صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۶

تهدید جدی عادی سازی

حمله نظامی وسیع و همه جانبه به اسرائیل پس از هفته‌ها خشم فزاینده فلسطینی‌ها از استقبال گرم ریاض؛ حامی دیرینه شان از روابط عادی‌سازی با تل آویو بروز کرد. در برهه فعلی این حملات تلاش‌های دولت بایدن به عنوان مهم‌ترین میانجی رسمی مذاکرات عادی‌سازی میان اسرائیل و عربستان سعودی و همچنین همکاری‌های دو طرف را بشدت تهدید می‌کند.

داگلاس شولزمن
تحلیلگر بین‌المللی نیویورک تایمز
مترجم: زهره صفاری

در اواخر ماه سپتامبر وزیر گردشگری اسرائیل به عنوان نخستین مقام از کابینه نتانیاهو برای حضور در کنفرانس ریاض، اولین حضور عمومی یک مقام اسرائیلی به عربستان را رقم زد. همزمان با این اتفاق فرستاده عربستان به دیدار فلسطینی‌ها در کرانه باختری رفت؛ دیداری که آن نیز نخستین سفر مقامات سعودی به سرزمین‌های اشغالی از زمان جنگ 1967 بود.از همان سال 1948 و شکل‌گیری اسرائیل، عربستان حاضر نشد آنها را به رسمیت بشناسد و همواره بر این روند اصرار داشت که تنها در صورت موافقت تل آویو با تشکیل دولت فلسطین حاضر به عادی‌سازی روابط خواهد بود.اما در چند هفته اخیر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و زمامدار بالقوه این کشور، به صورت علنی، تا حدودی مذاکره با اسرائیل را محتمل خواند و تأییدی بر آن گذاشت. او در گفت‌و‌گوی ماه گذشته با فاکس نیوز نیز صراحتاً اعلام کرد که «مذاکرات عادی‌سازی برای نخستین بار حقیقتاً در حال انجام بوده است.»
این اقدامات عادی‌سازی تا صبح شنبه و پیش از حمله نظامی گسترده به اسرائیل؛ حمله‌ای که هر دو طرف درگیر را به فوریت وادار به اعلام شرایط جنگی کرد، هیچ واکنش خشونت آمیزی نداشت. اما حالا با اتفاقات پیش آمده به نظر نمی‌رسد درگیری‌های اسرائیل در نوار غزه دست کم در کوتاه مدت به مذاق عربستان و حامیانش خوش بیاید.

جستجو
آرشیو تاریخی