رزمایش مشترک پهپادی ارتش با انجام تمرینات تازه دفاعی و نظامی برگزار شد

چشم جهان خیره به پهپادهای ایرانی

گروه سیاسی

غرب که زمانی دستیابی ایران به فناوری «پرنده‌های هدایت‌پذیر از راه دور» یا پهپادها را فتوشاپ می‌خواند، حالا با شگفتی باید اخبار رزمایش پهپادی اخیر ارتش جمهوری اسلامی ایران را رصد کند؛ رزمایشی که برای ارتش‌های جهان یک نوآوری ویژه هم داشت؛ انهدام پهپاد با استفاده از پهپاد. این اتفاق که برای نخستین‌بار در جهان دفاعی و نظامی رقم خورده است، در رزمایش مشترک پهپادی 1402 ارتش ثبت شد.
نشریه آتلانتیک امریکا در سال‌های گذشته تصاویر پهپادهای ایران را فتوشاپ خوانده بود و به دنبال آن برایان هوک، نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران نیز گامی فراتر نهاد به این معنی که او برای تخریب وجهه ملی ایرانیان، هم پهپادها و هم دستاوردهای موشکی ایران را فتوشاپ خوانده بود، اما از آن فتوشاپ‌خوانی و گفتن اینکه موشک و پهپاد ایران چیزی نیست، امروز به اینجا رسیده است که سخنگوی وزارت خارجه انگلیس با حیرت از پیشرفت‌های شگرف فناوری‌های فضایی ایران می‌گوید و با غیظ تمام، پرتاب ماهواره «نور۳» را «تهدیدی وخیم علیه امنیت جهانی» می‌خواند! هرچند این ادعا مثل همیشه نوعی فضاسازی و اقدام تبلیغاتی است، اما به نوبه خود نشان‌دهنده اعتراف دشمنان به واقعیتی است که خود سال‌ها تلاش می‌کردند از پذیرش آن سر باز بزنند.
 
رونمایی از توانمندی‌های جدید دفاعی
دشمنانی که روزگاری چنین موضعی نسبت به توانمندی‌های دفاعی ایران در حوزه پهپاد و موشک داشتند، طبیعتاً با حساسیت و نگرانی بیشتری رویدادها و دستاوردهای دفاعی ما را رصد می‌کنند. از این‌رو با رصد اخبار مربوط به رزمایش پهپادی 1402 ارتش، نگرانی آنها هم بیشتر شده است، زیرا در این رزمایش فرایندهای دفاعی تازه‌ای طراحی و اجرا شد که در نوع خود بی‌نظیر بود. از جمله اینکه در این رزمایش در یک رزم هوایی، یک پهپاد در یک رویارویی هوایی، پهپاد دیگر را با موشک مورد هدف قرار می‌دهد. به گفته امیر علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، این اقدام در جهان کم‌نظیر است و تنها یک یا دو کشور توان انجام این عملیات بسیار پیچیده و پیشرفته را دارند که البته به نمایش نیز نگذاشتند، اما ما در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران این توان را در معرض دید جهانیان قرار دادیم و اعلام کردیم توانستیم عملیاتی را انجام دهیم که از پیچیده‌ترین عملیات‌های‌ هوایی در جهان است.

آرش عملیاتی شد
اتفاق مهم دیگر در این رزمایش، انهدام اهداف دریایی از سوی پهپاد انتحاری آرش بود که برای نخستین‌بار صورت گرفت. آرش، پهپادی است که با هدف حمله به سرزمین‌های اشغالی طراحی شده است و از این‌رو جهان با حساسیت اخبار مربوط به آن را دنبال می‌کند. در رزمایش اخیر از پهپادهای انهدامی آرش استفاده ویژه‌ای شد، به این معنی که این پهپادها اهداف دریایی و زمینی خود را به صورت گسترده و با موفقیت منهدم کردند.
طراحی حمله همزمان برای اهداف مختلف با استفاده از انبوه پهپادها بخش ویژه‌ای از رزمایش اخیر ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. در این‌باره عملیات دسته‌جمعی پرنده‌های بدون سرنشین ارتش در مرحله نهایی رزمایش به اجرا در آمد که طی آن ۲۰۰ پهپاد انهدامی، ۵۴ هدف از پیش تعیین‌شده را منهدم کردند. در کنار اینها ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رزمایش از پهپاد
کمان 19 رونمایی کرد که عمده فعالیت این پهپاد پیشرفته در راستای انجام جنگ الکترونیک است.

ایران سومین دارنده موشک‌های نقطه‌زن
علاوه بر ارتش جمهوری اسلامی ایران و توانمندی‌های پهپادی آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در حوزه‌های دفاعی موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده است. در این زمینه سرلشکر حسین سلامی، فرمانده ‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به پرتاب ماهواره ایرانی «نور3» با ماهواره‌بر ایرانی گفت: چند روز پیش با پرتاب ماهواره به فضا خوشحال شدید، در این زمینه باید دانش‌های مختلفی دست به دست هم دهند تا ماهواره به سرعت 8/5 کیلومتر بر ثانیه برسد. رسیدن به این دانش کار بسیار بزرگی است آن‌هم در عصر محاصره علمی.
وی ادامه داد: امروز در عرصه بدون سرنشین به توانمندی‌هایی رسیده‌ایم که پهپادهای ما قادرند در چند هزار مایل دورتر هر نقطه‌ای از شناور در حال حرکت را که بخواهیم، با هوش مصنوعی مورد هدف قرار دهند و حتی میزان تخریب را هم ما تعیین کنیم. فرمانده کل سپاه پاسداران عنوان کرد: فناوری نقطه‌زنی در موشک‌های بالستیک فناوری بسیار پیچیده‌ای است که در انحصار سه کشور جهان است که یکی از آنها ما هستیم، لذا این نشان می‌دهد کشور در حال پیشرفت است ولی دشمنان ما این حرکت را نمی‌پسندند و دوست ندارند ما بر اساس استعدادهای جوانانمان کشورمان را بسازیم.

رصد ناو امریکایی در اقیانوس هند
به‌عنوان یکی از نمونه های اثبات پیشرفت‌های دفاعی کشور، می‌توان به رویدادی اشاره کرد که به تازگی در اقیانوس هند رقم خورده است. پهپاد ابابیل ۵ ارتش جمهوری اسلامی ایران که از بدنه جاذب امواج راداری برخوردار و به سختی قابل شناسایی است، توانست عملیات رصد و‌ شناسایی ناوشکن آرلی‌برک امریکایی را به مدت حدود ۲۴ ساعت‌ در شمال اقیانوس هند انجام دهد. این پهپاد براساس آنچه اعلام شده از پایگاه خود در جاسک به پرواز درآمده است. پهپاد
ابابیل ۵ می‌تواند ۶ موشک نقطه‌زن با کلاهک شدید‌الانفجار را با خود حمل و در صورت نیاز به سوی اهداف شلیک کند. پهپاد ابابیل ۵ از جمله پهپادهایی است که در رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش حضور داشتند. این رزمایش در سراسر کشور برگزار شد و طی آن پهپادهای مختلف ارتش، سناریوهای مختلفی را تمرین کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی