نظر فلسطینی‌ها درباره سخنرانی سیدحسن نصرالله

فلسطینی‌ها از سران عرب ناامیدند نه حزب‌الله

حزب‌الله در این مرحله حتی بدون ورود به جنگ نقش اصلی را بر عهده دارد و این سخنرانی پیام‌ روشنی به اسرائیل داشت که برای هر تصمیمی در جهت گسترش جنگ آن را مد نظر قرار خواهد داد.

منبع: الجزیره/ مترجم: حمید مهدوی راد
 نظرات فلسطینیان درباره سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در روز جمعه، بین دو گروه هوادار که پیام حمایت آشکار از مقاومت را ‌دیدند و دیگرانی که آن را «سازنده و خارج از زمان» توصیف کردند، تقسیم شد؛ در حالی که تحلیلگران آن را با توجه به شرایط داخلی لبنان و تهدیدهای امریکا برای منطقه، تا حد امکان یک سخنرانی واقع بینانه دانستند.
طبق صحبتی که مصطفی ابراهیم، استاد علوم سیاسی داشت که او و خانواده‌اش به دلیل بمباران از شهر غزه به رفح در جنوب آواره شدند علی‏رغم قطعی اینترنت و برق در نوار غزه، علاقه زیادی برای گوش دادن به سخنرانی دبیرکل حزب‌الله در ایستگاه‌های رادیویی محلی کرانه باختری وجود داشت.
ابراهیم در گفت‌و‌گو  با الجزیره نت گفت: «از نظر سیاسی، من آن را یک سخنرانی قابل قبول در این مرحله از جنگ می‌دانم، بویژه با توجه به اظهارات سیدحسن نصرالله مبنی بر اینکه در آینده همه گزینه‌ها باز هستند.» وی افزود: سرگرم کردن جبهه شمالی توسط حزب‌الله بخش مهمی از این جنگ است که ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد و این باری را بر دوش اسرائیل گذاشته است که سعی دارد غزه را از خود جدا کند و تجاوزات خود را بر آن متمرکز کند.

چه انتظاری می‌رفت؟
با بررسی سریع تعدادی از پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی، برخی از فلسطینی‌ها انتظار داشتند که «جنگ همه جانبه» با بمباران طولانی‌مدت علیه اسرائیل از لبنان آغاز شود، در حالی که پس از سخنرانی سؤالاتی در مورد اینکه چرا سیدحسن نصرالله از انجام این اقدام خودداری کرد، مطرح شد.
طبق گفته ابوغوش انتظار معجزه‌ای برای توقف کشتار در نوار غزه باعث شده که فلسطینی‌ها توانایی خوانش مسائل از بعد سیاسی و تمرکز بر نکات مهم ذکر شده در بیانیه از جمله تأکید بر حمایت از مقاومت فلسطین و بر شمردن فلسطین به‌عنوان بخشی جدایی ناپذیر از محور مقاومت و باز گذاشتن گزینه‌ها در پیامی تهدیدآمیز برای اسرائیل را از دست بدهند.
ابوغوش سطح بالای انتظارات را ناشی از احساس ناامیدی فلسطینی‌ها از موضع تشکیلات خودگردان دانست و متعجب بود که چرا آنها این خواسته را از رهبری فلسطین که تاکنون هیچ کاری نکرده است، نمی‌خواهند.
ایمن یوسف، استاد علوم سیاسی با سخنان ابوغوش تحلیلگر موافق است و می‌گوید که انتظارات مردم با توجه به ناامیدی از رهبری فلسطین و ادامه جنایت صهیونیست‌ها در نوار غزه با عنایت به اینکه سخنرانی بر نقش مقاومت مردمی تأکید داشت بسیار بالا بود.
یوسف مهم‌ترین دلیل بالا بودن حد انتظارات را پیوند بین مقاومت فلسطین و «محور مقاومت» دانست که سید حسن نصرالله در سخنان خود با صحبت از آموزش و حمایت از گروه‌های مقاومت فلسطین با توجه به این موضوع آن را تأیید کرد.

چه چیزی مانع ورود به جنگ می‌شود؟
اما یوسف به‌عنوان یک دانشگاهی سناریوهای ساخته شده توسط فلسطینیان را بر گرفته از انتظاری که از حماس و جهاد اسلامی در لبنان دارند دانست، اما آنها را انتظارات احساسی دانست که تابع منطق سیاست نیست. وی گفت: تصمیم نهایی در دست سیدحسن نصرالله نیست.
هانی المصری، مدیرکل مرکز تحقیقات سیاسی و مطالعات راهبردی فلسطین معتقد است هر جنگی که اکنون شروع شود بهای آن تغییر کل چهره منطقه را خواهد داشت و این همان چیزی است که نه لبنان و نه دیگر کشورها در حال حاضر نمی‌توانند آن را تحمل کنند.
المصری در مصاحبه با الجزیره‌نت معتقد است که آنچه در سخنرانی سید حسن نصرالله بیان شد می‌تواند مرحله جدیدی را در منطقه ایجاد کند، زیرا سخنرانی بر جبهه شمالی متمرکز است که می‌تواند با توجه به روند نبرد گسترش یابد. وی ادامه داد: سید حسن نصر‌الله ورودش را به جنگ اعلام نکرد، اما در را هم نبست.تحلیلگرانی همچون المصری هم‌نظر هستند که در حال حاضر با توجه به گسترش حمله زمینی به نوار غزه، حزب‌الله هیچ تغییری در مرحله بعدی را رد نکرده و معتقدند گسترش جنگ در جبهه شمالی بستگی به میزان شدت و حدت نبرد غزه دارد.المصری همچنین معتقد است که حزب‌الله در این مرحله حتی بدون ورود به جنگ نقش اصلی را بر عهده دارد و این سخنرانی پیام‌ روشنی به اسرائیل داشت که برای هر تصمیمی در جهت گسترش جنگ آن را مد نظر قرار خواهد داد.وی افزود: حزب‌الله پشتیبان مقاومت و کل محور مقاومت است. می‌توان مطمئن بود که اگر حزب‌الله نبود، شاهد نکبت جدید و اخراج فلسطینی‌ها از نوار غزه بودیم.

جستجو
آرشیو تاریخی