صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

کرانه باختری روی خط حملات صهیونیست‌ها

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

همزمان با حجم انبوه بمباران جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، کرانه باختری نیز تحت حملات ممتد صهیونیست‌ها قرار دارد. دور تند یورش ارتش به کرانه باختری نشان از این دارد که کابینه جنگ رژیم تنها تاکتیک قلع و قمع مردم فلسطین را در پیش گرفته است. چرا که رژیم اشغالگر پس از اعلام یکپارچگی نیروهای مقاومت فلسطینی پس از طوفان‌الاقصی، نیاز مبرم برای ترمیم شکست نظامی-اطلاعاتی و همچنین ارائه نمای ظاهری قدرتمند و منسجم از قوای رزمی خود نزد مردمش دارد.
در همین راستا، نیروهای ارتش اشغالگر یکشنبه‌‌شب به شمال شهر جنین حمله کردند. طبق گزارش منابع آگاه، صهیونیست‌ها دراین یورش شبانه بیش از ۱۰۰ خودروی نظامی، دو بولدوزر نظامی و یک پهپاد جاسوسی را از چند جهت به سمت شهر جنین روانه کردند. المیادین گزارش داد، این بولدوزرها به دلیل حملات مقاومت مجبور به عقب‌نشینی از اردوگاه جنین شده‌اند. تیپ القدس - تیپ جنین خبر داد که در بین صفوف دشمن تلفات مستقیم وارد کرده است. همچنین منابع آگاه خبر دادند که طی تبادل آتش که ساعت‌ها به طول انجامیده 4 نفر به شهادت رسیده و 9 نفر مجروح شده‌اند. با وجود آنکه رژیم تلاش می‌کند بر میزان تلفات خود سرپوش بگذارد اما خبرنگاران تأیید کرده‌اند که آثار خون روی کلاه ایمنی یکی از نظامیان و تعدادی تجهیزات به جا مانده از اشغالگران در اردوگاه جنین مشاهده شد.
آنها در جریان تهاجم خود به شهر، بیمارستان دولتی جنین، ابن‌سینا را محاصره و اردوگاه را بمباران کردند و همچنین «گردشگاه اسب» را که یکی از مهم‌ترین نقاط دیدنی جنین است، با بولدوزر تخریب کردند. نماد اسب واقع در میدان از بقایای خودروهای آمبولانس منهدم شده‌ای ساخته شده بود که ارتش رژیم در زمان یورش به این اردوگاه در سال ۲۰۰۲ میلادی آنها را هدف قرار داده بود.
الجزیره نوشت، برق نیز در مناطقی در جنین و اردوگاه آن در نتیجه هدف قرار دادن عمدی ترانسفورماتورهای برق توسط نظامیان صهیونیست قطع شد.
البته اشغالگران تنها به بمباران اکتفا نکردند و به طور همزمان عملیات گسترده‌ای را برای دستگیری فلسطینیان در اردوگاه دهیشه، جناته، نهالین و بیت فجار در منطقه بیت لحم، منطقه جنوبی الخلیل، رام‌الله و نابلس آغاز کردند. باشگاه اسرای فلسطینی تأیید کرد که نیروهای اشغالگر صبح روز گذشته 60 فلسطینی را در چندین منطقه کرانه باختری بازداشت کردند.
این درگیری‌ها در منطقه اردوگاه «ضعیشه» در بیت لحم نیز برقرار بود که در جریان آن پنج نفر در کرانه باختری به شهادت رسیدند و اشغالگران با اعزام نیروهای کمکی نظامی، یک جوان فلسطینی را دستگیر کردند.
همان روز، گردان‌های شهدای الاقصی در راستای پاسخ به جنایات نیروهای اشغالگر و شهرک‌نشینان آن، چندین عملیات را علیه پست‌های بازرسی صهیونیست‌ها در کرانه باختری انجام دادند.
در درگیری دیگر در باب الزاویه شهر الخلیل در کرانه باختری، ساکنان فلسطینی با نظامیان صهیونیست به مقابله برخاستند که نیروهای مستقر در آنجا با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور اقدام به سرکوب ساکنین کردند. الجزیره گزارش داد که وزارت بهداشت فلسطین از زخمی شدن 22 نفر خبر داد که یکی از آنها در وضعیت وخیمی قرار دارد.
همچنین وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد یک جوان 23 ساله فلسطینی در ورودی شهر یطا در کرانه باختری اشغالی به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی کشته شد.
روستای بادیه‌نشین «وادی السیق» نیز از دیگر مناطق کرانه باختری بود که هدف حمله صهیونیست ها قرار گرفت. طوری که ساکنان این روستا که تعداد آنها به 200 نفر می رسد،طی فقط یک ساعت زادگاه خود را به طور کامل تخلیه کردند و با احشام خود پیاده مجبور به خروج شدند.
روز گذشته، وزارت بهداشت فلسطین آمار شهدای کرانه باختری از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی را 121 نفر اعلام کرد. این وزارت افزود از ابتدای سال 2023 میلادی تاکنون، آمار شهدای کرانه باختری به 329 نفر رسیده است.
آلمان که این روزها، فعالانه و آشکار از جنایات رژیم صهیونیستی حمایت و هر گونه راهپیمایی را در حمایت از فلسطین ممنوع کرده، روز گذشته در اقدامی مزورانه و ریاکارانه، بدون اشاره به فجایع انسانی در نوار غزه، خطاب به اشغالگران گفت که رژیم باید امنیت فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی را در برابر خشونت شهرک‌نشینان یهودی تضمین کند. البته این اظهارات تنها برای کاستن از فشار افکار عمومی جهان و خالی بودن موضع مخالف در برابر رژیم صهیونیستی بیان می‌شود.
در همین حال ظهر دیروز نیز منابع عبری زبان از وقوع عملیات ضدصهیونیستی در قدس اشغالی خبر دادند و اعلام کردند، در این عملیات جوانی فلسطینی با سلاح سرد به نظامیان صهیونیست حمله و یکی از آنها را مجروح کرده است. وضعیت این نظامی صهیونیست وخیم اعلام شد و مجری عملیات هم به ضرب گلوله نظامیان به شهادت رسید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی