وزیر امور خارجه ایران در نشست فوق‌العاده جده:

کشورهای اسلامی روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند

همزمان با تحولات خونین غزه و حمله  دد منشانه صهیونیست‌ها به بیمارستان المعمدانی این شهر، اقدامات دیپلماتیک ایران برای خاموش کردن آتش بحران به بالاترین سطح رسیده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پس از انجام سفر منطقه‌ای به 4 کشور عراق، لبنان، سوریه و قطر و تماس‌های مکرر تلفنی با مقامات کشورهای مختلف، دیروز چهارشنبه هم به جده رفت تا در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی حضور پیدا ‌کند.
عربستان سعودی که در مقام رئیس فعلی اجلاس سران کشورهای اسلامی متشکل از ۵۷ کشور مسلمان و رئیس کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی تشدید تنش نظامی علیه نوار غزه و وخامت اوضاع، برگزاری نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی این سازمان در سطح وزرا را خواستار شد، دیروز میزبان مقامات این کشورها بود. برخی از آنها که پیش از برگزاری اجلاس دیدارهایی با وزیر امور خارجه کشورمان داشته‌اند، بر موضوع توقف فوری جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم جعلی اسرائیل و همچنین بحث لغو محاصره انسانی و پایان دادن به کوچاندن مردم غزه تأکید کردند. وزیر امور خارجه کشورمان هم اعلام کرد، انتظار داریم کشورهای اسلامی که با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک دارند، فوراً روابط خود را قطع کرده و سفیر اسرائیل را از کشورشان اخراج کنند و صادرات هرگونه نفت به سمت اسرائیل و هر پروژه‌ای که بین کشور اسلامی با رژیم جعلی وجود داشته، فوراً متوقف شود. امیرعبداللهیان که پیش از این در گفت‌و‌گو با الجزیره هشدار داده بود که اگر حمله رژیم صهیونیستی به غزه متوقف نشود، جبهه‌های جنگ گسترده‌تر خواهد شد، دیروز در حاشیه این اجلاس و در دیدار با وزیران خارجه کویت، عربستان، اندونزی، قطر و همچنین دبیرکل سازمان همکاری اسلامی بار دیگر در مورد از کنترل خارج شدن اوضاع منطقه در صورت عدم توقف حملات اسرائیل به غزه اعلام خطر کرد و خواستار تحریم فوری و کامل رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی، تحریم نفتی علیه رژیم یادشده و اخراج سفرای این رژیم جنایتکار از کشورهایی که دارای رابطه با این رژیم غاصب و جعلی هستند، شد.

پیشنهاد تشکیل دادگاه بین‌المللی
وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی خود در نشست اضطراری کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی هم با اشاره به کشتار در بیمارستان المعمدانی غزه، آن را نمایان‌کننده چهره شیطانی نتانیاهو خواند و گفت: باید دادگاه بین‌المللی مختص جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی تشکیل داد. امیرعبداللهیان با بیان اینکه زمان آن رسیده که کشورهای اسلامی روابط خود را به طور کامل با رژیم صهیونیستی قطع کنند، تأکید کرد: رژیم صهیونیستی با حمایت‌های امریکا و غرب مرتکب جنایت‌های جنگی، پاکسازی نژادی و نسل‌کشی می‌شود. وی با اشاره به اینکه مسأله فلسطین باید مسأله اول جهان اسلام بماند، گفت: عملیات طوفان الاقصی ثابت کرد که مسأله فلسطین هنوز زنده است و ضروری است کشورهای اسلامی تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه رژیم صهیونیستی وضع کنند.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه از سفرای کشورهای عضو ژنو می‌خواهیم نقش فعالی در پیگیری قانونی جنایت‌های رژیم صهیونیستی داشته باشند، گفت: ما خواستار نشست فوری شورای حقوق بشر در حمایت از مسأله فلسطین و بررسی کشتارهای غزه و همچنین اعزام هیأتی از کشورهای اسلامی به غزه و بررسی جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستیم. وی هر گونه کوچاندن اجباری مردم غزه را هم شدیداً محکوم کرد و آن را جنایت جنگی دیگر رژیم صهیونیستی عنوان کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی