معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم خبر داد

رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود

غزل رضایی‌ثانی
خبرنگار

دانشگاه‌ها در سراسر کشور از حیث علمی رتبه‌بندی می‌شوند اما می‌دانیم فعالیت‌های متعدد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود که تأثیر آن در رشد دانشجویان کمتر از فعالیت‌های علمی و آموزشی نیست. بر همین اساس معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خبر از رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها داد.
عبدالحسین کلانتری در گفت‌وگو با «ایران» در این‌باره توضیح داد: نگاه‌ها در دانشگاه‌ها بیشتر به این سو بوده که رتبه‌بندی دانشگاه‌ها مبتنی بر آموزش و پژوهش باشد، در صورتی که در جهان این نوع رتبه‌بندی به چالش کشیده شده است و بسیاری از شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی نیز وارد رتبه‌بندی‌ها شده‌اند.به گفته کلانتری، وزیر علوم،تحقیقات و فناوری و رئیس‌جمهور نیز در بازدیدی که از وزارت علوم داشتند بر این موضوع تأکید کردند و بر این اساس رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: شاخص‌‎های رتبه‌بندی و شاخص‌های نشان مسئولیت اجتماعی تدوین، پیش‌نویس آیین‌نامه نشان مسئولیت اجتماعی دانشگاه، هم در سطح دانشجویی، هم در سطح استادی و هم در سطح دانشگاهی تنظیم و شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تدوین و استخراج شده است.
معاون وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در این باره که این کار چقدر در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های کشور تأثیرگذار است، گفت: در حال حاضر برخی شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی هم در رتبه بندی‌های جهانی وارد شده است. اما مسأله آن است که ما مسائل و زیست بوم فرهنگی و اجتماعی خود را داریم، لذا باید این مؤلفه‌ها را در رتبه بندی‌ها وارد کنیم و حتی این مؤلفه‌ها و شاخص‌ها را فعالانه در رتبه بندی‌های جهان اسلام، منطقه و سپس در مقیاس بین‌المللی وارد کنیم.

دسته‌بندی هوشمند شاخص‌های رتبه‌بندی با استفاده از سامانه فرنما
کلانتری گفت: می‌توانیم بسیاری از شاخص‌های رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی را بر اساس سامانه هوشمند فرنما به شکل غیردستی و هوشمند و بر اساس اطلاعات ثبت شده توسط دانشگاه‌ها انجام دهیم. بر اساس اطلاعات دانشگاه‌ها می‌توانیم بگوییم هر دانشگاه از حیث تعداد برنامه‌های فرهنگی، موضوعات برنامه‌های فرهنگی، تعداد برنامه‌هایی که انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی برگزار می‌کنند، سرانه بودجه فرهنگی و سرانه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و دیگر مؤلفه‌ها چه وضعیتی دارد؛ سپس بر این اساس دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی کنیم. ما دو بار در شهریور و مرداد ماه دو گزارش از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در موضوعات مختلف برای دانشگاه‌ها فرستادیم. البته در بلندمدت سعی داریم شاخص‌های کیفی‌تر را نیز در این حوزه‌ها سنجش کنیم.

انجام ۴۷ هزار فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها طی سه ماه
کلانتری با اشاره به اینکه در مدت سه ماه ۴۷ هزار فعالیت در دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی انجام شده است، افزود: قطعاً این برنامه‌ها تأثیرات خود را در دانشگاه و جامعه داشته است.
وی درباره اجرا نشدن برخی برنامه‌ها در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها مسائل و مشکلات خود را دارند و لذا بخشی از این برنامه‌ها چنان که باید و شاید اجرا و نهایی نشدند.وی با اشاره به اینکه تشکل‌ها با وضع مطلوب فاصله دارند، گفت: مثلاً کرسی‌های آزاد اندیشی با وضعیت مطلوب فاصله دارند و رهبری بارها در این باره به صورت علنی تذکر دادند. موضوع برای ایشان حیاتی است به دلیل اینکه با آرمان‌های اساسی و بنیادین انقلاب اسلامی نسبت دارد و باید به آن توجه کرد.
«یکی از مسائلی که موجب شده تشکل‌ها با وضع مطلوب فاصله داشته باشند ممانعت‌های ساختاری است.» معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با اشاره به این موضوع گفت: واقعیت این است که علی رغم کارهای خوبی که انجام شده است، با وضع مطلوب فاصله داریم که بخشی از آن ممانعت‌های ساختاری، بخشی ممانعت‌های ذهنی، بخشی کم‌کاری و عدم طراحی‌های مناسب و بخشی بی‌انگیزگی است. همه اینها دست به دست هم داده و این شرایط را به وجود آورده است.
کلانتری به اهمیت گفت‌وگو برای جلوگیری از بروز و ظهور آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست‌های مهم در معاونت فرهنگی آموزش عالی تقویت این حوزه است. اگر نتوانیم باب گفت‌و‌گو را باز کنیم فعالیت‌های خشونت آمیز، غیر مدنی و غیر گفت‌و‌گویی در متن جامعه افزایش پیدا می‌کند و دانشگاه از این حیث باید الگو باشد. باید بتوانیم در چهارچوب قانون، آداب و قواعد با هم گفت‌و‌گو کنیم، همدیگر را بر اساس معیارهای عقلانی و علمی و بر اساس اخلاق نقد کنیم تا جلوی شبهه پراکنی‌های دشمنان را بگیریم. این برای ما یک مسأله لوکس و حاشیه‌ای نیست و یک مسأله حیاتی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی