صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

5 هزار و 600 هکتارمزرعه گل محمدی در روستای لایزنگان داراب

ثبت جهانی گلستان دیم فارس

 شیراز - مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از ثبت جهانی دشت گل محمدی روستای لایزنگان داراب استان فارس در روزهای آتی خبر داد.
 مجید پاگارد در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن اعلام این خبر گفت: ثبت ملی و جهانی این دشت گل کلید خورده و به‌زودی عملیاتی می‌شود و در یک قدمی این روز تاریخی هستیم. ثبت جهانی این گلستان دیم از سوی یونسکو پیگیری شده و در این راستا با نمایندگان فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) رایزنی لازم انجام شده است.
وی با بیان اینکه از ۱۵ هزار هکتار مزرعه گل دیم محمدی در ایران، 7 هزار هکتار آن در استان فارس است، افزود: از این مقدار 5 هزار و 600 هکتار آن در روستای لایزنگان شهرستان داراب قرار دارد. همچنین 39 درصد سطح زیر کشت گل محمدی کشور در استان فارس قرار دارد وبه عبارتی 24 درصد گل محمدی کشور در استان فارس تولید می‌شود.
وی استان فارس را یکی از قطب‌های باغبانی کشور اعلام کرد و اظهار داشت: تولید محصولات باغی امسال با وجود خسارت ناشی از یخ‌زدگی و کم‌آبی‌ها، نسبت به سال گذشته میزان 10 الی 15 درصد رشد داشته است.
 این مسئول به تنوع اقلیمی استان فارس اشاره کرد و بیان داشت: استان فارس ویترین محصولات باغی کشور محسوب می‌شود و بالغ بر ۳۷۳ هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی این استان زیر کشت محصولات باغی است که از این میزان ۲۵۰ هزار هکتار باغات آبی و ۱۲۰ هزار هکتار باغات دیمی را شامل می‌شود.
مجید پاگارد میزان تولیدات باغی استان فارس را سالانه ۳.۲ میلیون تن محصولات باغبانی عنوان و تصریح کرد: بیش از ۱۳.۵ درصد محصولات باغی کشور مربوط به استان فارس است، با این رقم می‌توان گفت این استان رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید محصولات باغبانی کشور را به خود اختصاص داده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی