صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۶

پررنگ شدن شکاف‌های داخلی در رژیم صهیونیستی

عملیات طوفان الاقصی که رژیم صهیونیستی را در حالت شوک قرار داده بی‌شک بر جامعه فلسطینیان، رژیم صهیونیستی و احزاب سیاسی تأثیر زیادی خواهد گذاشت،به ویژه که اکنون این رژیم در یک محیط پرتنشی قرار دارد و تقریباً نیمی از جمعیت دارای حق رأی در آن منطقه علیه دولت هستند و اقدام به اعتراض و تظاهرات می‌کنند.

صباح زنگنه
کارشناس مسائل خاورمیانه

در آن سو، بخش دیگری مانند مردم غزه، کرانه باختری و قدس شریف و پیرامون آن و همچنین الخلیل که اتفاقاً از ساکنان اصلی هستند تحت فشارهای بیشتری قرار می‌گیرند و طبیعتاً با نیروهای گروه‌های مقاومت چون حماس و جهاد اسلامی همراه می‌شوند. این امر نشان می‌دهد که مردم فلسطین به هر وسیله‌ای که بتواند حقوقشان را احیا کند متوسل می‌شوند و بنابراین رژیم صهیونیستی که از مجموعه‌ای از تندروترین افراد و افراطی‌ترین و دست راستی‌ترین احزاب تشکیل شده است طبیعتاً در فشار مضاعف قرار خواهد گرفت.
 این عملیات موجب واکنش‌هایی علیه حکومت فعلی نتانیاهو خواهد شد و البته جهان را نیز بیشتر متوجه مسأله فلسطین خواهد کرد که همچنان در وضعیت حل نشده قرار دارد و از این رو این مردم هستند که برای رهایی به هر وسیله‌ای که می‌توانند متمسک می‌شوند.
در این میان، دولت نتانیاهو با دو واکنش احتمالی داخلی مواجه خواهد شد.
این احتمال وجود دارد که اغلب مردم و احزاب فشار بیشتری به دولت برای کاستن از شدت اقدامات خشونت بار وارد خواهند کرد و در مقابل یک تعداد محدودی از آنها نیز به حملات وحشیانه و کشتار فلسطینیان دعوت می‌کنند. بنابراین، این روند به سادگی قابل توقف نیست و رژیم هم باید نسبت به این خواسته فلسطینی‌ها تمکین بکند و از سیاست‌های افراطی و نادیده گرفتن حقوق آنها دست بردارد. باید منتظر بود که کدام یک از جناح‌ها فعالیت بیشتری را در محیط اجتماعی و عرصه سیاسی انجام می‌دهند تا بتوانند یک رویه را علیه فلسطینیان اتخاذ کنند.در همین حال، پدیده مهاجرت نیز با چالش مواجه خواهد بود. با توجه به هراسی که در بین ساکنان سرزمین اشغالی به وجود آمده، مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی روند کاهشی را طی خواهد کرد و مهاجرت معکوس که در طی سالهای اخیر روند افزایشی داشته نیز تسریع خواهد شد، زیرا مهاجرینی که قصد ورود به فلسطین اشغالی را دارند با مشاهده این وضعیت دچار تردید خواهند شد و ساکنین نیز که در برزخ تصمیم‌گیری قرار دارند، شرایط روانی خوبی نخواهند داشت. در مجموع این روند‌ها با عجین شدن با فعل و انفعالات دیگری که در سطح منطقه وجود دارد فشار دولت‌های اروپا به رژیم صهیونیستی بیشتر خواهد شد. حتی ایالات متحده هم به این موضوع وارد خواهد شد تا از واکنش‌های تشدید کننده رژیم بکاهد و ترمز اقدامات افراطی دولت را بکشد.

جستجو
آرشیو تاریخی