تورم مسکن منفی شد

تورم مسکن که در فروردین ماه امسال در شهر تهران برابر 10.1 درصد بود در شهریورماه به منفی 1.7 درصد کاهش یافت

گزارش‏های میدانی از بازار مسکن در ماه‏های اخیر کاهش قیمت‏ها را نشان می‏دهد، اکنون گزارش رسمی نیز این موضوع را تأیید می‏کند. اطلاعات مرکز آمار از بازار مسکن شهر تهران کاهش حدود 11‏درصدی تورم مسکن از ابتدای سال تا شهریور ماه را نشان می‏دهد. اهمیت کاهش تورم مسکن از آنجاست که براساس عرف این بازار، در بهار و تابستان هر سال معمولاً بیشترین افزایش قیمت مسکن ثبت می‏شود. منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به ماه قبل است.
اما در نیمه نخست امسال، بعد از سال‏ها اوج گیری، قیمت مسکن کاهشی شده است و به گفته فعالان بازار، این کاهش قیمت در نرخ‏های پیشنهادی کاملاً محسوس است و در مواردی فروشندگان، قیمت هر متر مسکن را نسبت به قیمتی که ابتدای امسال در نظر داشتند، حدود 20 میلیون تا 30 میلیون تومان کاهش داده‏اند. اطلاعات مرکز آمار بعد از ماه‏ها از بازار مسکن شهر تهران منتشر شده است؛ بر اساس این آمار تورم مسکن از ابتدای سال تا شهریور در هر ماه کاهش داشته و در ماه های تیر و شهریور منفی شده است. رشد منفی تورم در شهریورماه حاکی از کاهش انتظارات تورمی است. همزمان با کاهش تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه مسکن نیز در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی بوده و از 116.2 در فروردین به 75.2 درصد در شهریور رسیده است. تورم نقطه به نقطه شهریور در مقایسه با ماه قبل (84.1 درصد) 8.9 واحد درصد کاهش داشته است. با کاهش تورم ماهانه، شتاب تورم سالانه مسکن کم شده است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. اطلاعات مرکز آمار نشان می‏دهد نرخ تورم سالانه شهریورماه 1402 آپارتمان‏های مسکونی شهر تهران به عدد 83.9 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل(82 درصد)، 1.9 واحد درصد افزایش داشته است. شتاب تورم سالانه در ابتدای امسال در اردیبهشت نسبت به فروردین 18 درصد بود که در ادامه سال این شتاب کاهشی شده و در شهریور به 1.9 درصد رسیده است.
براساس اعلام مرکز آمار، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در شهریور امسال به 77 میلیون تومان در مترمربع رسیده که 79 درصد نسبت به شهریور سال گذشته، افزایش از خود نشان می‏دهد.
شاخص قیمت مسکن که مرکز آمار اعلام می‏کند، دارای دو نوع میانگین قیمت است؛ حسابی و وزنی. میانگین حسابی تقریباً هم‏سطح قیمت‏هایی است که بانک مرکزی تا دی ماه سال گذشته به شکل ماهانه، از نبض قیمت مسکن تهران، گزارش می‏کرد.
مرکز آمار، میانگین وزنی قیمت مسکن در تهران را براساس محاسباتی مرتبط با شاخص هدانیک، برآورد و اعلام می‏کند که خلاصه این روش محاسبه آن است که «وزن معاملاتی مناطق 22 گانه» در محاسبه قیمت میانگین لحاظ می‏شود و از طرفی، اثر فاکتورهایی همچون «سن بنا» و «متراژ» که بر سطح قیمت آپارتمان تأثیر بالابرنده یا پایین‏برنده دارند، در میانگین وزنی، حذف می‏شوند. میانگین وزنی قیمت مسکن در تهران در شهریور امسال به 80 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.
بر این اساس منطقه یک تهران با متوسط قیمت 157 میلیون و 950 هزار تومان بیشترین قیمت در تهران را به خود اختصاص داده و منطقه 18 با متوسط وزنی قیمت 41 میلیون و 500 هزار تومان کمترین قیمت را در بین مناطق 22گانه تهران به خود اختصاص داده است.
مرکز آمار همچنین تعداد معاملات مسکن شهر تهران در ماه‏های مرداد و شهریور را منتشر کرده است. تعداد معاملات در مردادماه 3هزارو 388 و در شهریور 3هزار و 8 معامله ثبت شده است. کاهش تعداد معاملات بیشتر از طرف خریداران رخ داده تا فروشندگان مسکن، به این معنی که با کاهش قیمت، فروشندگان عرضه واحد فروشی را بیشتر کرده‏اند تا بتوانند ملک خود را به اصطلاح «به‏قیمت بفروشند» و ملک شامل کاهش بیشتر قیمتی نشود اما در مقابل خریداران باتوجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و ثبات نرخ‏ها و کاهش تورم، در انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن، از انجام معامله دست نگه داشته‏اند تا بتوانند مسکن مورد نظر خود را با قیمت کمتری بخرند. باتوجه به افزایش عرضه و کاهش خرید، افت بیشتر قیمت در ماه‏های پیش‏رو انتظار می‏رود.
کارشناسان بخش مسکن معتقدند علاوه‏بر تأثیر سیاست‏های دولت و کاهش تنش در عرصه سیاسی، در عرصه اقتصادی نیز برنامه ارائه‏شده در حوزه مسکن برای ساخت و تولید 4 میلیون مسکن، تورم مسکن را نزولی کرده است. با اجرای نهضت ملی مسکن از ابتدای دولت سیزدهم، یک میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف آماده‏سازی تا اجرا قرار دارند و زمین برای حدود 2 میلیون  و 300 هزار واحد تدارک دیده شده است. تحت تأثیر این برنامه و همچنین تعهد دولت در تکمیل مسکن‏های مهر باقی‏مانده، در دو سال اخیر بیش از 300 هزار واحد مسکن حمایتی در شهرها و روستاها به مردم تحویل داده شده است.
با توجه به اینکه تورم مسکن در سال‏های اخیر سهم بالایی در تورم عمومی داشت کاهش تورم مسکن تورم عمومی را نیز کاهشی کرده است و از سوی دیگر، بهبود شاخص‏های سیاسی و اقتصادی بر کاهش تورم مسکن تأثیر گذاشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی