صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

توصیه وزارت بهداشت به مازندرانی‌ها برای استفاده از ماسک و شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها

اوجگیری آنفلوانزا در مازندران

ساری- افزایش تعداد افراد علامت‌دار به آنفلوانزا در مازندران به همگان این هشدار را می‌دهد که این ویروس در حال سرایت حداکثری است و اوج‌گیری بیماری در ماه پیش رو دور از انتظار نیست.
بر خلاف سال‌های گذشته ورود زودهنگام و پیش‌بینی نشده آنفلوانزا باعث شده از اواخر شهریورماه موارد ابتلا به این بیماری را شاهد باشیم و اکنون در روزهای ابتدای آبان‌ماه افزایش بیشتر تعداد مبتلایان در استان گزارش می‌شود.
مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این اواخر با صدور اطلاعیه‌ای بر تأثیر مثبت پوشاندن دهان و بینی با ماسک بر کاهش ابتلا به آنفلوانزا تأکید کرد.
پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه، در صورت امکان استفاده از ماسک یکبار مصرف، شست‌وشوی مداوم و مکرر دست‌ها، نوشیدن آب و مایعات و استراحت کافی، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب‌پذیری داشته باشید و البته با تشخیص و تجویز پزشک، استفاده نکردن خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک (این داروها روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی تأثیری ندارند)، پرهیز و حضور نداشتن در اماکن عمومی و تجمعات، ازجمله توصیه‌های این مرکز برای مقابله با بیماری‌های ویروسی تنفسی از جمله کرونا، آنفلوانزا و سرماخوردگی است.
به گزارش ایرنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: همه‌ساله در بیشتر موارد از آبان‌ماه موارد ابتلا به این بیماری در مازندران رؤیت می‌شد اما امسال از شهریورماه موارد ابتلا به آن مشاهده شده و مواردی از ابتلای هم‌استانی‌ها هم گزارش شده است.
عباس علیپور افزود:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد بیماران با علایم تنفسی به نسبت ماه گذشته بیشتر شده و بررسی روزانه بیماران مراجعه‌کننده در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که موارد درمان به صورت سرپایی و بستری مبتلایان به این نوع بیماری‌ها افزایش یافته است. وی ادامه داد: سرماخوردگی و آنفلوانزا بیماری‌های واگیری هستند که در حال حاضر مردم مازندران در این روزها به آن مبتلا می‌شوند که شباهت علائم آنها باعث می‌شود برای تشخیص هر یک از آنها با سختی مواجه باشیم. وی گفت:‌ سرفه‌های مدت‌دار و حدود ۲ هفته‌ای، آبریزش بینی و تب، اصلی‌ترین علائم بیماری آنفلوانزا است که این روزها افرادی با این علائم در جامعه می‌بینیم.
علیپور با اشاره به اینکه پیک ابتلا به این بیماری بیشتر اواخر فصل پاییز است، پیش‌بینی کرد آذرماه تعداد بیشتری از افراد استان به این بیماری مبتلا شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی