، نابود شود.

سوریه
از شروع نبرد تا کنون چندین فروند موشک نیز از درون خاک سوریه به سمت سرزمین‌های اشغالی بویژه جولان اشغالی پرتاب شده که در پی آن ارتش صهیونیستی چندین حمله هوایی تلافی جویانه در سوریه انجام داده است.
 
ورود مقاومت یمن
در 19 اکتبر و در دور جدید حملات علیه مواضع صهیونیست‌ها، مقاومت یمن نیز وارد میدان شده و حملات موشکی و پهپادی را از سوی جنوب به سرزمین‌های اشغالی انجام دادند. در همین رابطه آنها اعلام کردند که این حملات را برای حمایت از فلسطینیان و کمک به پیروزی آنها ادامه خواهند داد. حمله به پایگاه رژیم صهیونیستی در جزیره‌ای که متعلق به اریتره است، سرآمد حملات آنها بود.
 
حضور مقاومت عراق
در اولین حمله گروه‌های مقاومت عراق در تاریخ 18 اکتبر، پایگاه‌های نظامی امریکا در شمال عراق و شرق سوریه توسط سه هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله هوایی قرار گرفتند. پس از آن، ‌حملات گسترده‌تری به مجموعه پایگاه‌های مستقر انجام شد و چندین پایگاه چون پایگاه هوایی عین الاسد، پایگاه التنف و پایگاه‌ «حریر» در مجاورت فرودگاه اربیل در عراق و پایگاه امریکایی «تل بیدر» در غرب استان الحسکه سوریه (شمال شرق) نیز مورد هدف آنها قرار گرفت.
آنها همچنین مسئولیت حمله به یک «هدف حیاتی اسرائیل» در خط ساحلی دریای مرده را در 2 نوامبر بر عهده گرفتند. همچنین در 3 نوامبر، جبهه اسلامی مقاومت عراق مسئولیت حمله موشکی به ایلات در سرزمین‌های اشغالی را بر عهده گرفت. علاوه بر آن، میدان نفتی «العمر» در شرق دیرالزور که منطقه‌ای استراتژیکی و محل استقرار پایگاه نیروهای امریکایی است، هدف حمله پهپادی قرار گرفت.
 
سایر
جدا از فعالیت مقاومت خاورمیانه، برخی حامیان فلسطینیان نیز دست به حملاتی زدند. در 5 نوامبر 2023، معترضان طرفدار فلسطین در ترکیه تلاش کردند به پایگاه هوایی اینجرلیک که محل استقرار نیروهای مسلح ایالات متحده است، حمله کنند که پلیس ترکیه با گاز اشک آور معترضان را متفرق کرد. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در اظهاراتی از همیاری و مبارزات گروه‌های مقاومت تشکر کرد و بیان داشت: «دست تمامی جبهه‌های مقاومت در لبنان، عراق، یمن و سوریه را به خاطر مواضع ارزشمند و مبارزه مشروع خود می‌فشارم.»

جستجو
آرشیو تاریخی