صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

واکنش سرلشکر باقری به اجرای گام اولیه توافق امنیتی ایران و عراق:

گروهک‌ها باید خلع سلاح هم بشوند

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح دیروز در آیین شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌عالی دفاع ملی که با حضور وزیر کشور و رئیس ستاد حشدالشعبی عراق، جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح و دانشجویان ایرانی و خارجی برگزار شد، در خصوص وضعیت اجرای توافق امنیتی ایران و عراق گفت: توافق اصلی ما با عراق فقط جابه‌جایی تاکتیکی گروه‌های تجزیه‌طلب و انتقال آنها به نقطه‌ای دورتر از مرزها نبود، بلکه خلع‌سلاح کامل آنها مدّنظر ما بوده و هست.

اجماع بر سر تخلیه منطقه از نیروهای نظامی بیگانه
محور دیگر صحبت‌های دیروز سرلشکر باقری، تخلیه منطقه از نیروهای نظامی بیگانه و اجماع کشورهای همسایه بر سر این موضوع بود. باقری در این خصوص گفت: حضور نظامیان بیگانه در منطقه ما از موضوعات دیگر است؛ ما آمار تردد شناورهای نفتکش و تجاری از تنگه هرمز به بیرون و به داخل را در بازه زمانی پنج‌ساله بررسی کردیم و دریافتیم که هرگاه حضور نظامی بیگانگان افزایش یافته است، مبادلات تجاری کاهش یافته است.
وی‌ ادامه داد: من با هر کدام از مسئولان نیروهای مسلح کشورهای منطقه که گفت و گو داشتم همه معتقدند که برای حفظ امنیت منطقه‌ نیازی به حضور هیچ نظامی بیگانه‌ای نداریم، کشورهای منطقه هم تجهیزات و هم ارتش‌های توانمند و هم دوستی را دارا هستند؛ ما همچنان که سیاست دولت جمهوری اسلامی است، در نیروهای مسلح نیز به‌دنبال پیشبرد سیاست همسایگی تبدیل مرزها از وضعیت نظامی و امنیتی به مرزهای اقتصادی و تبادلات گوناگون بین ملت‌ها هستیم و در این جهت پیشرفت‌های مناسبی انجام شده است.

اقدام عراق کافی نیست
به گزارش تسنیم، باقری همچنین با اشاره به تحرکات تروریست‌ها از آن‌سوی مرزهای سیستان و بلوچستان و اقلیم کردستان عراق گفت: «چه معنایی دارد که گروه‌های تجزیه‌طلب ایرانی در کردستان عراق مستقر باشند و انواع و اقسام اقدامات تروریستی را در کشور ما انجام دهند و ما مجبور شویم قوای فراوانی را در مرز نگه داریم؛ مسئولان عراقی نیز همین را تأیید می‌کنند که بایستی این مسأله به طور قطعی حل شود؛ در توافقنامه اسفندماه گذشته میان دبیران شورای‌عالی امنیت ملی دو کشور ایران و عراق توافقی شد که ظرف شش ماه این گروه‌ها خلع سلاح کامل شوند؛ البته در هفته‌های اخیر دولت عراق و همه مسئولان عزیزی که آنجا تلاش می‌کنند، تلاش‌هایی انجام دادند و این گروه‌ها از مقرها و سنگرهای نزدیک مرز ما قدری جابه‌جا شدند، اما توافق اصلی فقط جابه‌جایی تاکتیکی گروه‌های تجزیه‌طلب و انتقال آنها به نقطه‌ای دورتر از مرزها نبود، بلکه خلع سلاح کامل آنها مدّنظر ما بوده و هست.»

برآورد پس از راستی‌آزمایی
گفتنی است مهلت تعیین‌شده از سوی تهران برای خلع سلاح و انتقال گروهک‌های تروریستی، 28 شهریورماه به اتمام رسید و صحبت‌های اخیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص کافی نبودن اقدامات انجام‌شده توسط دولت عراق و اقلیم کردستان، پس از راستی‌آزمایی هیأت اعزامی ایران به عراق صورت گرفته است. گروهک‌های تجزیه‌طلب کردی دهه‌هاست که مانع برقراری امنیت و توسعه شهرهای غربی کشور شده‌اند و از طریق اقدامات خشونت‌بار مانند ترور مردم و مقامات محلی، کمین‌گذاری سرراه کاروان‌های نظامی، گروگانگیری، اخاذی و حمله به تأسیسات صنعتی و اقتصادی منطقه به زیست مافیایی خود در حومه مرزها ادامه می‌دهند.

جدیت ایران برای تأمین امنیت و توسعه
ارتباط این گروهک‌ها با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه مانند موساد قطعی بوده و هیچ وقت توسط طرفین تکذیب نشده است. یکی از نمونه‌های این ارتباط به شناسایی و بازداشت یک تیم اعزامی و آموزش دیده از نیروهای حزب کومله برای عملیات خرابکاری در یکی از مراکز صنعتی کشور باز می‌گردد که منجر به سونامی برکناری در موساد شد. این گروهک‌های مسلح همچنین در اغتشاشات سال گذشته یکی از بازوهای عملیاتی سرویس‌های خارجی برای شرارت و ایجاد بی‌ثباتی در ایران بودند.
یکی از محورهای مهم صحبت‌های روز گذشته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، تبدیل وضعیت مرزها از وضع امنیتی به وضع اقتصادی بود که این امر جز با برقراری امنیت پایدار و ریشه‌کن کردن تروریسم و تجزیه‌طلبی در اطراف مرزها میسر نیست. پیش از این نیز مقامات ارشد سیاسی و نظامی ایران و پاکستان در خصوص این تبدیل وضعیت مرزها گفت‌و‌گو کرده بودند که ساختار حقوقی توافق ایران و عراق می‌تواند الگوی مناسبی برای تحقق امنیت پایدار در مرزهای جنوب شرق کشور نیز باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی