مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

کشف استعداد ورزشی دانش‌آموزان در مدارس

در حال حاضر تعداد 28 هزار و 500 معلم تربیت بدنی در مدارس سراسر کشور فعالیت دارند اما نزدیک به 14 هزار معلم تربیت‌بدنی در مدارس کم داریم.

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم یکشنبه ۳۰ مهر در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی ۳ ماده ۸۹ لایحه برنامه را به تصویب رساندند. بر اساس بند الحاقی ۳؛ وزارت آموزش و پرورش مکلف است نسبت به ایجاد فضای ورزشی درون مدرسه‌ای و تخصیص نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات و منابع مالی مورد نیاز فدراسیون ورزش دانش آموزی و هیأت‌ها و انجمن‌های ورزشی تابعه آن، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و جبران خدمات معلمان تربیت بدنی در ساعات غیرموظف باراه اندازی کانون‌های تربیتی- تندرستی و باشگاه‌های استعدادیابی ورزشی در سطح استان‌های کشور اقدام کند.
بر همین اساس حسین بابویی، مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران در توضیح این دستور بیان کرد: یکی از اقدامات مورد نیاز اجرای فعالیت‌های تربیت بدنی در مدارس، تأمین فضای مناسب برای ورزش است.  در عین حال کمبود نیروی انسانی در حوزه تربیت بدنی بسیار قابل توجه است که بابویه در این‌باره اشاره کرد و گفت: ما در تعدادی از مدارس با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم اما در عین حال در مدارس زیادی معلم تربیت بدنی داریم.
با وجود فضای اندک در برخی از مدارس نباید از اهمیت فضای کافی برای ورزش دانش‌آموزان در مدارس غافل شد. وی درباره تأمین فضای فیزیکی برای ورزش توضیح داد: زمانی که معلم در مدرسه حضور دارد برای ارائه بهتر خدمات آموزشی و تربیتی، نیازمند فضای کافی است. از این رو مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع اقدامات لازم را به خرج داد و به آموزش و پرورش حکم کرد که نسبت به تأمین فضای ورزشی در مدارس اقدام کند.
به گفته مدیرکل جدید دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش، این دستور که اکنون به صورت حکم برای آموزش و پرورش آمده، طی سال‌های گذشته بدون حکم هم در دستور کار آموزش و پرورش بوده است، بر همین اساس آموزش و پرورش همیشه برای تأمین فضای ورزشی در مدارس التفات لازم را داشت. وی تأکید کرد: امیدوار هستیم توسط حکم یا تکلیف تأمین فضای ورزشی در مدارس که یک حکم قانونی است منابع مختلف و نیازهای آموزش و پرورش در این زمینه بهتر تأمین شده و منجر به ساخت فضاهای ورزشی با تعداد بیشتر، سرعت بالاتر و کیفیت بهتر باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که منابع مالی مورد نیاز برای ساخت فضای ورزشی در مدارس چقدر است، گفت: از آنجا که چند روز بیشتر از این حکم نمی‌گذرد، فعلاً در حال بررسی ابعاد و زوایای آن هستیم و برآورد مالی دقیق انجام نشده است. بابویه همچنین در واکنش به این پرسش که منظور از باشگاه‌های استعدادیابی چیست و آموزش و پرورش چطور می‌تواند برای آن برنامه‌ریزی کند، گفت: دانش‌آموزان به دلیل سن پایین، مخاطبان اصلی استعدادها هستند. بنابراین کشف استعداد بیشتر در رده سنی پایین مشهود است و در سنین بالا دیگر کسی دنبال کشف استعداد نیست. لذا آموزش و پرورش با این حکم به دنبال این خواهد بود که نسبت به کانون‌های ورزشی در داخل و بیرون از مدارس، با تأسیس و توسعه آن و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز به این سمت برود که دانش‌آموزان را تربیت و استعداد ورزشی آنها را ارزیابی کند. سپس آنها را در مسیرهای موفقیت و متناسب با استعدادی که دارند، هدایت کند. با این حکم آموزش و پرورش می‌تواند هدفمندتر و با کیفیت بالاتر نسبت به تأمین نیروی انسانی جهت استعدادیابی و تهیه مجوز برای تأمین فضای ورزشی اقدام کند. مدیرکل جدید دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که بر اساس تکلیف مجلس، سخت‌ترین کار شما در کدام یک از بخش‌ها ازجمله تأمین نیروی انسانی، تأمین فضای ورزشی و تأمین بودجه است، گفت: در حال حاضر اگر بخواهیم در سه بخش مورد نیاز یعنی فضای فیزیکی، نیروی انسانی و پشتوانه مالی بگوییم کدام یک اولویت ماست، باید بگویم اکنون نیروی انسانی مورد نیاز برای ما از اولویت بیشتری برخوردار است.  تأمین نیروی انسانی متخصص در حوزه تربیت بدنی و استعداد‌یابی دانش‌آموزان بسیار مهم است. پس از آن به ترتیب فضای فیزیکی و بودجه کافی، باید در دستور کار قرار بگیرد.
بابویه همچنین با اشاره به تعداد معلمان تربیت بدنی در مدارس سراسر کشور گفت: در حال حاضر تعداد 28 هزار و 500 معلم تربیت بدنی در مدارس سراسر کشور فعالیت دارند اما نزدیک به 14 هزار معلم تربیت بدنی در مدارس کم داریم.

جستجو
آرشیو تاریخی