دولت امریکا از اظهارات رئیس جمهور خود درباره آمار شهدای فلسطینی عقب‌نشینی کرد

واکنش مستند وزارت بهداشت غزه به جو بایدن

رئیس‌جمهور امریکا روز چهارشنبه در حالی که در کاخ سفید میزبان «آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا بود، در نشست خبری مشترک در جواب به این سؤال که وزارت بهداشت فلسطین شمار تلفات را بیش از ۶۵۰۰ نفر عنوان کرده است، گفت که «من در مورد آماری که فلسطینیان دارند بیان می‌کنند، نظری ندارم.» وزارت بهداشت غزه پنجشنبه گذشته در واکنش به سخنان جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا که گفته بود آمار تلفات فلسطینی‌ها در غزه را باور ندارد، لیست شهدا را منتشر کرد. این نهاد فلسطینی، فهرستی را منتشر کرد که نشان می‌دهد 7028 نفر طی 20 روز گذشته بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

رئیس‌جمهور امریکا روز چهارشنبه در حالی که در کاخ سفید میزبان «آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا بود، در نشست خبری مشترک در جواب به این سؤال که وزارت بهداشت فلسطین شمار تلفات را بیش از ۶۵۰۰ نفر عنوان کرده است، گفت که «من در مورد آماری که فلسطینیان دارند بیان می‌کنند، نظری ندارم.»
به گزارش فارس، بایدن مدعی شد: «من درباره اینکه (آیا) فلسطینیان درباره تعداد کشته شدگان حقیقت را می‌گویند، هیچ نظری ندارم. من مطمئن هستم که افراد بی‌گناه کشته شده‌اند و این بهای آغاز کردن یک جنگ است.»
 
واکنش‌ها به اظهارات بایدن
پس از این اظهارات، وزارت بهداشت غزه پنجشنبه گذشته در واکنش به سخنان جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا که گفته بود آمار تلفات فلسطینی‌ها در غزه را باور ندارد، لیست شهدا را منتشر کرد. این نهاد فلسطینی، فهرستی را منتشر کرد که نشان می‌دهد 7028 نفر طی 20 روز گذشته بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. به گزارش شفقنا، «اشرف القذره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه در یک کنفرانس خبری گزارشی متشکل از 200 صفحه حاوی اسامی شهدا را نشان خبرنگاران داد و تأکید کرد که این لیست هنوز شامل افرادی که زیر آوار مانده‌اند، نمی‌شود.مطابق این اسناد، 2913 نفر کودک و 1709 نفر نیز زن هستند. همچنین 18 هزار و 500 نفر نیز تاکنون زخمی شده‌اند.
سخنگوی وزارت بهداشت غزه در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفت: «لیست شهدا حقیقت نسل‌کشی اسرائیل در غزه را به جهانیان نشان می‌دهد.پشت هر نامی یک هویت، یک زندگی و یک داستان خوابیده است.»
وی افزود: «دولت امریکا از کلیه استانداردهای بشردوستانه، اخلاق و حقوق اساسی بشر خود را جدا کرده است تا از زبان اشغالگر جنایتکار موضع بگیرد و با وقاحت درباره صحت آمار اعلام شده ایجاد تردید کند.»
نیروی مقاومت جهاد اسلامی فلسطین نیز در واکنش به اظهارات «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا درباره آمار شهدای فلسطینی گفت: «بدبینی امریکا به تعداد و آمار شهدا در واقع انکار بی‌شرمانه گستردگی هولوکاستی است که این روزها مردم فلسطین با آن روبه‌رو هستند.»

عقب‌نشینی از ادعا
پس از این کنفرانس خبری و واکنش‌های گسترده افکار عمومی به اظهارات بایدن بود که وزارت خارجه امریکا تلاش کرد از اظهارات رئیس‌جمهور این کشور درباره آمار شهدای غزه عقب‌نشینی کند. متیو میلر سخنگوی دستگاه دیپلماسی امریکا با عقب‌نشینی از رد آمار شهدای فلسطینی، در این‌باره توضیح داد: «می‌دانیم که تعداد زیادی آدم در غزه کشته شده‌اند، اما ما تأییدی به صورت مستقیم از آمارها نداریم.» این سخنان درحالی مطرح شده بود که روزنامه هافینگتون‌پست ساعتی قبل‌تر از آن، دست‌کم ۲۰ مورد از استناد‌های سابق مقام‌های امریکایی به آمارهای وزارت بهداشت غزه درباره تعداد شهدای فلسطینی‌ها را منتشر کرده بود.
سران کشورهای غربی پیش از این نیز تلاش‌های گسترده‌ای برای مشروع جلوه‌دادن کشتار غیرنظامیان و نسل‌کشی رژیم‌ صهیونیستی علیه مردم غزه داشتند. امریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، آلمان و ایتالیا پیشتر در بیانیه‌ای مشترک بدون اشاره به حملات مداوم جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار مردم فلسطین، حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کردند و این حملات را که منجر به شهادت روزانه صدها کودک و غیرنظامی در غزه می‌شود «حق دفاع اسرائیل علیه تروریسم» توصیف کرده بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی