جبران کسری اقتدار با ریختن خون بیگناهان

سعدالله زارعی
کارشناس مسائل بین‌الملل

آنچه که سه‌شنبه شب با هدف قرار دادن بیمارستان المعمدانی از سوی رژیم اشغالگر قدس رخ داد، همچون سایر جنایت‌های این رژیم نه تنها در زمان جنگ بلکه در دوران غیر جنگ هم اتفاقی عادی به نظر می‌رسد.
آنچنان که در نخستین سال تأسیس رژیم صهیونیستی حادثه‌ای معروف به کشتار دیر یاسین رخ داد. «دیر یاسین» نام روستایی در منطقه کرانه باختری و در شرق قدس بود که با حمله نظامیان این رژیم تازه تأسیس شده، تمامی جمعیت آن به شهادت رسیدند. وقتی این اقدام در زمانه‌ای که هنوز خبری از جنگ و درگیری بین طرفین نبود، رخ می‌دهد باقی کارهای رژیم صهیونیستی آن هم در روزهای درگیری نظامی، نمی‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد.
در سال 2006 و در یازدهمین روز از جنگ 33 روزه که اتفاقاً جنایت بیمارستان المعمدانی هم در یازدهمین روز جنگ اتفاق افتاده، اسرائیلی‌ها به روستای قانا و به محل نگهداری بیماران، کودکان، سالخوردگان و معلولان حمله کرده و بیش از 110 نفر از آنان را به شهادت رساندند. حمله به مدارس آنروا در غزه نیز از دیگر اقدامات این رژیم منحوس است که نشان از آمار بالای جنایت‌های صهیونیست ها در کارنامه فعالیت‌شان از ابتدای تأسیس تا به امروز دارد. کشتار گسترده افراد غیرنظامی با حمله به مکان‌هایی همچون بیمارستان که در سوابق رژیم اشغالگر بارها دیده شده، ناشی از یک عامل اساسی است. اسرائیلی‌ها هر گاه دچار «کسری اقتدار» می‌شوند، به گونه‌ای می‌خواهند آن را با کشتار گسترده جبران کنند. آنها اعتراف می‌کنند که موازنه نظامی و امنیتی این رژیم به هم خورده و بازدارندگی اسرائیل 100درصد مخدوش شده است. پس برای آنکه نشان دهند دست‌شان برای انجام هر اقدامی و در هر سطحی باز است، به کشتار وسیع دست زده و می‌خواهند کسری اقتدار خود را با خون بیگناهان جبران کنند. آنچه که تئوری اسرائیلی‌ها را بهم می‌ریزد، عکس‌العمل جبهه مقابل است، چرا که این عملیات وحشت‌زا در قبال ملت و جمعیتی پاسخ می‌گیرد که از وحشت منفعل شوند، اما اسرائیلی‌ها این بار هم فلسطینی‌ها را امتحان کرده و پاسخ مدنظر خود را دریافت نکرده‌اند. چنانکه پیش از این نیز در سال 2014 و در جریان جنگ 11 روزه اسرائیلی‌ها در همین جا، 2 هزار نفر از مردم را کشتند، 9 هزار نفر را زخمی کردند و حدود 6 هزار خانه را ویران ساختند اما مردم ماندند. نه تنها ماندند، بلکه به قدرتی دست پیدا کرده‌اند که به اعتراف اسرائیلی‌ها، معادلات این رژیم را برهم زده‌اند. این یعنی، وقتی یک ملت مقاوم در مقابل اسرائیلی‌ها قرار دارد، هر میزان حمله به آن، باعث مقاومت بیشتر آنان می‌شود. اسرائیلی‌ها با یک ملت مؤمن مقاوم طرف هستند که برای این چنین صفاتی، پاسخی در دستگاه محاسباتی اسرائیل وجود ندارد. آنان بیمارستان را زده‌اند و هزار نفر را شهید کرده‌اند، اما خواهند دید قطره قطره خون‌هایی که در آن بر زمین ریخته شده، به سلاح‌های برنده‌ای تبدیل خواهد شد که اسرائیل را بیش از آنچه که در عملیات طوفان‌الاقصی تحقیر شد، خوار و خفیف خواهد ساخت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی