صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

سالانه 120 میلیون جفت کفش تبریز تولید می‌شود

بزرگترین خوشه صنعت کفش کشور در آذربایجان شرقی

تبریز - وجود 55 واحد صنعتی بزرگ، ۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط و بیش از ۵۰۰ واحد خانگی که در زمینه تولید کفش فعالیت دارند باعث شده است تا به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی بزرگ‌ترین خوشه کفش کشور از لحاظ تعداد عضو در این استان شکل بگیرد. بازدید رئیس جمهور از چرمشهر در دومین سفر خود به آذربایجان شرقی و صدور دستورات لازم برای ارتقای این صنعت در استان به عنوان نخستین بازدید و اقدام در این سفر عزم دولت را برای رفع مشکلات این صنعت تاریخی نشان می‌دهد.
علاوه بر وجود بازار تاریخی کفش و شهرک صنعتی کفش در تبریز و دانشکده کفش، فقط ۲۰ هزار استادکار کفش در استان وجود دارد که این موارد مزیت‌های بسیار بزرگی برای استان محسوب می‌شوند.
محمد کلامی معاون استاندار آذربایجان شرقی به ایرنا می‌گوید: سالانه ۱۲۰ میلیون جفت کفش در استان تولید می‌شود که این محصولات علاوه بر تأمین بخش قابل توجهی از نیاز داخلی، به کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، چین، هندوستان، عراق و افغانستان صادر می‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی می‌گوید: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار نفر در حوزه کفش در آذربایجان شرقی مشغول به کار هستند.
کلامی با اشاره به بازار داخلی ۲۴۰ میلیون جفت و بازار ۵۰۰ میلیونی منطقه، گفت: برای افزایش ارزش افزوده در حوزه کفش باید از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی قطب تولید کیف و کفش و چرم است و مواد اولیه مورد نیاز صنایع کیف و کفش از صنایع چرم تأمین می‌شود؛ بر این اساس، این صنایع برای توسعه در طرح زنجیره ارزش استان انتخاب شده است.
کلامی با بیان اینکه مطالعات اولیه زنجیره ارزش صنعت کیف و کفش در استان انجام شده است، می‌افزاید: اگر طرح زنجیره ارزش به خوبی اجرا شود تحولات بزرگی در اقتصاد استان ایجاد می‌شود و تا حدودی مشکل اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری و صادرات حل خواهد شد.
وی، نبود طراح و تنوع در طراحی محصولات تولیدی را از جمله حلقه‌های مفقوده در این صنعت عنوان کرده و می‌گوید: وزن زیاد کفش، کیفیت مواد اولیه، نبود تنوع در محصولات تولیدی و طراحی قدیمی باعث شده در حوزه صادرات نسبت به رقبا، توان رقابتی نداشته باشیم.
کلامی با بیان اینکه اعطای تسهیلات تکلیفی امسال برای فعالان صنایع تعیین شده در زنجیره‌های ارزش در اولویت قرار گرفته است، تأکید می‌کند: تلاش می‌کنیم با هدایت تسهیلات و حمایت از این صنایع علاوه بر رشد تولید و اشتغالزایی، زنجیره ارزش صنعت چرم و کیف و کفش استان تکمیل و احیا شود.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم اعلام کرد: با توجه به انتخاب صنعت کیف و کفش در طرح زنجیره ارزش، امسال صنایع کیف و کفش در اولویت اعطای تسهیلات بازسازی و نوسازی کمک‌های فنی و اعتباری وزارت صمت قرار گرفته است.
 محمدجعفر عظمایی می‌افزاید: برای تمام زنجیره‌ها بسته‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده است تا در اختیار عموم قرار گیرد که البته در حال حاضر جوازهای تأسیس و پروانه‌های بهره‌برداری به سمت تکمیل زنجیره ارزش هدایت می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی