بارش 32 میلیمتر باران در کمتر از دو ساعت

خسارت ۲۳ هزار میلیارد ریالی سیل به غرب مازندران

استاندار مازندران اعلام کرد، تدابیر و پیش‌بینی‌های قبل از وقوع حادثه از سوی مسئولان نهادهای مربوط، باعث شده جلوی خسارت‌های بیشتر گرفته شود و این سیلاب هیچ خسارت جانی بر جای نگذارد.

ایران زمین- بارش 32 میلیمتر باران در مدت کمتر از ۲ ساعت در آمل و دیگر شهرستان‌های غرب مازندران سبب وقوع سیلابی شدید شد که بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال خسارت بر جای گذاشته است. البته آن‌طور که استاندار مازندران اعلام کرده، تدابیر و پیش‌بینی‌های قبل از وقوع حادثه از سوی مسئولان نهادهای مربوط، باعث شده جلوی خسارت‌های بیشتر گرفته شود و این سیلاب هیچ خسارت جانی بر جای نگذارد.

سیلاب به ۶ شهرستان مازندران خسارت زد
 «حسینعلی محمدی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به اینکه سیلاب ناشی از بارش رگباری روز شنبه به ۶ شهرستان عباس‌آباد، چالوس، نوشهر، نور، سوادکوه و آمل خسارت زده است، اظهار داشت: نیروهای مدیریت بحران به همراه دیگر عوامل شهرستان‌های یادشده از ساعات اولیه وقوع سیل اقدامات اولیه خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان را آغاز کرده‌اند. همچنین جلسه ستاد بحران استان هم با حضور سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران برای رسیدگی بیشتر به این حادثه برگزار و تهمیدات و اقدامات لازم تا رفع شرایط اضطراری اتخاذ شده‌است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران حجم بارش‌های روز و شب شنبه در برخی از نقاط مازندران را ۱۱۰ میلیمتر اعلام کرد و افزود: بیشترین خسارت‌های سیل اخیر مربوط به شهرستان عباس‌آباد بوده اما به خاطر حجم بالای سیلاب در برخی از مسیل‌ها و رودخانه‌های دیگر شهرستان‌ها از جمله نوشهر، چالوس، نور، سوادکوه و آمل بخشی از تأسیسات و ابنیه فنی این شهرستان‌ها نیز خسارت دیده است.
 محمدی با رد شایعه شکستگی سد ذوات چالوس بر اثر سیلاب خاطرنشان کرد: تغییر مسیر سیلاب از سد انحرافی سرآبرود باعث تخریب بخشی از ابینه فنی و تعدادی از منازل روستایی علی‌آباد و ذوات چالوس شده است. البته از آنجا که ذوات یک سد انحرافی بوده و مخزنی نیست به همین خاطر تجمع درختان شکسته و افتاده در دهانه پل باعث تغییر مسیر آب شده و شائبه شکسته شدن سد ایجاد شده است.

خسارت 50 میلیارد ریالی باران به تأسیسات شهری آمل
«مجتبی نجفی» معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان آمل نیز در این خصوص اظهار داشت: شدت باران شنبه‌شب در شهرستان آمل بسیار زیاد بود به‌گونه‌ای که در مدت کمتر از ۲ ساعت، بیش از ۳۲ میلیمتر باران در این شهرستان ثبت شده است.
وی خاطرنشان کرد: همزمان با بارش شدید باران همراه با آذرخش، ۱۴ دستگاه ترانس برق و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی دچار خسارت شدید شده و از کار افتاد که براساس برآوردها بیش از ۵۰ میلیارد ریال خسارت برجا گذاشت.
معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان آمل ادامه داد: به علت شدت بارش باران جاده‌های ارتباطی 5 روستا خسارت دیده اما با تلاش عوامل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بخشی از مسیر بهسازی شده و تردد اولیه برقرار است.
نجفی با اشاره به اینکه حجم آورد باران در سطح شهر علاوه بر ایجاد ترافیک سنگین شهری باعث هدایت آب به سمت برخی خانه‌های شهروندان شده بود، اضافه کرد: براساس گزارش‌های اولیه بیش از ۴۰ خانه شهر دچار آبگرفتگی شد که بلافاصله با حضور عوامل آتش‌نشانی، پسماند و مدیریت بحران شهرداری آمل خدمات‌رسانی و تخلیه آب انجام شد.

 پیش‌بینی‌های قبل از وقوع حادثه جلوی خسارت‌های بیشتر را گرفت
«سید محمد حسینی‌پور» استاندار مازندران برآورد اولیه خسارت سیل شهرستان عباس‌آباد در غرب استان را ۲۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با توجه به حجم بالای خسارت‌ها، کارشناسان در حال بررسی دقیق خسارت وارد شده در این شهرستان هستند.
وی با بیان اینکه حادثه خسارت جانی نداشته است، افزود: تدابیر و پیش‌بینی‌های قبل از وقوع حادثه از سوی مسئولان نهادهای مربوط، باعث شده جلوی خسارت‌های بیشتر گرفته شود اما ۶ دهنه پل و ۲۰ واحد مسکونی در شهرستان عباس‌آباد آسیب جدی دیده‌اند.
حسینی‌پور با اشاره به خسارت‌های وارده به مسیرهای مواصلاتی و جاده‌های استان اضافه کرد: یکی از مباحثی که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، رسیدگی به سازه‌های عمرانی در مسیر رودخانه‌ها و پل‌هاست. در بازدید روز گذشته مشاهده شد، برخی طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره باعث آبگرفتگی مسیر و وقوع سیلاب شده‌اند، به همین خاطر بنا داریم در طرح‌های جدید همه این ملاحظات رعایت شود.

سیاهکل با ۱۳۶ میلیمتر بیشترین بارش‌ در گیلان را به خود اختصاص داد
«رضا باقری» کارشناس هواشناسی گیلان گفت: شهرستان سیاهکل با ۱۳۶ میلیمتر در نزدیک به ۳۰ ساعت گذشته بیشترین میزان بارش‌ در استان را به خود اختصاص داد.
 وی ادامه داد: روستای دهشال در آستانه ‌اشرفیه نیز با ۱۰۳ میلیمتر، شهرستان آستانه‌ اشرفیه با ۹۷، بندرانزلی با ۹۵، شهر بیجار رودبار و سیاهمزگی شفت با ۹۰ میلیمتر بعد از سیاهکل به ترتیب در جایگاه بعدی بیشترین بارش‌ در گیلان قرار گرفتند.
وی با اشاره به خروج سامانه بارشی از گیلان اضافه کرد: نقشه‌های هواشناسی نشانگر پایداری هوا تا دوشنبه (امروز) است، ضمن اینکه احتمال بارش‌های پراکنده در روز سه‌شنبه (فردا) وجود دارد.
کارشناس هواشناسی گیلان با اشاره به روند افزایش دمای ۲ تا ۴ درجه‌ای در استان تا دوشنبه (امروز) خاطر نشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته رودبار با ۲۲ درجه سلسیوس گرم‌ترین و جیرنده رودبار با 7 درجه خنک‌ترین مناطق گیلان بودند، ضمن اینکه دمای فعلی رشت (یکشنبه) ۲۰ درجه و رطوبت ۷۰ درصد است.
  هفت شهر گیلان درگیر سیلاب
از سوی دیگر محمدرضا حق‌بین، سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به وقوع سیلاب در این استان اظهار داشت: در پی بارش شدید باران و آبگرفتگی در شهرستان‌های رشت، سیاهکل، فومن، رودبار، آستانه اشرفیه، لاهیجان و شفت، به برخی امکانات زیربنایی در این شهرستان‌ها خسارت وارد شده است.
وی با بیان اینکه در شهرستان رشت هیچ خسارتی به تأسیسات زیربنایی وارد نشده، افزود: خانه‌های ساکنان روستای موشنگاه در این شهرستان دچار آبگرفتگی شده بود که به کمک نیرو‌های هلال احمر و مردم محلی آب منازل تخلیه شده است.
محمدرضا حق‌بین ادامه داد: پل اصلی گشت رودخان در شهرستان فومن هم بر اثر بارش باران آسیب دیده و راه روستا‌های گشت رودخان، سیدسرا، کیش رودبار، کمال‌محله و تله کانگاه قطع شده بود اما به کمک نیرو‌های راهداری، یک راه فرعی برای ساکنان این ۵ روستا ایجاد شده تا اقدامات اساسی برای تعمیر پل آسیب‌دیده انجام شود.
وی همچنین از قطع آب، برق و گاز حدود هزار خانوار در شهرستان‌های فومن و سیاهکل خبر داد و اضافه کرد: با تلاش نیرو‌های عملیاتی دستگاه‌های مربوطه، جریان آب، برق و گاز این خانوار‌ها دوباره برقرار شد.
سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری گیلان از آبگرفتگی پل روستای مالفجان در سیاهکل و تعدادی از منازل این روستا خبر داد و گفت: آبگرفتگی پل این منطقه فروکش کرده و آب منازل هم تخلیه شده است. مسیر روستا‌های موشنگاه شهرستان رشت، بالارود سیاهکل و سیاهمزگی شفت هم بر اثر رانش زمین آسیب دیده اما در حال حاضر مسیر تردد این روستا‌ها باز است و آمد‌و‌شد جریان دارد.
 حق‌بین خاطرنشان کرد: میزان خسارات واره به تأسیسات زیربنایی این ۷ شهرستان در دست بررسی است و به محض برآورد، اطلاع‌رسانی می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی