بی‌سابقه‌ترین حملات صهیونیست‌ها در بیست‌و یکمین شب درگیری‌ها رقم خورد

سخت‌ترین شب غزه

رژیم صهیونیستی بعد از قطع کامل ارتباطات و اینترنت غزه، این منطقه را از زمین، دریا و هوا هدف حملات سنگین قرار داد

شامگاه جمعه ارتش رژیم صهیونیستی از حملات سنگین و بی‌سابقه جنگنده‌های خود به غزه خبر داد.
 سخنگوی ارتش این  رژیم  اعلام کرد نیروی هوایی اسرائیل  در حال حمله گسترده به اهداف‌زمینی است و به این حملات ادامه خواهد داد. وی همچنین تأکید کرد نیروهای زمینی اسرائیل نیز حملات زمینی خود به غزه را گسترش خواهند داد.همزمان با گسترش حملات، منابع خبری عرب زبان خبر دادند شبکه اینترنت و تلفن در نوار غزه به دلیل بمباران‌های متعدد به طور کامل قطع شده است.
برخی نیز بمباران و قطع اینترنت غزه را مرتبط با تهدید  این رژیم علیه بیمارستان شفا  می‌دانند و معتقدند رژیم صهیونیستی در حال مهیا کردن شرایط برای رقم زدن یک جنایت دیگر  شبیه حمله به بیمارستان المعمدانی است. مقامات رژیم مدعی هستند نیروهای مقاومت در این بیمارستان به فعالیت مشغول هستند. قطع شبکه اینترنت و تلفن همراه از این جهت مهم است که به گسترش جنایات رژیم صهیونیستی دامن می‌زند. در پرتو قطع اینترنت و تلفن‌ها، آمبولانس‌ها قادر به تشخیص اماکنی که بمباران می‌شود نخواهند بود و بدین گونه نمی‌توانند خود را به مجروحان برسانند و آنها را به بیمارستان انتقال دهند.
همین امر به افزایش تعداد شهدا منجر خواهد شد.از سوی دیگر همزمان با افزایش جنایات رژیم صهیونیستی ارتباط خبرنگاران با رسانه‌ها به کلی قطع خواهد شد و هیچ تصویر و فیلمی از جنایات اشغالگران اسرائیلی در غزه به بیرون ارسال نخواهد شد.
گفتنی است در واکنش به این حملات، نیروهای مقاومت حملات موشکی سنگینی را به تل آویو و دیگر مناطق اشغالی انجام دادند. رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند بیش از ۱۰ انفجار مهیب در تل‌آویو و غرب قدس شنیده شده است که ۶ انفجار بزرگ منطقه گوش دان را به لرزه درآورده است. صهیونیست‌ها خبر دادند که در پی این حملات، آژیرهای خطر در تل‌آویو، عسقلان، زیکیم، الرمله و چند شهرک اسرائیلی به صدا درآمده است.

واشنگتن‌پست: آمریکا خواستار کنار گذاشته‌شدن حملۀ زمینی به غزه شد
۵ مقام آمریکایی به روزنامۀ واشنگتن‌پست گفته‌اند دولت بایدن از اسرائيل خواسته در طرح خود برای انجام حملۀ زمینی به غزه بازنگری کند.
واشنگتن‌پست نوشته مقام‌های دولت بایدن به‌شدت درباره تبعات احتمالی حمله زمینی تمام‌عیار نگران هستند و دربارۀ اینکه چنین حمله‌ای بتواند هدف اعلام‌شده اسرائیل در حذف حماس را محقق کند، تردیدهای فزاینده‌ای دارند.
همچنین منابع ارتش رژیم صهیونیستی به خبرنگار فاکس نیوز اظهار داشتند که گسترش عملیات زمینی در نوار غزه، ورود زمینی مورد بحثی نیست که همه انتظار دارند.
همچنین منابع محلی در غزه خبر دادند، هجوم تعدادی خودرو و تانک اسرائیلی به سمت محور البریج در وسط نوار غزه و به سمت محورهای بیت حانون و جبالیا در شمال نوار غزه با درگیری‌های شدید در این مکان‌ها آغاز شده است. صدای شلیک گلوله و منور در حریم هوایی این مناطق شنیده می‌شود و صدای تانک ها به طور محسوسی در بخش شمالی به گوش می‌رسد.

دیدار امیرعبداللهیان با گوترش
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به‌منظور شرکت در نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین به نیویورک سفر کرده است، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و درباره آخرین تحولات خاورمیانه و وضعیت نوار غزه گفت‌وگو کرد.


جمهوری اسلامی در گرماگرم جنگ خشونت‌بار و خونین رژیم صهیونیستی در غزه، بالاترین سطح دیپلماسی را در سطح منطقه و جهان به جریان انداخته است. دیپلماسی فعال، شفاف و مدیریت کننده تحولات برای ممانعت از گسترده شدن دامنه‌های جنگی که بی‌تردید در صورت تداوم، تل‌آویو و همپیمانانش را بیش از پیش در آتش خود خواهد سوزاند. در همین چهارچوب سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک فرصتی فراهم کرد تا صدای مردم بی‌دفاع باریکه غزه به گوش جهان برسد و جلوه‌هایی از یک‌رنگی و اتحاد حول آرمان فلسطین به نمایش گذاشته شود. همزمان با این سفر علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه نیز در مسکو با «ابو مرزوق» از مقامات ارشد حماس و همچنین مسئولان دیپلماتیک روسیه درباره تحولات مربوط به فلسطین و آتش‌بس در غزه به گفت‌و‌گو نشست.
دیپلماسی مقاومت، همپای میدان
این رایزنی‌های دیپلماتیک در حالی شتاب گرفته است که وضعیت در سرزمین‌های اشغالی موقعیتی حساس‌تر از همه دوره‌های تاریخ پیدا کرده است.همه پشتوانه‌های منطقه‌ای اسرائیل فرو ریخته است چنانکه تل آویو تا پیش از این، چنین سطحی از تنهایی و غربت را حس نکرده بود. وضعیت منطقه‌ای امریکا به عنوان بزرگ‌ترین متحد اسرائیل در پی حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های نظامی‌اش بیش از پیش دچار تزلزل شده است و به عنوان خط مقدم دفاع از تل آویو در جنگ جاری گرفتار شده است. جمهوری اسلامی در چنین شرایطی با ابتنا بر یک استراتژی همه جانبه، به پشتوانه معنوی مهمی برای جریان مقاومت تبدیل شده است. در همین راستا امیرعبداللهیان از تریبون سازمان ملل به دفاع از مواضع اصولی فلسطین در برابر اسرائیل پرداخت و ضمن تصریح حق ذاتی فلسطین برای دفاع از خود در برابر اسرائیل به آمادگی حماس برای آزادی اسرای غیرنظامی اشاره کرد و پیشنهاد تبادل اسرای غیر نظامی را با نقش آفرینی ایران، ترکیه و قطر مطرح کرد.
 تبادل اسرای غیر نظامی
وزیر امور خارجه بامداد چهارشنبه گذشته با سفر به نیویورک در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین حضور یافت و در اجلاس روز پنجشنبه در سخنانی نسبت به پیامدهای غیرقابل کنترل حمایت‌های نامحدود مالی، تسلیحاتی و عملیاتی کاخ سفید از رژیم تل آویو که منجر به گسترش شدت بمباران غیرنظامیان و زنان و کودکان فلسطین در غزه و کرانه باختری شده است، هشدار داد. امیرعبداللهیان با بیان اینکه اقدام اخیر ملت فلسطین و سازمان آزادیبخش حماس علیه اشغالگران، برمبنای قواعد قابلِ اعمال حقوق بین‌الملل، عملی کاملاً مشروع بوده و حق ذاتی آنها است و انتساب هر عنوان دیگری به آن مطلقاً غیرقانونی و غیرقابل قبول است، افزود: «جنبش آزادیبخش فلسطینی حماس طبق حقوق بین‌الملل با اشغالگری مبارزه می‌کند و دارای حق مشروع است.»
وی اضافه کرد: «امریکا به عنوان حامی بی‌قید و شرط و همیشگی رژیم اشغالگر، عامل اصلی شکست‌های سازمان ملل بویژه شورای امنیت در احقاق حقوق فلسطینی‌ها است. این کشور تاکنون ده‌ها بار از ایفای وظایف مسلم شورای امنیت در این زمینه جلوگیری کرده که یک نمونه آن وتو کردن ۴۵ قطعنامه این شوراست که آخرین آن هفته گذشته رخ داد و طی آن، امریکا نه تنها با هرگونه توقف جنایات اسرائیل در غزه مخالفت کرد، بلکه حاضر به دادن حتی رأی ممتنع به یک قطعنامه برای میسر ساختن زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان تحت بمباران و محاصره در غزه نیز نشد و با آن مخالفت کرد.»
امیرعبداللهیان در ادامه تصریح کرد: «از مقر سازمان ملل به جنگ افروزان اسرائیلی و حامیان آن، دولتمردان و نظامیان امریکا که اکنون مدیریت نسل کشی در فلسطین را در دست دارند صریحاً می‌گویم ما از گسترش و دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کنیم اما هشدار می‌دهم اگر نسل کشی در غزه ادامه یابد، خود از این آتش در امان نخواهند ماند. آنجا خانه ماست، غرب آسیا منطقه ماست. در امنیت خانه با هیچ طرفی تعارف نداریم.»
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه جلوگیری از تشدید اوضاع فلسطین بویژه با توجه به شرایط پرتلاطم کنونی در مناطق مختلف دنیا، یک مسئولیت جهانی است ما به نوبه خود، در ادامه تلاش‌های اخیرمان، آماده ایفای نقش جدی‌تر در این زمینه هستیم. در این راستا رهبران جنبش آزادیبخش حماس، برای آزادسازی اسرای غیرنظامی اعلام آمادگی کرده‌اند و ایران، ترکیه و قطر آماده نقش آفرینی در این موضوع مهم انسانی هستند. طبعاً آزادی ۶۰۰۰ اسیر فلسطینی نزد رژیم اشغالگر هم وظیفه امریکاست.
 نامه به کمیسر عالی حقوق بشر
وزیر خارجه در این سفر همچنین در نامه‌ای به «ولکر تورک»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، ضمن محکوم کردن نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر سازکارهای حقوق بشری سازمان ملل خواست برای توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی اقدام کرده و حاکمان این رژیم را به دلیل جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی پاسخگو نمایند. او در این نامه تأکید کرد: «حملات رژیم صهیونیستی به‌ شدتی رسیده است که نشان می‌دهد هدف، کشتار جمعی مردم فلسطین در غزه است. در آخرین آمار، براساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل، تخمین زده می‌شود که بیش از ۷۰۰ کودک در غزه کشته و ۲۴۵۰کودک دیگر از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر مجروح شده‌اند.»
 دیدار با همتایان اردنی و اندونزیایی
امیرعبداللهیان در حاشیه نشست نیویورک با برخی از همتایان خود نیز دیدار کرد و در راستای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه و پاسخگو کردن جنایتکاران صهیونیست به رایزنی پرداخت. او در دیدار با «رتنو مرسودی»، وزیر خارجه اندونزی درباره آخرین تحولات در منطقه و نیز درگیری‌های میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل و وضعیت نوار غزه بحث و رایزنی کرد. امیرعبداللهیان همچنین با «ایمن الصفدی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن دیدار و درباره پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای پایان یافتن جنایات رژیم صهیونیستی گفت‌وگو و رایزنی کرد.

 

برش

رایزنی باقری با مقام ارشد حماس
همزمان با رایزنی‌های وزیر امور خارجه در نیویورک، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه هم راهی مسکو شد و در دیدار با مقام‌های دیپلماتیک روسیه و همچنین مقام ارشد حماس به رایزنی‌های منطقه‌ای پرداخت. باقری در دیدار با «ابو مرزوق» از مقامات ارشد حماس در زمینه آتش بس در غزه به گفت‌و‌گو نشست و برمواضع اصولی کشورمان در حمایت از مردم فلسطین تأکید کرد.
باقری در این سفر همچنین با «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه و «میخائیل بوگدانف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امورخاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد که در این دیدارها آخرین تحولات مربوط به فلسطین اشغالی مورد بحث و رایزنی قرار گرفت. باقری، خواستار آن شد تا دو کشور از ظرفیت‌های مختلف دوجانبه و چندجانبه برای توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی و همچنین ارسال سریع غذا، سوخت و دارو به مردم نیازمند غزه گام بردارند. «میخائیل بوگدانف» نیز با تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی مسکو از جمله دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد کشورهای مختلف برای توقف خشونت در فلسطین، گفت: «روسیه با ارائه دومین پیش‌نویس قطعنامه مربوط به فلسطین در شورای امنیت درصدد است، نقش خود در سازمان ملل و شورای امنیت در خصوص وضعیت بحرانی فلسطین که می‌تواند باعث گسترش تنش و بی‌ثباتی به سایر مناطق شود، ایفا کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی