صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

حمله زمینی «بزرگ و نهایی» اسرائیل به غزه لافی بیش نیست

بازی بی‌عاقبت

زوران کاسوواک، گزارشگر سیاسی و تحلیلگر نظامی
مترجم: وصال روحانی

حملات زمینی به غزه که ارتش رژیم صهیونیستی دائماً از آن سخن می‌گفت، جمعه شب گذشته دوباره در دستور کار این رژیم قرار گرفت و شنبه و یکشنبه هم ادامه یافت اما آثار آن اندک بوده است.
هنوز مشخص نیست آیا حملات فوق که پیش از روزهای مورد بحث و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته پیش نیز نمونه‌هایی از آن توسط ارتش صهیونیستی به اجرا درآمده بود، حملاتی با تمام قوا بوده یا فقط مقدمه‌چینی‌ها و تهاجم‌هایی برای برآورد قدرت خویش و توان مقابله رزمندگان فلسطینی. در هر دو حال آنچه نصیب نیروی زمینی اسرائیل در حملات زمینی طی روزهای مذکور شده، چیزی نزدیک به صفر بوده است. رژیم تل آویو دائماً این ادعا را مطرح کرده که حمله بزرگ و اصلی زمینی‌اش به نوار غزه که 3/2 میلیون نفر فلسطینی ساکن آن هستند، در راه است ولی به نظر می‌رسد این لافی بیش نباشد و حتی اگر این تهاجم شکل گیرد، توفیقی را دربر نداشته باشد و فقط بر حجم ناکامی‌های عظیم رژیم جعلی تل‌آویو در جریان عملیات طوفان الاقصی بیفزاید؛ ناکامی‌هایی که طی 24 روز سپری شده از این طوفان هنوز اثر شوکه کننده آن در تمامی سرزمین‌های اشغالی احساس می‌شود و تل‌آویو و حیفا را در معرض تهاجم موشکی کارساز سازمان حماس قرار داده که رزمنده‌های آن طراح و مجری این طوفان واقعی و تاریخ‌ساز بوده‌اند.
 
ترس ریشه دوانده در اسرائیلی‌ها
اسرائیل برای ترساندن و تضعیف هر چه بیشتر ساکنان باریکه غزه از جمعه شب گذشته تمام ارتباطات اینترنتی و نرم‌افزارهای الکترونیکی دایر در منطقه و البته موبایل‌های دارنده اینترنت را در سطح غزه از کار انداخت و به این ترتیب هرگونه تبادل خبری با ساکنان تحت مخاطره این منطقه غیرممکن شده و تلفن‌های مرتبط با ماهواره‌ها هم از کار افتاده‌اند. با این حال رزمنده‌های فلسطینی چنان کارآزموده‌اند که بدون استفاده از این امکانات اینترنتی هم قادرند رد هر سرباز و فرد مرتبط با ارتش صهیونیست را بزنند و متجاوزان را از پای درآورند. ترس ریشه دوانده در اسرائیلی‌ها از همین مسأله نشأت می‌گیرد و با این احتمال همراه است که اگر هم حمله بزرگ و نهایی زمینی آنها به غزه صورت گیرد، گروه‌های مقاومت با تکیه بر همیت شگرف‌شان و به لطف آشنایی بیشترشان با مشخصات منطقه، آن را بی‌اثر سازند و شکست تازه‌ای را به صهیونیست‌ها تحمیل کنند.
 
ادوات غیرقابل ردیابی
گفته می‌شود حماس اخیراً نرم‌افزار‌ها و ادوات الکترونیکی‌ای را در سطح غزه کارگذاری کرده که هیچ یک از ردیاب‌های اسرائیلی قادر به کشف و خنثی‌سازی آن نیستند. برپایه این فرضیه می‌توان فهمید که چرا و چگونه حماس و جنبش جهاد اسلامی توانستند حمله گسترده خود از زمین، هوا و دریا به اسرائیل را در 7 اکتبر که روز آغاز طوفان الاقصی بود، از دید و اطلاع رژیم اشغالگر قدس دور نگه دارند و آن شوک عظیم را به این رژیم وارد کنند. یواو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل مدعی شده این رژیم برای نابودسازی ادوات الکترونیکی کارگذاری شده در لایه‌های زیرزمینی غزه حداقل 150 شبکه ارتباطی زیرزمینی و تونل‌هایی را که محل تعبیه این شبکه‌ها بوده، هدف گرفته و آنها را هدف حمله قرار داده است اما گستردگی منطقه مورد بحث به حدی است که باور ویران شدن تمامی این شبکه‌ها بر اثر تهاجم صهیونیست‌ها بسیار سخت نشان می دهد. از حق نباید گذشت که پس از کارهای تدارکاتی و عملیات ترمیمی و پیشرفته رزمندگان حماس، ادوات الکترونیکی زیرزمینی این سازمان که پیش‌تر فقط در عمق یکی دو متری زمین تعبیه می‌شد، اینک به عمقی بسیار بیشتر دست یافته و بعضی از موارد تا 15 متر زیر زمین هم بسط می‌یابد.
حسن اضافی این ادوات کاشته شده در عمق سرزمین‌های اشغالی این است که فقط ساکنان باریکه غزه را در قبال حملات صهیونیست‌ها ایمن‌تر نمی‌کند بلکه به سبب گیرایی بالا و قوه نفوذشان تا فرسخ‌ها دورتر می‌تواند عملیات نظامی و حرکت تانک‌ها و «نفربر»های اسرائیلی را در سطح منطقه ردیابی و مقابله با آنها را برای رزمنده‌های فلسطینی آسان‌تر کند.
 
وعده‌ای صوری برای آشفته‌تر کردن اذهان
در بمباران های سنتی که توسط هواپیماهای «جنگنده» صورت می‌پذیرد، معمولاً عمق نفوذ بمب‌ها و میزان ویران‌سازی آنها از سطح یکی- دو متر فراتر نمی‌رود و به همین سبب است که حماس در سال‌های اخیر هرگونه ادوات ردیابی و وسایل شنود و کسب اطلاعات امنیتی خود در سطح سرزمین‌های اشغالی را در عمقی بیش از ارقام فوق جاسازی کرده و از این طریق مطمئن شده که در هیچ یک از حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه که در سه هفته اخیر دیوانه‌وار و با نهایت قساوت صورت پذیرفته، به این ادوات آسیب وارد نمی‌شود و ضایعات حاصله در کمترین سطح خواهد بود. این یک واقعیت ساده و آشکار جنگی است که هرگونه بمب انداخته شده از درون یک هواپیما به سطح زمین حتی اگر وزن بسیار زیادی داشته باشد، به محض برخورد با زمین سخت منفجر می‌شود و موج  انفجار و بازتاب و شعله‌های آن قادر به نفوذ به عمق زمین نیستند و فقط به اطراف پخش و باعث مرگ و میر گسترده مردمی می‌شوند که در نزدیکی نقطه فرود آمدن بمب در حال تردد بوده‌اند. به واقع حماس با درس‌های فراوان برگرفته از سال‌ها رویارویی با ارتش صهیونیستی توانسته است استراتژی‌ها و روش‌هایی را در پیش گیرد که کاستی‌ها و ایرادات قبلی را در خود نداشته باشند و آثار مثبت‌تری را برجای بگذارند و کارایی نظامیان اسرائیلی و حملات آنها چه از زمین و چه از هوا را بشدت کاهش بدهند. همین موارد نشان می‌دهد شانس توفیق متجاوزان اسرائیلی در حملات زمینی جدیدشان به نوار غزه اگر بسیار کمتر از گذشته نباشد، قطعاً بیشتر هم نیست و این یک بازی بدون برد و ستیزی بی عاقبت برای نیروی زمینی اسرائیل خواهد بود. محافل سیاسی غرب معتقدند اگر دولت تل‌آویو همچنان وعده حمله بزرگ و نهایی نیروی زمینی این رژیم را می‌دهد، بیشتر برای آشفته‌تر کردن  اذهان است و چون رزمنده‌های فلسطینی در کارهای کماندویی بسیار مجرب‌تر از اسرائیلی‌ها هستند، وزارت جنگ این رژیم ترجیح می‌دهد وارد این مقوله نشود و اهداف خود را با همان بمباران‌های هوایی و با کوچاندن اجباری ساکنان غزه تعقیب کند.
 
اسرائیل شکست خود را باور دارد
البته در سال‌های اخیر مواد منفجره‌ای با قدرت نفوذ بیشتر که آنها را «بانکر باستر» نامیده‌اند، در زرادخانه‌های امریکا تولید شده و در قالب بمب‌های پرتابی در اختیار صهیونیست‌ها هم قرار داده شده است. «بانکر باستر»ها می‌توانند نه تنها از سطح سفت‌ترین آسفالت‌ها عبور کنند بلکه قابلیت فرو رفتن تا سطح 2 متر در زیر زمین را هم دارند و با وجود این، به گمان رایزنان نظامی این سلاح ویژه هم نمی‌تواند نتیجه بازی بی‌فرجام اخیر اسرائیل را در سرزمین‌های اشغالی تغییر دهد و کلید فتح خاک غزه باشد و در رویارویی نیروی زمینی رژیم صهیونیستی با چریک‌های کارآزموده حماس و مردمی که از آنها حمایت می‌کنند، کفه ترازو را به نفع متجاوزان سنگین کند. ارتش امریکا سابقه استفاده از انواع اولیه و تکوین نیافته همین بانکر باسترها را در جریان حمله 25 سال پیش خود به خاک عراق که به قصد خلع صدام و تصاحب زرادخانه‌های وی صورت پذیرفت، دارد و در آن زمان نیز این ماده انفجاری عظیم معادلات را به سود امریکا تغییر نداد. 24 روز پس از وزیدن طوفان بنیان برافکن الاقصی در سرزمین‌های اشغالی و حملات جانانه زمینی، هوایی و دریایی رزمنده‌های حماس به مواضع حساس صهیونیست‌ها در قلب این سرزمین‌ها انبان ادعاهای دروغین رژیم تل‌آویو سرشار از وعده‌های اجرا نشدنی شده و جرأت نیروی زمینی این رژیم برای ورود به یک جنگ نهایی و تمام عیار با امت مبارز فلسطین هر روز کمتر از روز پیش می‌شود زیرا شکست و عقب‌نشینی سریع متجاوزان تنها نتیجه ورودهای سطحی و سریع قبلی آنان به خاک غزه بوده است. اسرائیلی‌ها بهتر و بیشتر از خود فلسطینی‌ها می‌دانند که روی «زمین» بازنده‌اند و تنها راه خودنمایی بیمارگونه‌شان کوبیدن باریکه غزه از آسمان و کشتن خیل مظلومان فلسطینی در نهایت قساوت با ریختن بمب بر سر  آنها و کاشانه‌شان است. چیزی که در منظر جهانیان و آزادگان، بالاترین نماد ددمنشی است.
منبع: AlJazeera

جستجو
آرشیو تاریخی