رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در گفت‌وگو با «ایران» خبر داد

نصب مجسمه مولانا برای نخستین مرتبه در تهران

 مریم شهبازی/ خبرنگار: اهدای نشان جهانی مولانا و تقدیر از مولانا پژوهان برتر ایرانی و جهانی طی برپایی همایشی در نیمه دوم آذر‌ماه و همچنین نصب مجسمه این شاعر شهیر در پایتخت ظرف سه‌ماه آینده از جمله اتفاقاتی هستند که محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درباره انجام آنها از سوی این انجمن به «ایران» گفته است.
 
 عزم ملی برای سر و سامان دادن به وضعیت آرامگاه شمس در خوی
 محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در گفت‌وگویی با «ایران» درباره برخی اتفاقاتی که اهالی ادبیات بزودی شاهد انجام آنها از سوی این انجمن خواهند بود گفت: «در نیمه دوم آذرماه طی برگزاری همایشی ادبی شاهد اعطای نشان جهانی مولانا و همچنین تقدیر از چهره‌‌های شاخص مولانا شناسی ایران و جهان از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خواهیم بود.»
به گفته این متولی فرهنگی انتشار بازنویسی‌هایی از داستان‌های مولانا به زبان ساده و برای گروه سنی کودک و نوجوان از جمله دیگر فعالیت‌هایی هستند که طی برگزاری این همایش و تا نیمه دوم آذرماه شاهد آنها خواهیم بود. بنابرگفته‌های شالویی جمعه‌ای که گذشت، دوستداران ادبیات و استادان فعال در عرصه مولانا شناسی و شمس پژوهی شاهد برپایی آیین اختتامیه نهمین دوره «همایش بین‌المللی شمس و مولانا» در شهرستان خوی بودند. در این همایش افزون بر سخنرانی‌های مختلف، قطعاتی از موسیقی با بهره‌مندی از دیوان غزلیات شمس و اشعار مولانا نیز به اجرا درآمد. همچنین از پژوهشگران برتر در حوزه‌های مثنوی، مولانا و شمس پژوهی نیز تقدیر و به بیش از 10 نفر جایزه اعطا شد.»
سفر به خوی با برگزاری جلساتی در خصوص سر و سامان دادن به وضعیت آرامگاه شمس تبریزی نیز همراه بوده است. شالویی درباره برنامه‌ریزی‌هایی که در همکاری این انجمن با بخش‌های مختلف دولت، از جمله سازمان میراث فرهنگی، استانداری، شورای شهر و همچنین شهرداری بنای آنها گذاشته شده گفت: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو عزم ملی برای سر و سامان دادن به وضعیت آرامگاه شمس تبریزی در خوی است.»
به گفته شالویی طرح احداث آرامگاه شمس تبریزی چند سالی است که آغاز شده اما روند کندی را سپری کرده، بر همین اساس نیز با پیگیری‌های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در همراهی و همکاری دیگر ارگان‌ها و نهادهای مرتبط که به برخی از آنها اشاره شد شاهد شکل‌گیری جدیت و عزمی همگانی برای به پایان رساندن آن هستیم.
 
 همراهی دولت برای به سرانجام رساندن این طرح
 رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح کرد: «با توجه به بودجه قابل توجهی که از سوی دولت درکلیات لایحه بودجه ارائه و تصویب شده و بزودی هم ابلاغ می‌شود، کار احداث این آرامگاه را با شتابی جدی در پیش خواهیم گرفت؛ پیش‌بینی‌مان به پایان رساندن بخش نخست بنا تا سال آینده است. با توجه به تغییراتی که در پروژه احداث این آرامگاه داده خواهد شد، شاهد احداث بنایی در شأن شمس به عنوان مراد مولانا خواهیم بود.»
آن‌طور که شالویی تأکید کرد، بخش دوم این پروژه نیز طی یکی- دو سال آینده به اتمام می‌رسد. او ادامه داد: «در این طرح به دنبال احداث مجموعه‌های فرهنگی متنوعی از جمله گالری، موزه، سالن نمایش، سالن همایش و کتابخانه نیز هستیم. قرار شده زیرساخت‌های شهری و فرصت‌های گردشگری از خوی نیز با توجه به اینکه این شهر دارالقرار شمس است به همت دستگاه‌ها و سازمان‌های استانی فراهم شود تا شاهد سفر توریست‌های داخلی و خارجی به خوی باشیم.»
وی در پایان خبر از ساخت و احداث مجسمه مولانا در پایتخت داد و گفت: «سه ماه آینده شاهد نصب این مجسمه در محدوده خیابان مولوی خواهیم بود که محل دقیق آن بعد از کسب مجوز لازم از سوی شورای شهر اعلام می‌شود. این اتفاقی است که به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با هماهنگی شهرداری تهران، برای نخستین مرتبه شاهد آن خواهیم بود.»
جستجو
آرشیو تاریخی