وزیر امور خارجه درنشست خبری «بیروت»:

دست مقاومت روی ماشه است

اردوگاه جنگ افروزانی که غزه را گرفتار چنگ قساوت خود کرده‌اند، با عملیات قریب الوقوع و قدرت جبهه مقاومت غافلگیر خواهند شد. این مهم را حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه پس از سفر به عراق، لبنان و سوریه در یک نشست خبری اعلام کرد.

اردوگاه جنگ افروزانی که غزه را گرفتار چنگ قساوت خود کرده‌اند، با عملیات قریب الوقوع قدرت جبهه مقاومت غافلگیر خواهند شد. این مهم را حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه پس از سفر به عراق، لبنان و سوریه در یک نشست خبری اعلام کرد. وزیر امور خارجه ایران در حالی روزهای اخیر را به دیدار و رایزنی با مقام‌های کشورهای محور مقاومت گذراند که غزه این روزها به نقطه پیوند همه مبارزانی تبدیل شده که منطقه را عاری از ظلم و خشونت صهیونیست‌ها می‌خواهند. 15مهرماه بود که مبارزان فلسطینی حماس با انجام عملیات «طوفان الاقصی» ضربه‌ای تاریخی و بی‌سابقه‌ در تاریخ جنگ چندین دهه‌ای در سرزمین‌های اشغالی به نیروهای رژیم صهیونیستی وارد کردند؛ ضربه‌ای که شکستی تمام عیار در عرصه نظامی و اطلاعاتی برای اسرائیل به دنبال داشت. در پی این رخداد بود که رژیم صهیونیستی جنگ خونین خود را از طریق هوایی، دریایی و زمینی در نواز غزه آغاز کرد که تاکنون صدها شهید و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.
با اوج‌گیری این تحولات خشونت بار مقام‌های کشورهای عضو محور مقاومت از جمهوری اسلامی گرفته تا سوریه، عراق و لبنان رایزنی‌های گسترده‌ای را در جریان سفر وزیر خارجه ایران به این کشورها از سر گذراندند. این در حالی بود که همزمان با این تحولات، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا نیز راهی منطقه شده و پس از دیدار با مقام‌های اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی به ریاض رفت و با «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه دولت سعودی دیدار کرد؛ دیداری که به نظر می‌رسد برای نزدیک کردن عربستان به جبهه تل آویو و جلوگیری از اثرگذاری دامنه جنگ بر روند عادی‌سازی رابطه اعراب – اسرائیل صورت گرفته است. در چنین فضایی وزیر امور خارجه ایران از «بیروت» به جنگ طلبان چنین پیام داد که «امروز رهبران گروه‌های مقاومت از انسجام برخوردارند، همه سناریوها را طراحی کرده‌اند و دست همه روی ماشه شلیک است.»

اعلام ساعت صفر در دست مقاومت
وزیر امور خارجه در سخنانی که دیروز در پایان سفر به عراق، لبنان و سوریه در نشست خبری خود در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت مطرح کرد، یادآور شد که «اعلام ساعت صفر (جنگ تمام عیار) برای هرگونه اقدامی علیه تداوم جنایت جنگی در اختیار مقاومت است». امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه آنچه در شرایط کنونی اهمیت دارد، توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است، تأکید کرد: «در دیدارهایی که با رهبران مقاومت داشتم متوجه شدم آنها در وضعیت عالی قرار دارند و آمادگی لازم را برای همه سناریوها علیه رژیم صهیونیستی دارند.
در هر حالتی مقاومت تصمیم خواهد گرفت. درصورت آتش بس این مقاومت است که شروط خود را طرح خواهد کرد.»

پاسخ مقاومت پشیمان کننده است
وزیر امور خارجه در توضیح تعیین ساعت صفر برای پاسخ به اسرائیل توسط مقاومت بیان داشت: «امروز رهبران گروه‌های مقاومت همه سناریوها را طراحی کرده‌اند و دست همه روی ماشه شلیک است. درصورت تعلل جامعه جهانی و سازمان ملل متحد و کنشگران حامی رژیم صهیونیستی پاسخ در زمان مناسب از سوی محور مقاومت انجام خواهد شد. من در گفت‌و‌گو با رهبران مقاومت دریافتم پاسخ مقاومت تعیین کننده، پشیمان کننده و تغییر دهنده نقشه کنونی سرزمین‌های اشغالی است». او در توضیح بیشتر افزود: «همه جهانیان می‌دانند سید حسن نصرالله مرد عمل و میدان است لذا آنچه وی می‌اندیشد شامل امنیت لبنان، امنیت منطقه و امنیت پایدار کل کشورهای منطقه است‌. بنابراین حزب‌الله لبنان با در نظر گرفتن جمیع جهات اقدام مقتضی را انجام می‌دهد. ولی روش ایشان این است که اقدام می‌کند و بعد توضیح می‌دهد و افکار عمومی را در جریان آنچه گذشت قرار می‌دهد.»
  توقف پروژه عادی‌سازی روابط ریاض با تل آویو
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اثر عملیات طوفان‌الاقصی بر توافقات‌ عادی‌سازی گفت: «با شرایط جدید منطقه آنچه رسانه‌ها از آن با عنوان عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی صحبت می‌کنند به طور کامل از روی میز کنار رفته است.»
او در مورد مراودات ایران و عربستان در ماجرای فلسطین نیز گفت: «برای اولین بار رئیس جمهور ایران آیت‌الله رئیسی و ولیعهد عربستان سعودی با یکدیگر به صورت تلفنی صحبت کردند. این گفت‌وگوها در شرایط بهبود روابط ریاض و تهران انجام شد. تهران و ریاض در مورد جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه اتفاق نظر دارند. امروز رهبران غربی اتفاق نظر دارند طوفان‌الاقصی پاسخی به تندروی‌های رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر بود. نه عربستان و نه هیچ کدام از کشورهای اسلامی مسأله فلسطین را از دستور کار خود خارج نکرده‌اند.»

شروط اجرایی برای قطعنامه سازمان ملل
وزیر امور خارجه با بیان اینکه دبیر کل سازمان ملل تلاش می‌کند تا این جنایت جنگی متوقف شود و خواسته‌های فلسطینی‌ها به طور عادلانه و منصفانه تأمین شود، افزود: «برای اینکه نیات آقای گوترش به قطعنامه تبدیل شود طبعاً بایستی این قطعنامه حقوق مردم فلسطین از جمله توقف جنایت جنگی، رفع محاصره و فراهم کردن امکان ارسال آب ، غذا و دارو را شامل بشود. فراتر از این، حقوق اصلی فلسطینی‌ها باید در آن لحاظ شود.»
 
دیدار با «بشاراسد»
وزیر امور خارجه در دیدار جمعه گذشته با «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه در دمشق هم با اشاره به این نکته که حمایت ایران و سوریه از مقاومت ملت فلسطین بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: «اما عملیات اخیر فلسطینی‌ها یک تصمیم، طراحی و اقدام کاملاً فلسطینی بود». امیرعبداللهیان به موضعگیری واشنگتن درباره جنگ جاری اشاره کرد و افزود: «امریکا نمی‌تواند از دیگران تقاضای خویشتنداری کند و در عین‌حال از رژیم صهیونیستی حمایت تسلیحاتی کرده تا علیه شهروندان فلسطینی به کارگیری شود».«بشار اسد» نیز دلیل ایستادگی غربی‌ها در کنار رژیم صهیونیستی را بحران‌های متراکم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اسرائیل و نگرانی آنها از خطر فروپاشی این رژیم دانسته و با حمایت از ابتکار عمل سیاسی ایران برای برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی گفت: «باید تلاش کنیم تا از استمرار جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه جلوگیری شود.»

دیدار با نماینده سازمان ملل
وزیر خارجه کشورمان همچنین در دیداری دیگر با «تور فینسلاند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور خاورمیانه که دیروز در محل سفارت ایران در بیروت برگزار شد، گفت: «اگر سازمان ملل می‌خواهد کاری کند، باید فوراً برای توقف حملات رژیم اسرائیل بویژه علیه شهروندان و غیرنظامیان اقدام کند، چرا که فردا دیر و زمان محدود است. بویژه اینکه رژیم صهیونیستی اکنون به دنبال جابه‌جایی شهروندان غزه است».
وزیر امور خارجه تأکید کرد: «موضوع مهم دیگر ارسال کمک‌های بشردوستانه است که باید فوراً انجام شود و صلیب سرخ بین‌المللی در این زمینه فعال شود. همچنین سازمان ملل و صلیب سرخ برای انتقال مجروحان غیرنظامی مسیری را باز کنند».
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: «اخباری وجود دارد که رژیم صهیونیستی از بمب‌های ممنوعه علیه شهروندان استفاده کند، ضروری است سازمان ملل در این زمینه بررسی کرده و گروه تحقیق تشکیل دهد». امیرعبداللهیان روز گذشته از بیروت راهی قطر شد و در دوحه با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و درخصوص مسائل مهم منطقه خصوصاً مسأله فلسطین رایزنی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی