وزیر صهیونیست خواهان استفاده از بمب هسته‌ای علیه فلسطینیان شد

تهدید اتمی غزه

چهار روز قبل دفتر رسانه‌ای غزه در گزارشی از وضعیت جنگی در نوار غزه خبر داد، میزان بمب‌هایی که ارتش رژیم صهیونیستی تا کنون بر سر مردم غزه ریخته یک و نیم برابر بمب اتمی است که امریکا در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم، بر هیروشیما انداخت. در پاسخ به این اطلاع رسانی، دیروز یک وزیر دولت افراطی رژیم صهیونیستی استفاده از بمب اتم را یکی از گزینه‌های کابینه جنگ این رژیم دانست؛ اظهار نظری که خشم بسیاری را در فلسطین بر انگیخت و نخست‌وزیر این رژیم را نیز واداشت تا حضور این وزیر افراطی را در کابینه ممنوع کند.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه اسرائیل الیوم، عمیحای الیاهو، وزیر میراث رژیم صهیونیستی در اظهاراتی عجیب و افراطی گفت: «یکی از گزینه‌هایی که باید بررسی شود، بمباران اتمی غزه است. باید بدانیم که چه چیزی ممکن است آنها را بترساند و مجبور کند از غزه خارج شوند، زیرا مرگ آنها را نمی‌ترساند. پس باید راهی برای نابودی آنها بیابیم.» او سپس مدعی شد: «قبول ندارم که ساکنان غزه غیرنظامی هستند، در غزه غیرنظامی وجود ندارد، آنها تفاوتی با حماس ندارند.» او همچنین با وجود حساسیت‌هایی که در بین ساکنان اراضی اشغالی نسبت به جان اسیران این اراضی در غزه به وجود آمده است، گفت: «جان این اسرا با ارزش‌تر از جان نظامیان نیست، باید بپذیریم که جنگ تلفات دارد.» او همچنین مخالفت خود را با کمک‌های انسانی به غزه اعلام کرد و گفت: «اسرائیل کمک‌های بشردوستانه را به «نازی‌ها» منتقل نخواهد کرد.»

واکنش فلسطینیان به اظهارات وزیر جنجالی
در پی این اظهارات، جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی به آن واکنش نشان دادند، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) اعلام کرد: «گفته‌های یکی از وزیران اشغالگر درخصوص امکان انداختن بمب اتم روی غزه بازتاب دهنده تروریسم رژیم صهیونیستی علیه ملت ماست.»
جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در واکنش به این اظهارات تأکید کرد: «رژیم اسرائیل اکنون نیز بتدریج درحال انجام همان کاری است که این وزیر پیشنهاد کرده است. همه شواهد و اسناد، حجم جنایتی را که صهیونیست‌ها در غزه انجام می‌دهند، نشان می‌دهد.»
وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این سخنان را اعتراف صریح و آشکار به قتل‌عام‌های روزانه این رژیم در نوار غزه می‌دانیم.» احمد الطیبی، از سیاستمداران عرب در سرزمین‌های اشغالی هم در واکنش به گفته‌های الیاهو نوشت: «یکی از وزیران کابینه اسرائیل پیشنهاد کرد که بمب اتمی روی غزه انداخته شود و همه جمعیت آن (از جمله اسرای صهیونیست) از بین بروند. واژه‌ای پیدا نمی‌کنم که با آن بتوانم در این باره حرفی بزنم.» حسن فضل الله، نماینده حزب‌الله لبنان در پارلمان این کشور هم گفت: «اظهارات این وزیر صهیونیست، نشان دهنده ذهنیت واقعی اسرائیل است.» وزارت خارجه سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اظهارات شواهد جدیدی از تروریسم دولتی این رژیم و نژادپرستی وحشیانه و افراطی آن است.»
 
واکنش صهیونیست‌ها
اظهارات عمیحای الیاهو آنقدر تند بود که حتی واکنش مقامات رژیم صهیونیستی را نیز برانگیخت. زاهاوا گالون، نماینده کنست رژیم صهیونیستی در واکنش به این اظهارات گفت: «وزیر بی‌فرهنگ پیشنهاد استفاده از بمب هسته‌ای در غزه را می‌دهد، پس اسرای اسرائیل چه می‌شود؟ او می‌گوید که جنگ هزینه دارد! بچه‌های خودت را هم بفرست تا آنها هم این هزینه را بپردازند.» یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز گفت: «این اظهارات تکان دهنده و دیوانه کننده خانواده‌های اسرا را آزرده خاطر می‌کند.» یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم که در نزدیک به یک ماه اخیر 18 هزار تن بمب بر سر مردم غزه ریخته این اظهارات را نقد کرد و گفت: «اظهارات الیاهو غیرمسئولانه است. چه خوب است که او یکی از مسئولین امنیت اسرائیل نیست.»
در پی همه این اعتراض‌ها بنیامین نتانیاهو که چاره‌ای جز واکنش نشان دادن نمی‌دید در اظهاراتی تأکید کرد: «گفته‌های عمیحای الیاهو در مورد ریختن بمب اتمی روی غزه، جدا از واقعیت است.» دفتر نتانیاهو هم در همین راستا اعلام کرد که نتانیاهو دستور توقف حضور الیاهو در نشست‌های کابینه را تا اطلاع ثانوی داده و به نوعی وی را تعلیق کرده است.
نتانیاهو در حالی این واکنش را نشان داد که تا زمان تنظیم این گزارش واکنش محافل داخلی صهیونیستی به گفته‌های جنجال برانگیز این وزیر صهیونیست ادامه داشت و آنها او را «وزیری کودن» خطاب کرده و خواهان «بسته شدن دهانش و کناره گیری‌اش از قدرت» شدند. یک مقام سابق سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شین بت» گفت: «افرادی مانند الیاهو باید دهان خود را ببندند.» دنی یاتوم، رئیس اسبق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» هم گفت: «الیاهو و همراهانش موقعیت وزیر را در اسرائیل، به یک موضوع شرم آور تبدیل کرده‌اند.»
سخنان الیاهو واکنش خانواده‌های اسیران صهیونیست را هم به همراه داشت و آنها در بیانیه‌ای گفتند: «وزیر کابینه اسرائیل که خواستار کشتن همه ربوده‌شدگان (اسیران صهیونیست) و مفقود شدگان است، امروز باید بهای آن را بپردازد.»
با این حال، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به حمایت از الیاهو در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من با عمیحای الیاهو صحبت کردم، او گفت که این اظهارات وی جنبه استعاری داشته است. کاملاً واضح است که ما باید حماس را نابود کنیم و هرچه در توان داریم را برای آزاد کردن اسرا به کار خواهیم گرفت.»

جستجو
آرشیو تاریخی